14-12-2023r.
godzina 14:40
www.bip.gov.pl
 
Gmina - informacje
Aktualności
Podstawowe dane
Wybory 2005
Wybory 2006
Wybory 2007
Władze
Burmistrz Miasta
Przewodniczący Rady
Rada
Urząd Miejski
Prawo lokalne
Statut
Statut Gminy
Mapa - załącznik do uchwały
Herb - załącznik do uchwały
Flaga - załącznik do uchwały
Regulamin Pracy Rady Miejskiej
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
Uchwały
Zarządzenia Burmistrza
Protokoły
Podatki i opłaty
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Strategia rozwoju
Zagospodarowanie
Ochrona Środowiska
Gospodarka komunalna
Schemat organizacyjny
Ogłoszenia
Wykaz rejestrów publicznych
Kontrole
Jednostki
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Finanse
Budżet
Przetargi
Oferty inwestycyjne
Nieruchomości
Obsługa interesanta
Inwestycje i Gospodarka Komunalna
Zagospodarowanie Przestrzenne i Ochrona Środowiska
Działalność gospodarcza
Dodatki Mieszkaniowe - podstawa prawna, wniosek, oświadczenie
Ośrodek Pomocy Społecznej
Świadczenia rodzinne
ZPORR
Zespół Ekonomiki Oświaty Zdrowia i Kultury
Drogi
Skrzynka Podawcza
Oświadczenia majątkowe
Urząd Miejski 2007
Urząd Miejski 2006
Urząd Miejski 2003..2005
Radni 2007
Radni 2006
Radni 2003..2005
Szkoły 2007
Szkoły 2006
Szkoły 2003.2005
Przedszkola 2007
Przedszkola 2006
Przedszkola 2003.2005
Pozostałe 2007
Pozostałe 2006
Pozostałe 2003..2005
Redakcja
Redaktorzy
Statystyki strony
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Licznik odwiedzin
Witryna odwiedzona 142393 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Statut :: Statut Gminy



Statut Gminy
 

                                                                                                ZAŁĄCZNIK NR 1

                                                                              DO UCHWAŁY Nr V/32/2003

                                                                                                    z dnia 19.02.2003

 

 

 

 

 

 

STATUT  GMINY

 

SOŚNICOWICE

 

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.  Gmina Sośnicowice, zwana dalej w niniejszym Statucie "Gminą" jest posiadającą

     osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego  powołaną  do  organizacji

     życia publicznego na swoim terytorium.

 

2.  Wszystkie osoby, które na stale zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o

     samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje

     zbiorowe cele lokalne przez udział w referendum oraz poprzez wybraną przez siebie

    Radę Miejską, zwaną  dalej „Radą” i Burmistrza jako  organu wykonawczego Gminy.

 

§  2

 

1.  Gmina płożona jest w województwie śląskim i obejmuje obszar 11624 ha.

    Terytorium Gminy obejmuje :

 

            1/ Miasto Sośnicowice oraz sołectwa :

            2/ Bargłówka

            3/ Kozłów

            4/ Łany Wielkie

            5/ Smolnica

            6/ Trachy

            7/ Tworóg Mały

            8/ Rachowice

            9/ Sierakowice

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1 ; 25000 stanowiąca  załącznik

    Nr.1. do niniejszego Statutu.

 

3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice, osiedla

    i inne stosownie do potrzeb.

 

4. Utworzenie ,połączenie ,podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej podlega 

    następującym  zasadom :

     a/ inicjatorem może być wspólnota mieszkańców  obejmująca obszar  ,którego to

        dotyczy  albo organy Gminy   

     b/ wniosek  mieszkańców  wymaga aprobaty wyrażonej w formie pisemnej przez co

        najmniej 2/3 ilości mieszkańców uprawnionych do głosowania,

     c/ projekt granic jednostek pomocniczych sporządza Burmistrz w uzgodnieniu 

        z inicjatorami utworzenia tej jednostki ,

     d/ przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości

        uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i  więzi

        społeczne.

 

§  3

 

1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej

    wśród mieszkańców, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.

2. Rada  na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie

    młodzieżowej rady miejskiej mającej charakter konsultacyjny.

3. Rada powołując młodzieżową radę miejską, nada jej statut określający tryb wyboru

    jej członków i zasad działania.

 

§  4

 

1. Herbem Gminy jest wizerunek ukorzenionej sosny w barwach naturalnych

    na srebrnym tle . Wzór herbu określa zał. nr 2. do niniejszego Statutu.

2. Barwy Gminy określa jej flaga koloru żółto-niebieskiego. Wzór flagi określa  zał. nr.3.

    do niniejszego Statutu.

3. Zasady używania herbu i barw Gminy określa Rada.

 

§  5

 

Siedzibą organów Gminy jest miasto Sośnicowice.


 

II. Zakres działania i zadania Gminy oraz zasady ich realizacji.

 

§  6

 

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty   samorządowej w szczególności w zakresie:     

 

1.   ładu przestrzennego , gospodarki nieruchomościami ,ochrony środowiska

      i  przyrody oraz gospodarki wodnej

2.   gminnych  dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego

3.   wodociągów i zaopatrzenia w wodę ,kanalizacji  usuwania i oczyszczania  ścieków 

      komunalnych ,utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych ,wysypisk  i utylizacji

      odpadów komunalnych  zaopatrywania w energię elektryczną  i cieplną

4.   lokalnego transportu zbiorowego

5.   ochrony zdrowia

6.   pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7.   gminnego budownictwa mieszkaniowego

8.   edukacji publicznej

9.   kultury w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury

10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych

11. targowisk i hal targowych

12. zieleni gminnej i zadrzewień

13. cmentarzy gminnych

14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz  ochrony przeciwpożarowej

      i przeciwpowodziowej wraz z wyposażeniem i utrzymaniem   pomieszczeń magazynu

      przeciwpowodziowego

15. utrzymania  gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz  obiektów

      administracyjnych

16. polityki prorodzinnej w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej,

      medycznej i prawnej.

17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej

18. promocji Gminy

19. współpracy z organizacjami pozarządowymi

20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

§  7

 

1.  Zakres działania Gminy określają :

      1/  ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

      2/  porozumienia zawarte z innymi gminami, organami administracji rządowej, 

           oraz organami

           jednostek samorządu terytorialnego

      3/  uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników  referendum

           gminnego

           oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji  zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2. Gmina  może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza   zadania

    o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach     określonych

    w odrębnej ustawie.

3. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także

     zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

 

§  8

 

1. Gmina wykonuje swoje zadania :

            1/  poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

            2/  poprzez gminne jednostki organizacyjne,

            3/  poprzez działalność innych podmiotów, na podstawie zawartych z  nimi

                umów i porozumień.

2.  Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 


III. Władze Gminy

 

§ 9

 

1. Mieszkańcy Gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze  wyborów

    Rady i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów Gminy.

 

2. Organami gminy są:

                           a)  Rada Miejska

                           b)  Burmistrz

3. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać

   wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności 

   prawo  obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady  i posiedzenia

   jej komisji, a  także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania  zadań 

   publicznych, w tym protokołów posiedzeń

   organów Gminy i komisji Rady .

 

§  10

 

1. W sprawach samo opodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania

    Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w  drodze referendum.

2. Referendum  może być przeprowadzone w każdej innej sprawie  ważnej dla  Gminy.

3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek 1/10 mieszkańców

    uprawnionych do głosowania.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30%  uprawnionych do

    głosowania.

5. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

 

§  11

 

1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy

    rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu  zaspakajanie

    zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie  stanowią inaczej.

2. Organem wykonawczym jest Burmistrz,, który wykonuje uchwały Rady i  realizuje

    zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami

    administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach  zawartych z innymi

    podmiotami.

 

 § 12

 

1. W skład Rady wchodzą radni w liczbie 15

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

 

§  13

 

Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1. uchwalanie statutu Miasta i Gminy,

2. ustalanie wynagrodzenia Burmistrza  stanowienie o jego działaniu oraz przyjmowanie

    sprawozdań z  jego działalności.

3. powoływanie i odwoływanie skarbnika który jest głównym księgowym  budżetu  oraz

    sekretarza- na wniosek Burmistrza,

4. uchwalanie  budżetu, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu 

    oraz  podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia  absolutorium

    Burmistrzowi z tego tytułu,

5. uchwalanie miejscowych planów  zagospodarowania  przestrzennego,

6. uchwalanie planów gospodarczych,

7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania

    im   składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków 

    budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych 

    w odrębnych ustawach,

9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających  zakres

    zwykłego zarządu dotyczących:

   a/  określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości  gruntowych  oraz ich

        wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne

        nie stanowią inaczej ;do czasu określenia zasad  Burmistrz  może dokonać 

        tych czynności wyłącznie za zgodą Rady ,

   b/  emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania nabywania i wykupu

        przez Burmistrza,

   c/   zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

   d/  ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych 

        zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

   e/  zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości 

       przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez  Radę,

   f/  tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania 

       i  występowania z nich,

   g/  określenia zasad wnoszenia  cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

   h/  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych 

        jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w  majątek.

   i/   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych

        przez Burmistrza w roku budżetowym

10.   określenia wysokości sumy do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać 

        zobowiązania,

11.   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości powiatu

       oraz województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu  

       terytorialnego,

12.   podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami

        oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

12 a)  podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi 

          i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych 

          zrzeszeń  społeczności lokalnych i regionalnych

13.  podejmowanie uchwał w sprawach:

       herbu,  nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14.  nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta i Gminy,

14 a)  podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów

          i  studentów

15.  stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji  Rady.

 

 

 

 § 14

 

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego  Wiceprzewodniczącego,

    bezwzględną większością głosów w  obecności co  najmniej połowy ustawowego

    składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady

    oraz  prowadzenie obrad Rady.

3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek  

    co najmniej 1/4  ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

4. Wyboru osób, o jakich mowa w ustępie 1 dokonuje Rada na pierwszej sesji 

    po wyborze Rady nowej kadencji.

5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady  poprzedniej

    kadencji, a prowadzi ją do czasu wyboru przewodniczącego Rady  najstarszy

    wiekiem radny obecny na sesji.

6. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada

    podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu

   1 miesiąca od dnia  złożenia rezygnacji

 

§ 15

 

Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady , który stanowi  zał.nr.4  do niniejszego Statutu.

 

§ 16

 

1. Rada działa na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady

2. Rada odbywa  sesje  zwyczajne  w  ilości  potrzebnej  do wykonania zadań

    nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4ustawowego składu Rady

    Przewodniczący  zwołuje sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia  wniosku.

4. Sesje Rady są jawne. 

§ 17

 

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami Gmin w szczególności  

   dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych  spraw.

2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący Rad.

3. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa

    Radnych z każdej Rady.

4. Koszty wspólnej sesji rozkładają się równomiernie na strony uczestniczące.

 

§ 18

 

1. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz

    jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

    Ponadto powołuje następujące stałe komisje :

            1/  Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego ,

            2/  Spraw Społecznych

 

2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków  przedkładanych

    Radzie.

3. Skład Komisji stanowi 5 radnych W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni 

    nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski

    bez prawa udziału w głosowaniu.

4. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania

    określonych zadań określając ich skład i zakres działania .

 

§ 19

 

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych .

2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący i Wiceprzewodniczący 

    Rady, 

3. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy :

   1/  kontrola działalności Burmistrza  i jednostek organizacyjnych Gminy,

        oraz jednostek pomocniczych

   2/  opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem  do Rady w sprawie

        udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,

   3/  opiniowanie  lub rozpatrzenie spraw przekazanych Komisji przez  Radę,

        lub Burmistrza,

   4/  kontrola wykonania uchwał Rady.

4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji 

    Rewizyjnej ,stanowiący zał. nr.5. do niniejszego Statutu

 

§ 20

 

1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz 

2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru

    go przez Rady Miejskie i upływa z dniem kadencji Rady.

3. Burmistrz powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę w drodze zarządzenia

 

§ 21 

 

Burmistrz kieruje sprawami Gminy  oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz.

 

§ 22

 

1. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników urzędu

   do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji

   publicznej.

 

§ 23

 

 

Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

            1/  przygotowanie projektów uchwał Rady,

            2/  określenie sposobu wykonywania uchwał,

            3/  gospodarowanie mieniem komunalnym,

            4/  wykonywanie budżetu,

            5/  zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

            6/  wydawanie przepisów porządkowych w formie zarządzeń w przypadkach

                 nie cierpiących zwłoki.

            7/  opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza

                 i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy

 

§ 24

 

1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin

    organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia

3. Kierownikiem urzędu jest Burmistrz który wykonuje uprawnienia zwierzchnika

    służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych

    jednostek  organizacyjnych.

 

§ 25

 

1. Sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu Rada przyjmuje w głosowaniu

    jawnym.

2. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia  Burmistrzowi absolutorium jest

    równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie

    odwołania Burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia 

    Burmistrzowi absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej

    i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej

3. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów

    ustawowego składu Rady.

4. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania

    Burmistrza z przyczyny określonej w pkt. 2 na sesji zwołanej nie wcześniej

    niż po upływie  14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia

    Burmistrzowi absolutorium.

5. Przed podjęciem uchwały o której mowa w pkt. 4 Rada zapoznaje się z opinią

    Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzielenie

    Burmistrzowi absolutorium oraz  wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.

6. Uchwałę o której mowa w pkt 4 Rada  podejmuje bezwzględną większością głosów

     ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

 

§ 26 

 

1.Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania

   Burmistrza z  przyczyny innej niż nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jedynie

   na wniosek co najmniej 1/4 stawowego składu Rady


 

 

IV- Mienie komunalne

 

§ 27

 

Mieniem  komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy i innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

 

§ 28

 

Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe stanowiące mienie gminne pozostają nienaruszone.

 

 

§ 29

 

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych  gminnych osób     prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

 

§ 30

 

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem gminnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

 

§ 31

 

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa

    jednoosobowo Burmistrz albo działający  na podstawie jego upoważnienia Zastępca

   Burmistrza  samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,

    do jej skuteczności potrzebna  jest kontrasygnata skarbnika Gminy (głównego

    Księgowego  budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

3. Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) który odmówił kontrasygnaty, dokona

    jej  jednak na pisemne polecenie Burmistrza, powiadamiając o tym Radę oraz

    Regionalną Izbę  Obrachunkową.

 


 V. Gospodarka finansowa gminy.

 

§ 32

 

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.

 

§ 33

 

1. Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą ,projekt budżetu wraz

    z  informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Burmistrz przedkłada

    Radzie   najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok  budżetowy

     i przesyła projekt  Regionalnej Izbie  Obrachunkowej celem zaopiniowania.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę jednak nie później niż do 31.marca  roku

    budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu  przedłożony

    Radzie.

3. Bez zgody Burmistrza Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy

    zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia

    w planowanych  dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów

    bez jednoczesnego  ustanowienia źródeł tych dochodów

4. Rada w uchwale budżetowej określa wysokość środków do dyspozycji 

    jednostek pomocniczych

    w ramach budżetu Gminy.

 

§ 34

 

Dochodami Gminy są:

     1/  podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody Gminy,

     2/  dochody z majątku Gminy,

     3/  subwencja ogólna z budżetu państwa,

     4/  dotacje  celowe na realizację zadań zleconych ,oraz na dofinansowanie zadań

          własnych,

     5/  wpływy z samoopodatkowania  mieszkańców,

     6/  spadki , zapisy, darowizny.

     7/  inne dochody

§ 35

 

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu jeżeli  planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

 

§ 36

 

1. Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych muszą

    wskazać źródła dochodów z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały Rady o których mowa w pkt. 1 zapadają bezwzględną większością głosów

    w obecności co najmniej połowy ustawowego składu.

 

§ 37

 

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada  Burmistrz,

2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:

   1)  zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale  budżetowej

        kwotach  wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez  Radę

   2)  emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych 

         przez Radę

   3)  dokonywania wydatków budżetowych,

   4)  zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,

   5)  dysponowania rezerwami budżetu Gminy,

   6)  blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

 

§ 38

 

1. Gospodarka finansowa jest jawna.

2. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z wykonania budżetu  za rok

    miniony w terminie 14-tu dni od daty zatwierdzenia budżetu przez Radę.

    W ogłoszeniu podaje się ogólną informację o dochodach i  wydatkach Gminy

3. Obsługę kasową prowadzi bank wskazany przez Radę.

 

§ 39

 

1. Sprawozdanie z działalności finansowej Gminy podlega zaopiniowaniu przez  Komisję

    Rewizyjną która występuje z wnioskiem do Rady w sprawie  udzielenia

    lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek ten  podlega zaopiniowaniu

    przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Wniosek o którym mowa w pkt. 1 przesyła do Regionalnej Izby  Obrachunkowej

    w Katowicach Przewodniczący Rady.

3. Kontrolę gospodarki finansowej Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.


VI. Gminne jednostki pomocnicze

 

§ 40

 

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także o  zmianie

    jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem  zasad określonych

    w § 2 pkt.4 Statutu.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się  odpowiednio ust.1.

 

§ 41

 

Uchwały, o jakich mowa w 40 ust.1 powinny określać w  szczególności:

  - obszar

  - granice

  - siedzibę władz

  - nazwę jednostki pomocniczej.

  - zakres i formy kontroli oraz nadzoru Rady  nad działalnością organów jednostki

     pomocniczej

 

§ 42

 

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, natomiast w  mieście

    odpowiednio zebranie miejskie, które obejmują wszystkich  mieszkańców  mających

    czynne prawo wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez Radę  Sołecką.

    Organem wykonawczym w mieście jest Przewodniczący  wspomagany przez Radę

    Mieszkańców.

3. Rada nadając statut jednostce winna w nim uwzględnić:

   1)  nazwę i obszar jednostki pomocniczej

   2)  zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej

   3)  organizację i zadania organów jednostki pomocniczej

   4)  zakres zadań  przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich  realizacji

   5)  zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów

        jednostki pomocniczej.


VII. Osoby właściwe do nawiązania stosunku pracy w imieniu organów

i jednostek organizacyjnych Gminy.

 

§ 43

1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza  wykonuje

    Rada .

2. Rada może w drodze uchwały upoważnić do w/w czynności Przewodniczącego

    Rady

 

§ 44

 

Czynności w sprawach z zakresu pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy - wykonuje Burmistrz.


 

VIII. Zasady dostępu do dokumentów

 wynikających z wykonywania zadań publicznych

 

 

§ 45

 

1.  Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać

     wyłącznie z ustawy.

2.  Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do

     uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji,

     a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych

     w tym protokołów z posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Miejskiej.

3.  Dostęp obywateli do dokumentów i protokołów z posiedzeń organów Gminy

     możliwy jest po złożeniu wniosku w formie ustnej jak i pisemnej.

4.  Udostępnienie dokumentów i protokołów z posiedzeń organów Gminy polega

     na umożliwieniu osobie zainteresowanej bezpośredniego wglądu do wskazanego

     przez nią  dokumentu oraz sporządzenia odpisów i notatek albo wykonania

     kserokopii dokumentu

5.  Dokumenty i protokoły z posiedzeń organów udostępniane są do wglądu

     w godzinach urzędowania Urzędu Miejskiego.

6.  Udostępnienie dokumentu powinno nastąpić w miarę możliwości niezwłocznie,

     nie  później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

7.  Nie udostępnia się informacji i dokumentów, jeżeli ich udostępnienie mogłoby

      naruszyć przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych, ustawy o ochronie

     danych osobowych oraz innych aktów regulujących zasady dostępu obywateli

     do informacji i danych.

8.  Jeżeli udostępnienie całego dokumentu naruszałoby ograniczenie jawności

     wynikające z ustaw, dokument udostępnia się w części jawnej, poprzez

     umożliwienie osobie zainteresowanej zapoznanie się z wyciągiem.

9.  Odmowa udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentu wymaga formy

     pisemnej wraz z uzasadnieniem.

10.W razie wątpliwości dotyczących ograniczeń w udostępnianiu informacji

     i dokumentów wymagana jest opinia radcy prawnego Urzędu Miejskiego

 


 

 IX - Postanowienia końcowe

 

 § 46

 

1.Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów

   prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy.

2.Na podstawie ustawy z dnia 8.03.1990 r o samorządzie gminnym organy Gminy mogą

   wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

     1). wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

     2). organizacji urzędów i instytucji Gminy,

     3). zasad zarządu mieniem Gminy,

     4). zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń  użyteczności

          publicznej,

 

 § 47

 

Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa stosowna ustawa.

 

 § 48

 

Uchwalenie i zmiany niniejszego Statutu są dokonywane przez Radę  zwykłą większością głosów ,

w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

 

 § 49

 

W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązujące a w szczególności: przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy

o pracownikach samorządowych.

 

 § 50

 

Integralną część niniejszego Statutu stanowi zbiór załączników.

 

 § 51

 

Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

 

 





drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech