14-12-2023r.
godzina 14:40
www.bip.gov.pl
 
Gmina - informacje
Aktualności
Podstawowe dane
Wybory 2005
Wybory 2006
Wybory 2007
Władze
Burmistrz Miasta
Przewodniczący Rady
Rada
Urząd Miejski
Prawo lokalne
Statut
Uchwały
Zarządzenia Burmistrza
Protokoły
Podatki i opłaty
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Strategia rozwoju
Zagospodarowanie
Ochrona Środowiska
Gospodarka komunalna
Schemat organizacyjny
Ogłoszenia
Wykaz rejestrów publicznych
Kontrole
Jednostki
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Finanse
Budżet
Przetargi
Oferty inwestycyjne
Nieruchomości
Obsługa interesanta
Inwestycje i Gospodarka Komunalna
Zagospodarowanie Przestrzenne i Ochrona Środowiska
Działalność gospodarcza
Dodatki Mieszkaniowe - podstawa prawna, wniosek, oświadczenie
Ośrodek Pomocy Społecznej
Świadczenia rodzinne
ZPORR
Zespół Ekonomiki Oświaty Zdrowia i Kultury
Drogi
Skrzynka Podawcza
Oświadczenia majątkowe
Urząd Miejski 2007
Urząd Miejski 2006
Urząd Miejski 2003..2005
Radni 2007
Radni 2006
Radni 2003..2005
Szkoły 2007
Szkoły 2006
Szkoły 2003.2005
Przedszkola 2007
Przedszkola 2006
Przedszkola 2003.2005
Pozostałe 2007
Pozostałe 2006
Pozostałe 2003..2005
Redakcja
Redaktorzy
Statystyki strony
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Licznik odwiedzin
Witryna odwiedzona 142393 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Protokoły


 

Protokoły z posiedzeń oraz porządki obrad Rady Gminy Sośnicowice V kadencji
PROTOKÓŁ Nr XXIX/2006 z21 .02.2006
PROTOKÓŁ NR XXIX/2006 z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 21.02.2006 r. Przew. Rady- otwieram XXIX sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji. Na ogólną liczbę radnych 15 w posiedzeniu bierze udział 15 radnych , stwierdzam że Rada może podejmować prawomocne decyzje. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności 2. Przyjęcie porządku obrad 3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji 4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej 5. Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice i w planie zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2006 6. Przedstawienie Regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sośnicowice 7. Przyjęcie uchwał 8. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania 9. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania 10. Zakończenie obrad Przew. Rady -Czy będą jeszcze jakieś uwagi co do porządku obrad dzisiejszej sesji, nie widzę, przystępujemy do głosowania, kto z radnych jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad proszę o podniesienie ręki do góry - jednogłośnie (15 - za) porządek został przyjęty Zanim przejdziemy do następnych punktów, chciałem powitać dzisiaj na sesji naszych gości, przedstawicieli Rady Młodzieżowej która niedawno została nowo wybrana na drugą kadencję, witam Przewodniczącego Rady Młodzieżowej Macieja Kaczmarczyka oraz Z-cę Przewodniczącego koleżankę Julię Guzik. Mam nadzieję że częściej będziemy ich tu widzieć, jak również od nich będziemy słuchali krytycznych uwag mam nadzieję że będzie ich niewiele. Przechodzimy do pkt. 3 - Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduje się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, - nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji ,proszę o podniesienie ręki do góry dziękuję , protokół został przyjęty jednogłośnie (15 radnych za) Przechodzimy do pkt. 4 - Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych: radnego - Waldemara Oczko radną - Marię Waliczek radnego - Romana Straszka Przechodzimy do pkt. 5 - Zmiany w budżecie i planie zadań inwestycyjnych i remontowych gminy Sośnicowice na rok 2006, prosze o zabranie głosu Burmistrza Joachima Skorupę Z-ca Burmistrza-Panie Przewodniczący, szanowni radni zebrani goście zmiany w planie zadań inwestycyjnych w większości były omawiane na komisjach ale chciałbym jeszcze wrócić do tych zmian otóż: - jedna ze zmian dotyczy wprowadzenia zadania - projekt odwodnienia ul. Rocha i Wolności w Trachach, wiązało się to jak państwo pamiętacie z tym że projektant nie zdążył otrzymać pozwolenia na budowę, myśmy mu nie zapłacili i stąd w tegorocznym planie się to musiałoby pojawić żeby móc mu zapłacić za to zadanie - następna zmiana która się pojawiła, no niestety ta zmiana nie była omawiana, dotyczy ono zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń byłej szkoły podstawowej w Łanach Wielkich na przedszkole i pomieszczenia dla potrzeb Rady Sołeckiej. Otrzymaliśmy dopiero wczoraj kosztorysy właściwie jeszcze dzisiaj te kosztorysy uległy pewnym modyfikacjom i niestety wynika z nich że to zadanie będzie kosztowało znacznie więcej niż żeśmy zakładali. Proponujemy przyjąć kwotę 900 tyś zł z tym że z tej kwoty 300 tyś to będzie pożyczka z WFOŚ i GW na termomodernizację, ta pożyczka pokryje koszty ocieplenia budynku, koszty wymiany okien koszty zakupu pieca i instalacji grzewczej i oczywiście to jest pożyczka w połowie w 50 % umarzalna - następna zmiana która była już sygnalizowana to jest skablowanie odcinka sieci niskiego napięcia nad placem zabaw przy ul. Powstańców w Sośnicowicach - później remont budynku Urzędu Miejskiego, ja tam proponowałem i prosiłem o 35 tyś natomiast w między czasie pojawił się jeszcze protokół przeglądu instalacji elektrycznej i proszę żeby radni zaakceptowali kwotę 45 tyś zł - następna dotyczy ogrodzenia terenu oddanego w stały Zarząd Gimnazjum, wiąże się to z obozem młodzieżowym, ale nie tylko po prostu ten teren jest w stałym zarządzie i dobrze by było żeby był ogrodzony cały Na ostatniej sesji zobowiązali radni Burmistrza do rozpatrzenia możliwości zakupu aparatu USG, została sprawa rozeznana i proponujemy 85 tyś zł na zakup aparatu USG dla naszego ośrodka zdrowia. To w zasadzie są wszystkie zmiany, po tych zmianach kwota w planie zadań inwestycyjnych i remontowych wynosi 9 256,800 zł, dziękuję Przew. Rady - dziękuję bardzo, o zabranie głosu proszę pana Skarbnika Leszka Pietrasińskiego Skarbnik - szanowni państwo, zmiany proponowane przez Pana Burmistrza dotyczą w 99 % tych elementów o których mówił Pan Burmistrz Skorupa, jedyną zmianą spoza tych jest ta o której też wspomniałem na komisjach jest to mianowicie z Krajowego Biura Wyborczego otrzymaliśmy pismo które zmniejsza dotację czyli po stronie dochodów i po stronie wydatków środki na prowadzenie stałego rejestru wyborców o 180 zł z 2400 na 2220 zł . To jest taka jedyna poza tymi zadaniami zmiana, dziękuję. Przew. Rady - kto z radnych pragnie zabrać głos , pan Burmistrz Skorupa Burmistrz Skorupa - chciałbym tylko uzupełnić iż w związku z tym że będziemy zabiegać o pożyczkę z WFOŚ i GW na termomodernizację budynku w Łanach będzie zaproponowana nowa uchwała do przyjęcia która będzie nas upoważniała do wystąpienia o tą pożyczkę, dziękuję Przew. Rady - dziękuję, kto z radnych pragnie zabrać głos, nie widzę, stosowną uchwałę podejmujemy w pkt. 7 , przechodzimy do pkt. 6 - Przedstawienie Regulaminu szczegółowych zasad utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Sośnicowice. Proszę o zabranie głosu panią Szykowską p. Szykowska - 13.10.2005 r weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach która zobowiązywała gminy do dostosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy do nowych regulacji które są zawarte w tej ustawie. Na przedostatniej sesji był przedstawiony projekt tego regulaminu i dostarczony państwu . Ten [projekt został skierowany do zaopiniowania Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Gliwicach, uzyskał on pozytywną opinię z tym że wniesiono pewne zastrzeżenia żeby poprawki zostały pownoszone do niektórych zapisów. Te poprawki zostały wniesione i poprawiony regulamin został ponownie przesłany do Powiatowego Inspektora Sanitarnego do zaakceptowania. Z rozmów prowadzonych z panią Kierownik ten drugi projekt został już przez nią zaakceptowany ale w międzyczasie 14 lutego w związku z tym że gminy są na etapie podejmowania uchwał dotyczących tych regulaminów w Urzędzie Wojewódzkim zostało zorganizowane spotkanie przez Nadzór Prawny który zajmuje się opiniowaniem tych uchwał i tam jak gdyby uzyskaliśmy informację dot. błędów które są popełniane w trakcie formułowania tekstów tych regulaminów powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego Nadzór Prawny UW stoi na stanowisku że akty prawa miejscowego powinny jedynie zawierać postanowienia inne niż są regulowane w ustawach. W związku z tym nie jest dopuszczalne powtarzanie zapisów ustawowych które dotyczą właśnie albo utrzymania czystości albo innych kwestii związanych z porządkiem, czystością na terenie gminy, ogólnie ze środowiskiem. Natomiast regulamin winien zawierać te elementy które są określone w art. 4 ustawy o porządku i czystości w gminach Art. 4. 1. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego. 2. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące: 1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących: a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych, odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów, b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi; 2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu: a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, b) liczby osób korzystających z tych urządzeń; 3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego; 4) maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów; 5) innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami; 6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku; 7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach; 8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. 3. Rada gminy dostosuje regulamin do gminnego planu gospodarki odpadami w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty uchwalenia tego planu Po przeanalizowaniu tego projektu który został państwu przedstawiony jako już ten po dokonaniu poprawek związanych z postanowieniem Powiatowego Inspektora Sanitarnego rozpoczęliśmy analizowanie zapisów naszego regulaminu i kolejno musieliśmy usuwać z niego poszczególne zapisy gdyż okazywało się że są to regulacje które już określone są w ustawach. W związku z tym regulamin jest dosyć skromny w porównaniu z tą wersją którą żeśmy mieli pierwotnie, natomiast jest on już w tej chwili sformułowany w ten sposób że jest bardzo duża szansa że zostanie przyjęty w takim kształcie . Ten regulamin zawiera właśnie te wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Sośnicowice (Regulamin stanowi załącznik do protokołu) Przew. Rady - bardzo dziękuję za przedstawienie Regulaminu , czy ktoś zabierze głos, proszę r. Staneczek - ja mam takie mieszane uczucia co do pkt. 3 rozdz. 2 który brzmi: likwidowanie śliskości na drogach publicznych ulicach placach w okresie mrozów i opadów śniegu przy użyciu piasku itd. Chodzi mi o to że w skrócie tej ustawy jasno jest napisane kto odpowiada, ale na pierwszy rzut oka to wygląda iż to właściciel posesji przylegającej do danej drogi czy placu odpowiada za stan drogi publicznej , chodnika czy placu r. Oczko - szanowni państwo pani inspektor ja chciałem zapytać o doprecyzowanie tego sformułowania które dotyczy sprzątania śniegu z chodników bezpośrednio przyległych do granicy nieruchomości. To znaczy chciałem żeby doprecyzować to sformułowanie co to znaczy bezpośrednio położona przy granicy nieruchomości Przew. Rady - zamykam zgłaszanie pytań, proszę o odpowiedzi na pytania Burmistrz - odpowiadam radnemu Oczko według rozwinięcia prawnego tego zapisu, jeżeli linie rozgraniczające drogi biegną po ogrodzeniu naszej nieruchomości wówczas ten chodnik traktuje się jako bezpośrednio przylegający do nieruchomości. Jeżeli między chodnikiem a naszą nieruchomością jest inna własność przykładowo gminy droga z chodnikiem jest w zarządzie powiatu lub województwa, natomiast między tym chodnikiem jest, znaczy się linia rozgraniczająca kończy się na chodniku potem jest nieruchomość gminna dalej nasza wówczas ten obowiązek ciąży na zarządcy nieruchomości, czy jest to czytelne. Obrazowo taki przypadek na terenie gminy mamy przy Osiedlu Jagiellońska, między chodnikiem a granicami nieruchomości jest własność gminna i w tej sytuacji nie ma obowiązku prawnego aby właściciele nieruchomości utrzymywali w porządku ten chodnik, choć praktyka jest inna i dobrze. Tak jak w szeregu innych miejscowościach, że choćby z uwagi na estetykę naszego obejścia, bardzo często z własnej woli takie chodniki utrzymujemy. Natomiast ten przypadek który podejrzewam że między chodnikiem a granicami nieruchomości jest rów, rów jest częścią składową tak jak i chodnik częścią składową drogi i jeżeli linia rozgraniczająca biegnie na ogrodzeniu naszej posesji wówczas ten obowiązek ciąży na właścicielu nieruchomości. Podejrzewam że będą się z tego tytułu pojawiały kontrowersje, niemniej ja to mówię w oparciu o taką wykładnię prawną którą przedłożyłem pani inspektor p. Szykowska - tak jak zostało napisane w postanowieniach ogólnych regulamin obowiązuje właściciela nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 4 więc w słowniczku ustawy o utrzymaniu czystości przez właściciela nieruchomości rozumie się współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostki organizacyjne oraz osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu a także inne podmioty władające nieruchomością. Więc ten zapis dotyczący likwidowania śliskości na drogach publicznych on nie dotyczy tylko osób fizycznych osób będących właścicielem nieruchomości on dotyczy wszystkich , to generalnie odnosi się do zarządców dróg i do poszczególnych właścicieli nieruchomości na których ta śliskość występuje r. Staneczek - czy również właściciele nieruchomości np. jest dom przy drodze linia rozgraniczająca biegnie po ogrodzeniu tego domu, nieruchomość przylega do danej drogi publicznej czy ten właściciel ma obowiązek utrzymywać tę drogę p. Szykowska - w dalszej części art 5 jest napisane że obowiązkiem utrzymania czystości na drogach publicznych należy do zarządcy drogi ... to obowiązek spoczywał by na zarządcy drogi natomiast obowiązek dot śliskości samego właściciela nieruchomości prywatnej będzie dot. tego co jest jego własnością i ewentualnie tego chodnika r. Staneczek - chodnik nie budzi mojej wątpliwości natomiast tutaj mówi się o drogach p. Szykowska - ten regulamin jest skierowany do właścicieli nieruchomości, a zgodnie ze słowniczkiem ten właściciel nieruchomości to jest również zarządca drogą. Trudno byłoby rozdzielać poszczególne podmioty i jaki mają obowiązek Burmistrz - tak jak powiedziałem my jako mieszkańcy właściciele, my jako mieszkańcy właściciele utożsamiamy się z tym właścicielem. Regulamin dot wszystkich właścicieli jacy występują na terenie gminy Przew. Rady - czyli mamy to już niejako rozstrzygnięte p. Szykowska - wśród obowiązków właścicieli nieruchomości mamy to napisane co należy do Zarządców drogi tak samo w stosunku do podmiotów które mają te miejsca komunikacji publicznej mają ten sam obowiązek r. Oczko - żeby dla wszystkich było jasne, jest droga, jest chodnik jest rów jest nieruchomość, właściciel ma obowiązek uprzątnięcia śniegu z tego chodnika i usunięcia tej śliskości tak, to jest jedna sprawa, teraz jest druga sprawa, jest przy drodze ciąg budynków potem zaczyna się jakieś pole którego właścicielem jest X, czyli droga chodnik rów pole, czy właściciel tego pola również ma obowiązek uprzątania tego chodnika Burmistrz - bałbym się być jednoznacznym ponieważ my mamy takie sytuacje są luki w zabudowie ciągłej i w sytuacji gdy działka jest niezabudowana właściciel tej działki podejrzewam że chodzi o te nieruchomości które są zabudowane jeżeli mylę się czy możemy ten dylemat rozwiązać Radca Prawny - przepisy nie mówią że chodzi tylko i wyłącznie o właścicieli nieruchomości zabudowanych. Właściciel nieruchomości jeżeli jest tylko właścicielem pola również ma ten obowiązek Burmistrz - miałbym jednak tą wątpliwość bo w wielu wypadkach ten chodnik biegnie już poza miejscowością wzdłuż pola Radca Prawny - ze swojej działki powiem taki przykład, obok mnie mam działkę niezabudowaną i niestety strażnicy Straży Miejskiej jak sprawdzali to szukali właściciela tej działki niezabudowanej ponieważ nie odśnieżył w swojej granicy chodnika. Tak że napewno mowa jest tylko o właścicielu nieruchomości niezależnie czy jest zabudowana czy nie, jeżeli obok niej przebiega chodnik to niestety ten właściciel musi ten chodnik odśnieżać. Przew. Rady - ja to będzie obowiązywało u nas Burmistrz - wykładnia jest napewno jedna niezależnie czy to jest teren wiejski czy miejski, natomiast twórcy przepisów wywodzą się z miasta i napewno w mniejszym stopniu dostrzegali złożoność tej problematyki na terenach wiejskich. Myślę że do czasu pojawienia się orzecznictwa może być problemem. W naszym przypadku to zjawisko będzie się rodziło dopiero w większej skali gdy będą powstawały kolejne chodniki ale do tego czasu to rozstrzygnięcie będzie na dzień dzisiejszy takie jakie wynika z ustawy Radca Prawny - w świetle orzecznictwa to napewno będzie tak interpretowane z tego względu że wchodzą tutaj również roszczenia cywilno prawne, tzn. ktoś jeżeli dozna jakiejś szkody na chodniku obok biegnącego takiego pola z powodu że było ślisko, nie było odśnieżone to ma roszczenie odszkodowawcze do właściciela tej działki przylegającej. To nie jest tak że my możemy nie odśnieżyć zostawić lód, jeżeli ktoś złamie rękę nogę, mamy to nie ubezpieczone to on ma roszczenie do nas prywatne i może dochodzić go przed Sądem Przew. Rady - czyli mamy jasność w tym zakresie r. Przybyła - pani radca mówi wzdlłuż pola leci chodnik, właściciel jest odpowiedzialny za odśnieżenie ale przyszła odwilż, przyszedł mróz jest strasznie ślisko ten odcinek jest 100 metrowy może dłuższy w różnych przypadkach to może różnie wyglądać. Skąd ten właściciel ma wziąść tego piasku z tymi komponentami chemicznymi i to nieszkodliwymi dla otoczenia. Ja tylko chcę wyjaśnić jeżeli ja mam 10 m chodnika przed własnym domem mogę posypać go choćby popiołem mimo że nie wolno tego robić, czyli ja mając wzdłuż swojej działki 100 m chodnika przed zimą muszę zakupić dwa samochody piasku żebym to miał czym posypywać zgodnie z naszym regulaminem, dziękuję Przew. Rady - jeżeli można myślę że zamkniemy tą dyskusję po wypowiedzi radcy prawnego Radca Prawny - ja chcę tylko uświadomić jedną rzecz że nawet jeżeli w regulaminie nie pojawi się taki zapis to z innych zapisów K.C. jeżeli strona dozna szkody na tym chodniku to nie usprawiedliwi się Pan w żaden sposób, że Pan nie miał pieniędzy, czasu czy czegokolwiek, piasku na odśnieżenie czy posypanie chodnika . Zapis samego tego regulaminu to jest owszem prawo miejscowe ale obowiązują ustawy działające dookoła tego że w sytuacji jak dojdzie do takiego wypadku to i tak będzie Pan odpowiadał. Te usprawiedliwienia że nie miał Pan piasku to Sąd nie przyjmuje do wiadomości Przew. Rady - zamykam temat, wszystko już jest jasne obowiązkiem właściciela posesji do której przylega chodnik jest utrzymywanie chodnika w czystości i odśnieżanie, to nie podlega dyskusji. Burmistrz - powiem tylko tyle że ta treść która dzisiaj była przedstawiona zgodnie z tym ustaleniem które miało miejsce na ostatniej komisji, była uzgodniona z przedstawicielem Nadzoru Prawnego Wojewody i po drobnych korektach została przedstawiona państwu już w tym brzmieniu ostatecznym w związku z tym zaistniała przesłanka ku temu żeby taką uchwałę dzisiaj podjąć. Natomiast ostateczna decyzja co do prawidłowości tych zapisów i tak będzie leżała po stronie Wojewody Przew. Rady - Kończymy pkt. 6 - Ogłaszam 10 min przerwę Po przerwie: Przew. Rady -kontynuujemy obrady przechodzimy do pkt. 7 - Przyjęcie uchwał, proszę przewodnicząca Komisji Uchwał i Wniosków o kolejne przedstawienie projektów uchwał i wniosków z nimi związanych r. Bargiel 1 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2006 za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 2 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Komendantem Policji w Gliwicach w sprawie przekazania środków finansowych za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 3 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w WFOŚr i GW w Katowicach (600 000,00 zł na przebudowę Stacji Uzdatniania Wody w Sośnicowicach przy ul. Smolnickiej) za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 4 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w WFOŚr i GW w Katowicach (300 000,00 zł zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń byłej szkoły podstawowej w Łanach Wielkich) za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 5 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia dodatkowej nazwy miejscowości w języku niemieckim za - 12 przeciw - 0 wstrzymało się - 3 Uchwała została przyjęta przez Radę r. Bargiel 6 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Powiatem Gliwickim na pomoc finansową gminy w realizacji zadania przy drodze powiatowej na terenie Gminy Sośnicowice w 2006 (chodnik przy ul. Łabędziej w Łanach Wielkich) za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 7 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Województwem Śląskim na pomoc rzeczową gminy w realizacji zadania przy drodze wojewódzkiej na terenie Gminy Sośnicowice w 2006 (chodnik przy drodze woj nr 919 w Trachach) za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 8 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Województwem Śląskim na pomoc rzeczową gminy w realizacji zadania przy drodze wojewódzkiej na terenie Gminy Sośnicowice w 2006 (chodnik przy ul. Raciborskiej w Sośnicowicach) Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2005 za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 9 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Starostą Powiatu Gliwickiego na pomoc finansową gminy w realizacji zadania przy drodze powiatowej na terenie Gminy Sośnicowice w 2006 (chodnik przy ul. Łabędziej w Kozłowie) za - 14 przeciw - 0 wstrzymało się - 1 Uchwała została przyjęta przez Radę r. Bargiel 10 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy (Wrzosowa -Tworóg Mały) za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel 11 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sośnicowice" za - 10 przeciw - 1 wstrzymało się - 4 Uchwała została przyjęta przez Radę r. Bargiel 12 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie wyznaczenia zakładu pracy z terenu gminy Sośnicowice celem zapewnienia miejsca wykonywania kary w roku 2006 za - 15 Uchwała została przyjęta przez Radę jednogłośnie r. Bargiel - dziękuję to były wszystkie uchwały, pozostały jeszcze wnioski wniosek I. Komisja Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego wnioskuje o wprowadzenie do planu zadań inwestycyjnych opracowanie dokumentacji chodnika w Sośnicowicach od Rynku w kierunku Gliwic do przystanku autobusowego Przew. Rady - czy będą pytania Burmistrz - proszę o skorygowanie do włączenia z ul. Smolnicką bo tam zostałby taki mały kawałek Przew. Rady - proszę uzupełnić wniosek i jeszcze raz go odczytać r. Bargiel - dziękuję to były wszystkie uchwały, pozostały jeszcze wnioski wniosek I. Komisja Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego wnioskuje o wprowadzenie do planu zadań inwestycyjnych opracowanie dokumentacji chodnika w Sośnicowicach od Rynku w kierunku Gliwic do ulicy Smolnickiej Przew. Rady - czy sa pytania , nie widzę kto z radnych jest za przyjęciem wniosku za - 12 przeciw - 0 wstrzymało się - 3 Wniosek został zaakceptowany przez Radę r. Bargiel - wniosek II Komisja Spraw Społecznych wnioskuje o interwencję Burmistrza dot. rozbiórki budynku starej pompowni należącej do Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Sośnicowicach przy ul. Raciborskiej Przew. Rady - czy będą pytania jakieś dodatkowe wyjaśnienia nie widzę. Kto z radnych jest za przyjęciem wniosku za - 13 przeciw - 0 wstrzymało się - 2 Wniosek został zaakceptowany przez Radę r. Bargiel - dziękuję to wszystkie wnioski Przew. Rady - dziękuję Pani Przewodniczącej Komisji Uchwał i Wniosków, przechodzimy do pkt. 8 Interpelacje wolne wnioski i zapytania, kto z radnych pragnie zabrać głos: radny Straszek, radny Stokłosa, kto jeszcze r. Straszek - ja chciałem zgłosić drogę z Sierakowic do Tworoga Małego, ona jest w tragicznym stanie. Mieszkańcy z Tworoga korzystają z niej jeżdżąc do sklepów, żeby ewentualnie ją poprawić, zmienić nawierzchnię, oczywiście również droga przez Sierakowice, wypadek za wypadkiem, obecnie występuje, samochody jadąc wymijają dziury i jeden drugiemu zajeżdża drogę, ta droga jest niesamowicie zniszczona, dziękuję r. Stokłosa - ja chciałem zapytać się i uzyskać informację od pewnego czasu gdzieś od 8 miesięcy następują bardzo liczne wyłączenia energetyczne, szczególnie lewostronnej części ulicy Gliwickiej. Wyłączenia są czasami 5- minutowe ale bywają i wielogodzinne wyłączenia. Przed kilku laty wiadomo że sytuacja była tragiczna, po przeprowadzeniu sieci niskiego napięcia która została przełożona w ziemię sytuacja ulega diametralnej zmianie. Teraz znowu ta sytuacja powraca, jest to nie tylko moje pytanie ale i nawet pani Hanka zwracała się do mnie jaka jest sytuacja, dlaczego, ponieważ dwie podstacje są i one winny naprzemian przejmować sobie pracę. jeżeli jedna wysiądzie druga z dołu miała przejąć pracę żeby zasilanie było bezawaryjne, te zasilanie niestety nie funkcjonuje, jaka jest przyczyna tego. Tak jak mówię od remontu gdzieś na przełomie 6-7 miesięcy sytuacja powróciła do pierwotnego stanu, dziękuję Przew. Rady - czy ktoś z gości pragnie zabrać głos, nie widzę, przechodzimy do pkt. 9 - Odpowiedzi na interpelacje wolne wnioski i zapytania, proszę panie Burmistrzu Burmistrz - pan radny Straszek zgłasza zły stan techniczny drogi Tworóg Mały - Sierakowice, oraz drogi 408 która przebiega przez Sierakowice. Stan techniczny tych dróg jest nam doskonale znany i o ile w przypadku drogi 408 mamy sytuację dosyć klarowną w sensie zamierzeń które są przedmiotem podjęcia przez właścicieli drogi, Zarząd Dróg Wojewódzkich i Marszałka o tyle Starostwo powiatowe no niestety ma problemy. Ma problemy głównie natury finansowej. To co będzie robione w tym roku to też jest państwu znane, o tym mówiliśmy będzie robiony odcinek drogi powiatowej przez las od drogi 408 do miejscowości oraz będzie robiony chodnik w Kozłowie przy naszym współudziale a także remontowana w jakimś zakresie ul. Powstańców. Postulaty w stosunku do dróg powiatowych są zgłaszane Staroście przy każdej okazji na każdym spotkaniu jest to problem wszystkich wójtów i burmistrzów prezydentów, natomiast stan który doświadczamy jest stanem ogólnego stanu dróg w Polsce. Poza drogami ekspresowymi i autostradami których jest 7 % i gdzie będą które środki teraz angażowane pozostałe drogi a w tej masie 50 % jest w złym stanie technicznym to jest skala problemu z którym administracja innych szczebli samorządu terytorialnego zderza się, my zderzamy się z tymi problemami które są i wynikają z naszej kompetencji. Natomiast wyłączenia sieci elektrycznej to jest też problem ogólny. W obszarze funkcjonowania Vattenfalu konfliktów jest bardzo dużo przyczyn jak zwykle jest bardzo wiele. Jedną z nich jest to i tam przede wszystkim podstawowym czy też głównym jest zysk. I na bazie tego zlikwidowane zostały wszelkiego rodzaju prace i naprawy. To co mieliśmy w przeszłości że w zasadzie każda nasza interwencja można było się spodziewać że w szybkim tempie będzie podejmowana teraz to wygląda troszkę inaczej. Natomiast te warunki pogodowe których doświadczamy bo oni bardzo często teraz zwalają winę na sople, na to że śnieg gdzieś spada że uszkadza i niektórzy koledzy z różnych regionów województwa podejmują próby zapraszania przedstawicieli z ZE na sesję co daje tylko to że mamy okazję wysłuchać ich problemów natomiast nie mamy żadnego przełożenia kompetencyjnego ani decyzyjnego na to jak oni się zachowują. Ja na ostatnim spotkaniu sołtysów z Komisją Rewizyjną prosiłem sołtysów żeby takie informacje z tego zakresu a dotyczące ich miejscowości przedłożyli mi jako materiał który będzie mi pomocny w oddziaływaniu na energetykę Przew. Rady - czy odpowiedzi radnych satysfakcjonują r. Stokłosa - w formie uzupełnienia, tak jak powiedziałem ta linia była projektowana a pan Burmistrz doskonale wie kto ją projektował w jakiej formie była projektowana, dwustronnego zasilania a tej chwili widać że coś szwankuje na tym dwustronnym zasilaniu od jednej do drugiej strony, natomiast żeby poprzeć ten wniosek żeby coś z tym ZE zrobić ponieważ zmienił nazwę z Zakładu Górnośląskiego na inny to podam taki przykład w jednym z mieszkań na Gliwickiej wypaliła się główne zabezpieczenie mieszkania Mieszkańcy tej posesji zawiadomili ZE to ekipa która przyjechała nawet dość szybko stwierdziła że do nich to nie należy to właściciel powinien wymienić, kiedy zapytano a co jest z zabezpieczeniem głównym, tymi dużymi skrzynkami które stoją przed posesją to oni zaczęli się śmiać, podeszli i otworzyli to główne zabezpieczenie które było otwarte, powiedzieli iż to nie jest wina ZE ani ta skrzynka bo to leży w gestii pana Burmistrza, nam ręce opadły bo skrzynka o wysokim napięciu jest otwarta dostępna dla wszystkich o tym żaden z nas nie wiedział, ale teraz już wiedzą wszyscy tak postępuje ZE Burmistrz - założenia projektowe skablowania sieci niskiego napięcia w obrębie Sośnicowic było takie jak kolega radny mówi. Miało być to dwustronne zasilanie, niestety osoba która to realizowała i wdrażała a konkretnie pan Strużyk w tym okresie czasu mówię juz o tym okresie realizacyjnym z jakiś przyczyn odszedł z tego zakładu a oni poprzestali na jednostronnym zasilaniu. To miało związek z tym co się działo na samych szczytach ZE. Najlepiej było za rządów pana Kukurby. Natomiast jeżeli chodzi o tą skrzynkę, dzisiaj ten problem w innym ujęciu był dyskutowany z panem dyr. Sawczukiem, będziemy go podejmowali dalej, nie skończyliśmy rozmowy ponieważ miała miejsce bezpośrednio przed sesją, tak że ten temat będzie podejmowany. Przew. Rady - czy jeszcze ktoś zabierze głos, nie widzę, wyczerpaliśmy porządek sesji, zamykam XXIX sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach czwartej kadencji. Dziękuję. Protokołowała. godz.16:45 insp.d/s kadrowych i obsługi Rady Miejskiej Hippe




drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech