ZAŁĄCZNIK NR 1
DO UCHWAŁY Nr V/32/2003
z dnia 19.02.2003
STATUT GMINY
SOŚNICOWICE
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Sośnicowice, zwana dalej w niniejszym Statucie "Gminą" jest posiadającą
osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego powołaną do organizacji
życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stale zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o
samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje
zbiorowe cele lokalne przez udział w referendum oraz poprzez wybraną przez siebie
Radę Miejską, zwaną dalej „Radą” i Burmistrza jako organu wykonawczego Gminy.
§ 2
1. Gmina płożona jest w województwie śląskim i obejmuje obszar 11624 ha.
Terytorium Gminy obejmuje :
1/ Miasto Sośnicowice oraz sołectwa :
2/ Bargłówka
3/ Kozłów
4/ Łany Wielkie
5/ Smolnica
6/ Trachy
7/ Tworóg Mały
8/ Rachowice
9/ Sierakowice
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1 ; 25000 stanowiąca załącznik
Nr.1. do niniejszego Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice, osiedla
i inne stosownie do potrzeb.
4. Utworzenie ,połączenie ,podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej podlega
następującym zasadom :
a/ inicjatorem może być wspólnota mieszkańców obejmująca obszar ,którego to
dotyczy albo organy Gminy
b/ wniosek mieszkańców wymaga aprobaty wyrażonej w formie pisemnej przez co
najmniej 2/3 ilości mieszkańców uprawnionych do głosowania,
c/ projekt granic jednostek pomocniczych sporządza Burmistrz w uzgodnieniu
z inicjatorami utworzenia tej jednostki ,
d/ przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.
§ 3
1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej
wśród mieszkańców, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
2. Rada na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie
młodzieżowej rady miejskiej mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada powołując młodzieżową radę miejską, nada jej statut określający tryb wyboru
jej członków i zasad działania.
§ 4
1. Herbem Gminy jest wizerunek ukorzenionej sosny w barwach naturalnych
na srebrnym tle . Wzór herbu określa zał. nr 2. do niniejszego Statutu.
2. Barwy Gminy określa jej flaga koloru żółto-niebieskiego. Wzór flagi określa zał. nr.3.
do niniejszego Statutu.
3. Zasady używania herbu i barw Gminy określa Rada.
§ 5
Siedzibą organów Gminy jest miasto Sośnicowice.
II. Zakres działania i zadania Gminy oraz zasady ich realizacji.
§ 6
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w szczególności w zakresie:
1. ładu przestrzennego , gospodarki nieruchomościami ,ochrony środowiska
i przyrody oraz gospodarki wodnej
2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę ,kanalizacji usuwania i oczyszczania ścieków
komunalnych ,utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych ,wysypisk i utylizacji
odpadów komunalnych zaopatrywania w energię elektryczną i cieplną
4. lokalnego transportu zbiorowego
5. ochrony zdrowia
6. pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7. gminnego budownictwa mieszkaniowego
8. edukacji publicznej
9. kultury w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury
10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
11. targowisk i hal targowych
12. zieleni gminnej i zadrzewień
13. cmentarzy gminnych
14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej wraz z wyposażeniem i utrzymaniem pomieszczeń magazynu
przeciwpowodziowego
15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych
16. polityki prorodzinnej w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej,
medycznej i prawnej.
17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej
18. promocji Gminy
19. współpracy z organizacjami pozarządowymi
20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§ 7
1. Zakres działania Gminy określają :
1/ ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
2/ porozumienia zawarte z innymi gminami, organami administracji rządowej,
oraz organami
jednostek samorządu terytorialnego
3/ uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum
gminnego
oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
2. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania
o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych
w odrębnej ustawie.
3. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także
zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
§ 8
1. Gmina wykonuje swoje zadania :
1/ poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
2/ poprzez gminne jednostki organizacyjne,
3/ poprzez działalność innych podmiotów, na podstawie zawartych z nimi
umów i porozumień.
2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
III. Władze Gminy
§ 9
1. Mieszkańcy Gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów
Rady i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organami gminy są:
a) Rada Miejska
b) Burmistrz
3. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności
prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia
jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań
publicznych, w tym protokołów posiedzeń
organów Gminy i komisji Rady .
§ 10
1. W sprawach samo opodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania
Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum.
2. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.
3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek 1/10 mieszkańców
uprawnionych do głosowania.
4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do
głosowania.
5. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
§ 11
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy
rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspakajanie
zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Organem wykonawczym jest Burmistrz,, który wykonuje uchwały Rady i realizuje
zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami
administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi
podmiotami.
§ 12
1. W skład Rady wchodzą radni w liczbie 15
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 13
Do wyłącznej właściwości Rady należą:
1. uchwalanie statutu Miasta i Gminy,
2. ustalanie wynagrodzenia Burmistrza stanowienie o jego działaniu oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności.
3. powoływanie i odwoływanie skarbnika który jest głównym księgowym budżetu oraz
sekretarza- na wniosek Burmistrza,
4. uchwalanie budżetu, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu
oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium
Burmistrzowi z tego tytułu,
5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6. uchwalanie planów gospodarczych,
7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania
im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków
budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych
w odrębnych ustawach,
9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres
zwykłego zarządu dotyczących:
a/ określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne
nie stanowią inaczej ;do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonać
tych czynności wyłącznie za zgodą Rady ,
b/ emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania nabywania i wykupu
przez Burmistrza,
c/ zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,
d/ ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych
zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f/ tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania
i występowania z nich,
g/ określenia zasad wnoszenia cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
h/ tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek.
i/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych
przez Burmistrza w roku budżetowym
10. określenia wysokości sumy do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości powiatu
oraz województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu
terytorialnego,
12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami
oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,
12 a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych
zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych
13. podejmowanie uchwał w sprawach:
herbu, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14. nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta i Gminy,
14 a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów
15. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 14
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego,
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu Rady w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady
oraz prowadzenie obrad Rady.
3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
4. Wyboru osób, o jakich mowa w ustępie 1 dokonuje Rada na pierwszej sesji
po wyborze Rady nowej kadencji.
5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej
kadencji, a prowadzi ją do czasu wyboru przewodniczącego Rady najstarszy
wiekiem radny obecny na sesji.
6. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada
podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu
1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji
§ 15
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady , który stanowi zał.nr.4 do niniejszego Statutu.
§ 16
1. Rada działa na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady
2. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania zadań
nie rzadziej niż raz na kwartał.
3. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4ustawowego składu Rady
Przewodniczący zwołuje sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
4. Sesje Rady są jawne.
§ 17
1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami Gmin w szczególności
dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący Rad.
3. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa
Radnych z każdej Rady.
4. Koszty wspólnej sesji rozkładają się równomiernie na strony uczestniczące.
§ 18
1. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz
jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
Ponadto powołuje następujące stałe komisje :
1/ Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego ,
2/ Spraw Społecznych
2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych
Radzie.
3. Skład Komisji stanowi 5 radnych W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni
nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski
bez prawa udziału w głosowaniu.
4. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania
określonych zadań określając ich skład i zakres działania .
§ 19
1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych .
2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący i Wiceprzewodniczący
Rady,
3. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy :
1/ kontrola działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy,
oraz jednostek pomocniczych
2/ opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,
3/ opiniowanie lub rozpatrzenie spraw przekazanych Komisji przez Radę,
lub Burmistrza,
4/ kontrola wykonania uchwał Rady.
4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji
Rewizyjnej ,stanowiący zał. nr.5. do niniejszego Statutu
§ 20
1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz
2. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru
go przez Rady Miejskie i upływa z dniem kadencji Rady.
3. Burmistrz powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę w drodze zarządzenia
§ 21
Burmistrz kieruje sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz.
§ 22
1. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników urzędu
do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji
publicznej.
§ 23
Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1/ przygotowanie projektów uchwał Rady,
2/ określenie sposobu wykonywania uchwał,
3/ gospodarowanie mieniem komunalnym,
4/ wykonywanie budżetu,
5/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6/ wydawanie przepisów porządkowych w formie zarządzeń w przypadkach
nie cierpiących zwłoki.
7/ opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza
i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy
§ 24
1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin
organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia
3. Kierownikiem urzędu jest Burmistrz który wykonuje uprawnienia zwierzchnika
służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych.
§ 25
1. Sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu Rada przyjmuje w głosowaniu
jawnym.
2. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest
równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie
odwołania Burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia
Burmistrzowi absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej
i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej
3. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów
ustawowego składu Rady.
4. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania
Burmistrza z przyczyny określonej w pkt. 2 na sesji zwołanej nie wcześniej
niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia
Burmistrzowi absolutorium.
5. Przed podjęciem uchwały o której mowa w pkt. 4 Rada zapoznaje się z opinią
Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzielenie
Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.
6. Uchwałę o której mowa w pkt 4 Rada podejmuje bezwzględną większością głosów
ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.
§ 26
1.Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania
Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jedynie
na wniosek co najmniej 1/4 stawowego składu Rady
IV- Mienie komunalne
§ 27
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy i innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
§ 28
Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe stanowiące mienie gminne pozostają nienaruszone.
§ 29
Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
§ 30
Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem gminnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
§ 31
1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa
jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca
Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,
do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Gminy (głównego
Księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
3. Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) który odmówił kontrasygnaty, dokona
jej jednak na pisemne polecenie Burmistrza, powiadamiając o tym Radę oraz
Regionalną Izbę Obrachunkową.
V. Gospodarka finansowa gminy.
§ 32
Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.
§ 33
1. Zgodnie z wcześniej ustaloną przez Radę procedurą ,projekt budżetu wraz
z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, Burmistrz przedkłada
Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę jednak nie później niż do 31.marca roku
budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony
Radzie.
3. Bez zgody Burmistrza Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy
zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia
w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów
bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów
4. Rada w uchwale budżetowej określa wysokość środków do dyspozycji
jednostek pomocniczych
w ramach budżetu Gminy.
§ 34
Dochodami Gminy są:
1/ podatki, opłaty i inne wpływy określone ustawowo jako dochody Gminy,
2/ dochody z majątku Gminy,
3/ subwencja ogólna z budżetu państwa,
4/ dotacje celowe na realizację zadań zleconych ,oraz na dofinansowanie zadań
własnych,
5/ wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
6/ spadki , zapisy, darowizny.
7/ inne dochody
§ 35
W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
§ 36
1. Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych muszą
wskazać źródła dochodów z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały Rady o których mowa w pkt. 1 zapadają bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu.
§ 37
1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz,
2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej
kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych
przez Radę
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
§ 38
1. Gospodarka finansowa jest jawna.
2. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z wykonania budżetu za rok
miniony w terminie 14-tu dni od daty zatwierdzenia budżetu przez Radę.
W ogłoszeniu podaje się ogólną informację o dochodach i wydatkach Gminy
3. Obsługę kasową prowadzi bank wskazany przez Radę.
§ 39
1. Sprawozdanie z działalności finansowej Gminy podlega zaopiniowaniu przez Komisję
Rewizyjną która występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia
lub nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek ten podlega zaopiniowaniu
przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
2. Wniosek o którym mowa w pkt. 1 przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach Przewodniczący Rady.
3. Kontrolę gospodarki finansowej Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.
VI. Gminne jednostki pomocnicze
§ 40
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także o zmianie
jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem zasad określonych
w § 2 pkt.4 Statutu.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust.1.
§ 41
Uchwały, o jakich mowa w 40 ust.1 powinny określać w szczególności:
- obszar
- granice
- siedzibę władz
- nazwę jednostki pomocniczej.
- zakres i formy kontroli oraz nadzoru Rady nad działalnością organów jednostki
pomocniczej
§ 42
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, natomiast w mieście
odpowiednio zebranie miejskie, które obejmują wszystkich mieszkańców mających
czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez Radę Sołecką.
Organem wykonawczym w mieście jest Przewodniczący wspomagany przez Radę
Mieszkańców.
3. Rada nadając statut jednostce winna w nim uwzględnić:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów
jednostki pomocniczej.
VII. Osoby właściwe do nawiązania stosunku pracy w imieniu organów
i jednostek organizacyjnych Gminy.
§ 43
1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza wykonuje
Rada .
2. Rada może w drodze uchwały upoważnić do w/w czynności Przewodniczącego
Rady
§ 44
Czynności w sprawach z zakresu pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy - wykonuje Burmistrz.
VIII. Zasady dostępu do dokumentów
wynikających z wykonywania zadań publicznych
§ 45
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustawy.
2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do
uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji,
a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych
w tym protokołów z posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Miejskiej.
3. Dostęp obywateli do dokumentów i protokołów z posiedzeń organów Gminy
możliwy jest po złożeniu wniosku w formie ustnej jak i pisemnej.
4. Udostępnienie dokumentów i protokołów z posiedzeń organów Gminy polega
na umożliwieniu osobie zainteresowanej bezpośredniego wglądu do wskazanego
przez nią dokumentu oraz sporządzenia odpisów i notatek albo wykonania
kserokopii dokumentu
5. Dokumenty i protokoły z posiedzeń organów udostępniane są do wglądu
w godzinach urzędowania Urzędu Miejskiego.
6. Udostępnienie dokumentu powinno nastąpić w miarę możliwości niezwłocznie,
nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
7. Nie udostępnia się informacji i dokumentów, jeżeli ich udostępnienie mogłoby
naruszyć przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych, ustawy o ochronie
danych osobowych oraz innych aktów regulujących zasady dostępu obywateli
do informacji i danych.
8. Jeżeli udostępnienie całego dokumentu naruszałoby ograniczenie jawności
wynikające z ustaw, dokument udostępnia się w części jawnej, poprzez
umożliwienie osobie zainteresowanej zapoznanie się z wyciągiem.
9. Odmowa udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentu wymaga formy
pisemnej wraz z uzasadnieniem.
10.W razie wątpliwości dotyczących ograniczeń w udostępnianiu informacji
i dokumentów wymagana jest opinia radcy prawnego Urzędu Miejskiego
IX - Postanowienia końcowe
§ 46
1.Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów
prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Gminy.
2.Na podstawie ustawy z dnia 8.03.1990 r o samorządzie gminnym organy Gminy mogą
wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1). wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,
2). organizacji urzędów i instytucji Gminy,
3). zasad zarządu mieniem Gminy,
4). zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności
publicznej,
§ 47
Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa stosowna ustawa.
§ 48
Uchwalenie i zmiany niniejszego Statutu są dokonywane przez Radę zwykłą większością głosów ,
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 49
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy ogólnie obowiązujące a w szczególności: przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy
o pracownikach samorządowych.
§ 50
Integralną część niniejszego Statutu stanowi zbiór załączników.
§ 51
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
|