Warunki uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew z terenów innych niż leśny
Zezwolenie na usunięcie drzew z terenów innych niż leśne są wydawane na podstawie
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz.U.04.92.880 :
-
Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić, po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta na wniosek posiadacza nieruchomości. Jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem-do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela.
-
Wydanie zezwolenia może być uzależnione od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.
-
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1). imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości;
2). tytuł prawny władania nieruchomością;
3). nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
4). obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm;
5). przeznaczenia terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew;
-
przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
-
wielkości powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy.
4. Przepisów nie stosuje się do drzew i krzewów m.in.:
1). w lasach;
2). owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody – na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową;
-
na plantacjach drzew i krzewów;
-
których wiek nie przekracza 5 lat;
-
Posiadacz nieruchomości ponosi opłaty za usunięcie drzew lub krzewów naliczonymi zgodnie z zasadami określonymi w ustawie i na podstawie jednostkowych stawek opłat za usuwanie drzew lub krzewów.
-
W przypadkach przewidzianych w art. 86.ust1 ustawy o ochronie przyrody nie pobiera się opłat
Nie pobiera się opłaty za usunięcie drzew:
-
na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie;
-
na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
-
jeżeli usunięcie jest związane z odnową i pielęgnacją drzew rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
-
które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych;
-
które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz kolejowego albo bezpieczeństwu żeglugi;
-
w związku z przebudową dróg publicznych i kolejowych;
-
które posadzono lub wyrosły na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane;
-
z terenów zieleni komunalnej, parków gminnych, z ogrodów działkowych i z zadrzewień, w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew i krzewów;
-
które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości;
-
topoli o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości 130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków;
-
jeżeli usunięcie wynika z potrzeby ochrony roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych;
-
z grobli stawów rybnych;
-
jeżeli usunięcie było związane z wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych służących kształtowaniu stosunków wodnych oraz ochronie przeciwpożarowej w zakresie niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń.
7. Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów wynosi:
- zwolnienie z opłaty skarbowej.
Wzór podania.
............................................. Sośnicowice dnia ................................
...........................................
...........................................
Do Burmistrza
Gminy Sośnicowice
Proszę o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa/krzewu z terenu nieruchomości położonej w miejscowości ...................................
działka nr .................................................
-
Dane drzewa/krzewu:
- nazwa gatunku drzewa lub krzewu..............................................................................
- obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm..............................................
- wielkość powierzchni , z której zostaną usunięte krzewy..........................................
2. Przyczyna i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu..........................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
3. Tytuł prawny władania nieruchomością....................................................................
w załączeniu przedstawiam : wypis z rejestru gruntów, kopia akt własności
Podpis właściciela
|