Załącznik
do Uchwały Nr XXXII/318/2006
Rady Miejskiej w Sośnicowicach
z dnia 7 września 2006 r.
|
PROGRAM POMOCY DZIECKU I RODZINIE
w GMINIE SOŚNICOWICE
Wstęp
Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej do zadań własnych gminy należy tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Rodzina jest najmniejszą, a zarazem najważniejszą cząstką życia społecznego, pierwszym i najważniejszym środowiskiem w życiu dziecka, wpływającym na kształtowanie się jego relacji ze światem zewnętrznym przez całe dorosłe życie.
Dysfunkcje w środowisku rodzinnym są więc niebezpieczne zwłaszcza dla dzieci i młodzieży, która narażona jest na dziedziczenie patologicznych norm i wzorców zachowań, oraz szczególnie podatna na negatywne oddziaływanie otoczenia zewnętrznego.
Pomoc dziecku i rodzinie jest integralną częścią szerokiego systemu pomocy społecznej. W jego ramach zadania specjalistyczne takie jak poradnictwo rodzinne, prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej, zapewnienie opieki i wychowania dzieciom poza rodziną wypełniają powiaty. Obowiązkiem gminy natomiast jest zabezpieczenie podstawowych potrzeb rodzin i dzieci mieszkających na jej terenie.
Podkreślić należy, że państwo i jego instytucje mają rodzinę wspierać, a nie wyręczać w wypełnianiu przez nią jej funkcji. Zapewnieniu tego właśnie wsparcia służyć ma niniejszy Program, którego założenia wypracowane zostały przy współudziale szeregu podmiotów działających na rzecz dzieci i rodzin na terenie Gminy Sośnicowice.
Cel Programu
Zbudowanie zintegrowanego systemu wsparcia dla dzieci i rodzin mających trudności w wypełnianiu swoich zadań i ról społecznych.
Działania Programu ukierunkowane są przede wszystkim na:
- rodziny niewydolne w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza niepełne lub wielodzietne,
- rodziny dotknięte przemocą,
- rodziny ubogie i zagrożone ubóstwem,
- dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
Instytucje i organizacje, które mogą być realizatorami lub partnerami w realizacji Programu na poziomie Gminy:
- Jednostki systemu edukacji
- Gimnazjum w Sośnicowicach
- Przedszkole w Bargłówce
- Przedszkole w Łanach Wielkich
- Przedszkole w Kozłowie
- Przedszkole w Rachowicach
- Przedszkole w Sierakowicach
- Przedszkole w Smolnicy
- Przedszkole w Sośnicowicach
- Przedszkole w Trachach
- Szkoła Podstawowa w Bargłówce
- Szkoła Podstawowa w Kozłowie
- Szkoła Podstawowa w Sierakowicach
- Szkoła Podstawowa w Sośnicowicach
- Komisariat Policji w Sośnicowicach
- Kluby sportowe działające na terenie Gminy
- Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Sośnicowicach i prowadzone przez nią świetlice środowiskowe
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sośnicowicach
- Miejsko – Gminny Ośrodek Zdrowia w Sośnicowicach
- Parafie Kościoła Katolickiego, Caritas w Rachowicach oraz Parafialne Zespoły Charytatywne w Kozłowie i Sośnicowicach
Na poziomie powiatu Program zakłada współpracę lub korzystanie z następujących zasobów instytucjonalnych:
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gliwicach.
- Sąd Rejonowy, Zespół Kuratorów Rodzinnych.
- Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w Knurowie i Gliwicach.
- Centrum Zdrowia Psychicznego i Poradnia Leczenia Uzależnień w Gliwicach.
Współrealizatorami Programu mogą być również inne, nie wymienione powyżej, organizacje i instytucje.
DZIAŁANIA
I. Organizacja pomocy materialnej w celu zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych.
- Realizacja świadczeń pieniężnych i niepieniężnych przez MOPS w Sośnicowicach.
- Pomoc uczniom w formie stypendiów socjalnych wypłacanych przez Gminę.
§ Kwalifikowanie we współpracy ze szkołami i przedszkolami dzieci, które powinny być objęte pomocą w formie dożywiania, opłacanie im posiłków przez MOPS.
§ Organizacja pomocy rzeczowej dla dzieci i rodzin przez Caritas i Parafialne Zespoły Charytatywne (paczki świąteczne, opłacanie posiłków w szkole dzieciom, które nie mogą być objęte tą formą pomocy przez MOPS).
- Pomoc dla uczniów rozpoczynających naukę w I klasach szkół podstawowych - realizacja programu „Wyprawka szkolna”.
§ Zapewnienie dostępu do tanich podręczników poprzez organizację szkolnych kiermaszów książek używanych.
§ Realizacja przez szkoły programu „Szklanka mleka”.
II. Organizacja systemu poradnictwa i wsparcia informacyjnego oraz rozwój i wzmocnienie umiejętności wychowawczych rodziców.
§ Poradnictwo w sprawach związanych z przemocą, uzależnieniami, radzeniem sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
§ Poradnictwo w sprawach życiowych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego.
§ Umożliwianie dostępu do poradnictwa specjalistycznego, pomoc prawna, psychologiczna w ramach Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przy współpracy z PCPR.
§ Zwiększenie dostępności do informacji o możliwościach uzyskania pomocy w instytucjach na poziomie gminy i powiatu, opracowanie i rozpowszechnienie informatorów tematycznych.
§ Organizacja warsztatów i szkoleń dla rodziców, wzmacniających ich kompetencje wychowawcze.
§ Indywidualna praca socjalna z rodzinami dysfunkcyjnymi.
III. Współpraca z instytucjami w przeciwdziałaniu negatywnym konsekwencjom nie wywiązywania się rodzin z obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z dzieckiem i rodziną.
§ Stworzenie warunków dla sprawnego przepływu informacji pomiędzy osobami i instytucjami uczestniczącymi w procesie pomocowym.
§ Wypracowanie wraz z innymi jednostkami pomocowymi wspólnych standardów reagowania w sytuacjach zagrożenia dobra dziecka i rodziny.
§ Wypracowanie płaszczyzny współpracy z kuratorami sądowymi.
§ Współpraca pomiędzy wszystkimi jednostkami zaangażowanymi w proces pomocowy w celu skoordynowania i wzmocnienia działań. W jej ramach próba utworzenia zespołu interdyscyplinarnego (jego trzon stanowiliby: pedagodzy szkolni, funkcjonariusz Policji, członek Miejskiej Komisji ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi, pracownicy socjalni, w razie potrzeby również inni specjaliści), określenie celów i zasad pracy zespołu.
§ Szkolenie osób zaangażowanych w proces pomocowy, mające na celu wzmocnienie ich kompetencji do pracy z rodzinami o różnych dysfunkcjach.
IV. Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży, umożliwienie im rozwoju zainteresowań oraz redukcja problemów szkolnych poprzez:
- Działalność świetlic środowiskowych, finansowanych przez Miejską Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w ich ramach: zajęcia sportowe, wyrównawcze.
- Organizację i dofinansowanie półkolonii w ramach działalności Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Parafialnych Zespołów Charytatywnych.
- Prowadzenie przez szkoły zajęć wyrównawczych, kół zainteresowań, dodatkowych zajęć sportowych. Realizacja szkolnych programów profilaktyki, edukacyjnych zajęć warsztatowych, programów artystycznych i innych form aktywności. Angażowanie w powyższe działania w szczególności dzieci z grupy ryzyka.
- Umożliwianie dzieciom z rodzin najuboższych udziału w wypoczynku śródrocznym (pomoc w opłaceniu „zielonych szkół”), bezpłatnych koloniach.
- Indywidualną praca pedagogów szkolnych z dziećmi i młodzieżą.
- Działalność klubów sportowych.
Podsumowanie
Powodzenie w realizacji Programu zależeć będzie od ścisłej współpracy i zaangażowania poszczególnych podmiotów. Jedynie współpraca i sprawny przepływ informacji między nimi mogą zapobiegać pogłębianiu się różnego rodzaju patologii w środowisku rodzinnym oraz stanowić solidną podstawę dla kompleksowej i skutecznej pomocy świadczonej na rzecz dzieci i rodzin.
Program jest dokumentem otwartym, może podlegać okresowym weryfikacjom w zależności od potrzeb oraz wymogów prawa.
|