PROTOKÓŁ NR XXVI/2005 z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 04.10.2005 r.
Przew. Rady- otwieram XXVI sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji. Na ogólną liczbę radnych 15 w posiedzeniu bierze udział 14 radnych , stwierdzam że Rada może podejmować prawomocne decyzje. Proponowany porządek obrad dzisiejszej sesji przedstawia się następująco 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności 2. Przyjęcie porządku obrad 3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji 4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej 5. Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice i w planie zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2005 6. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2004 7. Przyjęcie uchwał 8. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania 9. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania 10. Zakończenie obrad Czy do proponowanego porządku obrad dzisiejszej sesji będą uwagi, nie widzę , przystępujemy do głosowania, kto jest za przyjęciem porządku obrad dzisiejszej sesji proszę o podniesienie ręki do góry- jednogłośnie porządek został przyjęty ( 14 radnych - za) Przechodzimy do pkt. 3 - Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduje się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, - nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji ,proszę o podniesienie ręki do góry dziękuję , protokół został przyjęty jednogłośnie (14 radnych za) Przechodzimy do pkt. 4 - Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych: radnego - Michalika radnego - Oczko radnego - Staneczka Pkt. 5 - Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice i w planie zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2005 – zaczniemy od planu zadań inwestycyjnych , ponieważ budżet jest pochodną zadań o zabranie głosu proszę Z-cę Burmistrza pana Joachima Skorupę Z-ca Burmistrza – Panie Przewodniczący, szanowni radni proponujemy trzy zmiany w planie zadań inwestycyjno-remontowym: W dziale 600 – Transport i Łączność jest to zadanie – odwodnienie ulicy Rocha i Wolności w Trachach a więc proponujemy zmniejszenie tej kwoty do 12 tys. zł bo tyle będzie kosztowało wykonanie dokumentacji dla tego zadania W dziale 801 – Oświata i wychowanie w gimnazjum , tutaj zmiany techniczne i technologiczne kuchni gimnazjum w Sośnicowicach – zwiększenie z kwoty 90 tyś zł do 125 tyś zł, i W dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, proponujemy na pierwszy etap remontu budynku po byłej szkole w Łanach zwiększenie z kwoty 150 do 185 tyś zł, dziękuję Przew. Rady – dziękuję, czy będą pytania do Pana Burmistrza, nie widzę, proszę o przedstawienie propozycji zmian w budżecie gminy Sośnicowice na rok 2005 pana Skarbnika Leszka Pietrusińskiego Skarbnik – szanowni państwo w stosunku do informacji przekazanych w dniu wczorajszym nie nastąpiły żadne zmiany nie ma żadnych nowych okoliczności, pism które nakazywały by dodać jeszcze coś więcej do tych propozycji przedstawionych w dniu wczorajszym w związku z tym nie będę czytał ponownie tych wszystkich zmian tylko generalnie powiem że zmiany budżetu polegają w kwotach ogólnych na zwiększeniu dochodu o 159 334 zł na zwiększeniu wydatków o 441 802 zł i zmniejszeniu wydatków o 321 500 zł. Te zmiany spowodują iż budżet po stronie dochodów będzie się kształtował na wysokości 15 194 346 zł natomiast po stronie wydatków 18 777 696 zł a to skolei powoduje iż należy zaczerpnąć z nadwyżki z lat ubiegłych na ogólną kwotę 3 608 350 zł w tym wpłata I raty pożyczki z WFOŚr i GW w Katowicach – 25 tyś zł –jeszcze w październiku. To wszystko, jeżeli będą pytania to chętnie udzielę odpowiedzi Przew. Rady – dziękuję panu Skarbnikowi, czy ktoś ma pytania do pana Skarbnika w związku ze zmianą budżetu gminy na rok 2005, nie widzę, dziękuję panu Skarbnikowi, stosowną uchwałę przyjmiemy w pkt. 7 . Przechodzimy do pkt 6 – Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych za rok 2004, zaczniemy od pracowników Urzędu, panie Burmistrzu oddaję panu głos Burmistrz – Panie Przewodniczący, szanowni radni, Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30 października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o: 1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych, tym podmiotem w odniesieniu do Zastępcy Burmistrza, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierowników jednostek organizacyjnych, osób zarządzających i członków organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osób wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta jest wójt i moja informacja będzie dotyczyła właśnie tych osób i w skali gminy jest tych oświadczeń 26. Takie oświadczenia składają u mnie, dyr. ZGKiM, dyr. MGBP, dyr. ZPZOZ dyr. ZEOZiK, dyr. Szkół , dyr. Przedszkoli a także kierownicy referatów gminy oraz Prezes i Wice Prezes ds. Techn. I Wice Prezes ds. Ekon. PWiK w Gliwicach i tak jak powiedziałem tych oświadczeń było 26. Oczywiście wszystkie były złożone w terminie , w żadnym z tych oświadczeń nie odnotowano uwag, były prawidłowo wypełnione, oczywiście każdy składał po dwa oświadczenia, jedno oświadczenie zostaje u nas, jedno zostało przekazane do odpowiedniego Urzędu skarbowego, natomiast informacja o treści oświadczenia została zamieszczona w BIP-ie, dziękuję. Przew. Rady – dziękuję panu Burmistrzowi, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym radni zobowiązani są również do składania oświadczeń majątkowych za rok miniony. Radni w tym roku składali oświadczenia majątkowe za rok 2004. Radnych którzy składali na moje ręce oświadczenia jest 14, co prawda Rada liczy 15 radnych ale zgodnie z ustawą pan Burmistrz jak i Przewodniczący Rady składają oświadczenia majątkowe na ręce Wojewody. Niestety nie mamy jeszcze informacji od pana Wojewody co do prawidłowości złożonych oświadczeń ale z informacji jakie posiadamy dopiero w połowie października zostaną przesłane takie informacje i na następnej sesji na pewno ją przekażemy, natomiast jeśli chodzi o radnych to tych oświadczeń zostało złożonych 14-cie w tym 11 w terminie tzn. do końca kwietnia Br a 4 radnych złożyło po terminie i jestem zobligowany do odczytania nazwisk tych radnych jest to radny Alfred Guzik, radny Waldemar Oczko, radna Maria Waliczek, radny Andrzej Wiaderny z tym że oni złożyli ale po terminie. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do czasu złożenia oświadczeń majątkowych po terminie radni są pozbawieni diety . Przy analizie bo taka jest moja ustawowa rola musiałem wyłapać błędy w wypełnianych oświadczeniach a odnosiłem się tylko do błędów merytorycznych, jeżeli chodzi o kwoty tutaj jest to zadanie urzędu skarbowego, gdzie również jeden egzemplarz został przesłany, ale najczęściej takim błędem pojawiającym się w oświadczeniach jest miejsce zatrudnienia, szanowni radni Rada Miejska nie zatrudnia radnego, niestety pojawiły się takie wpisy, miejsce pracy Rada Miejska. Proszę państwa Rada Miejska nie zatrudnia radnego , bardzo proszę aby w przyszłości nie wpisywać takiego miejsca zatrudnienia. Następnie takim istotnym elementem jest pkt. VIII oświadczenia w tym radny jest zobligowany do wpisania dochodów własnych i diety radnego, niektórzy radni o tym zapomnieli. Bardzo proszę aby w następnych oświadczeniach w pkt. VIII znalazła się wysokość otrzymanej diety za miniony rok. To są główne dwa błędy które zostały wyłapane przeze mnie w oświadczeniach radnych. Tutaj nie wymieniam radnych którzy popełnili ten błąd bo nie o to chodzi, proszę zwrócić uwagę że sam ustawodawca i ci którzy tworzyli to prawo dot. Oświadczeń majątkowych sami nie potrafią ich wypełnić, to znamy z mediów ale skoro mamy je wypełniać bardzo proszę aby radni zwrócili na te dwa punkty uwagę szczególną. To tyle jeżeli chodzi o oświadczenia majątkowe z tym że dodam jeszcze iż czekają nas jeszcze dwukrotne składanie tych oświadczeń raz do końca kwietnia 2006 roku za rok 2005 i oczywiście dwa miesiące przed zakończeniem naszej kadencji, bo w przyszłym roku nasza kadencja się kończy, będą nowe wybory więc tutaj dwukrotnie będziemy musieli te oświadczenia wypełniać oczywiście w określonym terminie. To tyle jeżeli chodzi o oświadczenia, czy są jakieś pytania, nie widzę, przechodzimy do pkt. 7 – Przyjęcie uchwał, proszę o zabranie głosu przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków i przedstawienie projektów uchwał i ewentualnie wniosków z nimi związanych. r. Guzik – szanowni radni, wnioski do komisji nie wpłynęły, tylko uchwały przedłożono które odczytam I. Uchwała Nr XXVI/250/2005 w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2005-10-05
Przew. Rady – czy będą pytania r. Oczko – szanowni radni ja rozumiem że w tej części, że pod tą uchwałą mieści się również sprawa odłożenia do lamusa tego odwodnienia dróg Rocha i Wolności w Trachach. Tu tak proszę państwa cicho i szybko niejako mimo chodem spadło z tego naszego planu zadań inwestycyjnych to zadanie które miało być wykonane w roku 2005, Natomiast odwodnienie ulicy Rocha i Wolności i tak przeglądam sobie ten wieloletni plan inwestycyjny dot. Gminy Sośnicowice na lata 2004 – 2006 i widzę tutaj różne zadania realizowane we wszystkich miejscowościach naszej gminy. Jest tutaj też to zadanie w 2005 r. za 100 tyś – odwodnienie ulic Rocha i Wolności w Trachach. Jedyne zadanie do realizacji w Trachach przez 2004 – 2006, kończy się rok 2005 dowiadujemy się że zadanie to wypada z planu inwestycyjnego więc konkluzja tutaj jest taka że w roku 2004-2006 na Trachach nie zrobi się nic, to ja nie wiem jak to nazwać proszę państwa w ogóle. Mało tego priorytetowe zadanie naszej gminy na najbliższe lata czyli kanalizacja, w bliżej przewidywanej perspektywie Trach nie ma nie funkcjonuje w tym planie budowy kanalizacji, pomimo tego że jest to sprzeczne z logiką i techniką ekonomiczną która nakazywałaby pociągnąć tą główną nitkę kanalizacyjną od Łan aż po Trachy tak jak to było pierwotnie zakładane nie ma tego, tak nie może być Trachy nie płacą swoich podatków do kasy gminy miasta Szczecin tylko do kasy gminy miasta Sośnicowice i nie jest też tak że na Trachach wszystko już jest mamy trawę pomalowaną na zielono i nic więcej już nie potrzebujemy żeby w latach 2004 – 2005 – 2006 na Trachach nie zrobiono nic. Ja nie chcę tutaj używać dramatycznych apeli albo czegoś innego ale szanowni państwo decydenci jak już nie kochacie tych trachowian to już przynajmniej starajcie się traktować ich przyzwoicie. Przew. Rady – proszę pan Burmistrz Skorupa Z-ca Burmistrza – chciałbym się ustosunkować do tego ostatniego zdania, zdecydowanie nie prawdą jest że nie kochamy, może to jest zbyt górnolotne powiedzenie ale my naprawdę nie dzielimy na mieszkańców Trach, Kozłowa czy Sośnicowic, proszę państwa nie przesądzamy czy to zadanie będzie w 2006 r. realizowane czy nie bo w tej chwili jest sytuacja taka że jest opracowana dokumentacja wiemy że jest duże prawdopodobieństwo że koszt tego zadania będzie o wiele większy niż mieliśmy założone na ten rok więc tutaj przy konstruowaniu budżetu na 2006 zdecydujecie państwo na nowo czy to zadanie będzie dalej kontynuowane, ono jest rozpatrywane ustalona koncepcja i wykonywana dokumentacja Burmistrz – proszę państwa moim zdaniem odrobinę tendencyjnie została przedstawiona tutaj dola miejscowości Trachy, szereg tych dużych inwestycji to są inwestycje o charakterze ogólnogminnym i one dotyczą wszystkich mieszkańców gminy, natomiast rzeczywiście w odniesieniu do Trach był problem ze znalezieniem zadania które można by tam zrealizować i żeby też nazywało się że poza inwestycjami o charakterze ogólnogminnym coś innego się dzieje. Mieliśmy świadomość że w planie gospodarki ściekami Trachy nie są w gronie tych pierwszych miejscowości a nie SA dlatego że jakieś tam przesłanki zdecydowały o tym że w pierwszej kolejności znalazła się Smolnica potem Lachowice i Sierakowice i być może Tworóg i w związku z tym czepiliśmy się tego tematu odwodnienie ulicy Wolności i Rocha jako nie do końca przekonywującego, choćby z tego powodu że takiego problemu wód powierzchniowych opadowych to w każdej miejscowości możemy się doszukać, ale żeby nie pojawiły się tego typu sugestie w związku z tym szukaliśmy racjonalnego rozwiązania odwodnienia tego fragmentu miejscowości bo taki zgodny ze sztuką budowlaną sposób może się pojawić przy realizacji kanalizacji ściekowej wtedy ten problem by można było ująć globalnie i przy tych przebiegach które są jak gdyby najbardziej optymalne. W tamtym przypadku inspektorzy urzędu napotkali szereg problemów natury takiej terenowej i własności gruntów. Również samo odwodnienie które najprostszym i najbardziej zasadnym to byłoby poprzez kształtowanie nawierzchni asfaltowej i jakiś korytek odwadniających wykonać. Projektanci dołożyli starań, inspektorzy dołożyli wysiłku żeby jakieś rozwiązanie znaleźć. To rozwiązanie w końcu się pojawiło, natomiast jest problem ze zrealizowaniem tego w tym roku zdarzają się takie sytuacje i w przypadku tego zadania tak się stało i to nie jest jakimś wyjątkiem w przeszłości też mieliśmy takie przypadki i po prostu będzie troszkę później. W tym roku też opracowujemy dokumentację boiska i będzie można te dwie rzeczy o ile znajdą się w planie zadań realizacyjnym na rok 2006 podejmować je. Nie od nas od organu wykonawczego zależy czy one akurat będą robione ale przygotowania pod tym kontem będą wykonywane, dziękuję Przew. Rady dziękuję bardzo, czy odpowiedź radnego Oczko zadawala, częściowo tak, bo otrzymał odpowiedź, natomiast nie tego oczekiwał na pewno, myślę że Trach to nie jest jedyna miejscowość pominięta przy budowie kanalizacji znam taką jeszcze jedną która w perspektywie sporych lat nie będzie ujęta natomiast pytanie jest że może w przyszłym roku odwodnienie tej ulicy można przewidywać jeżeli znajdzie się w planie zadań inwestycyjnych Burmistrz – na pewno ta propozycja będzie do planu zadań zgłoszona prze ze mnie natomiast tak jak co rocznie głosowanie rozstrzygnie co i jak i najprawdopodobniej będzie Przew. Rady – mam jeszcze jedną uwagę ,kiedy była mowa ten temat należało podjąć w momencie kiedy była mowa o planie zadań inwestycyjnych i remontowych na ten rok a nie przy samej uchwale budżetowej , ale dobrze że podjęliśmy teraz a nie w ogóle Dziękuję panu Burmistrzowi dziękuje radnemu Oczko, czy jeszcze ktoś w tej sprawie w sprawie budżetu na ten rok zabierze głos, nie widzę takim razie przystępujemy do głosowania kto z radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2005 - 13 za Kto jest przeciw – 1 Kto się wstrzymał – 0 Uchwała została przyjęta przy jednym głosie przeciwnym r. Guzik – II. Uchwała Nr XXVI/251/2005 w sprawie; ustalenia odpłatnych świadczeń w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Sośnicowice Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia odpłatnych świadczeń w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Sośnicowice – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę r. Guzik – III. Uchwała Nr XXVI/252/2005 w sprawie; zatwierdzenia statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę
IV. Uchwała Nr XXVI/253/2005 w sprawie: udzielenia pomocy finansowej samorządowi Województwa Śląskiego Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej samorządowi Województwa Śląskiego – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę
V. Uchwała Nr XXVI/254/2005 w sprawie: upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Powiatem Gliwickim na :"utrzymanie przejezdności dróg powiatowych na terenie gminy Sośnicowice w sezonie zimowym 2005/2006 Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie : upoważnienia Burmistrza Sośnicowic do zawarcia porozumienia z Powiatem Gliwickim na :"utrzymanie przejezdności dróg powiatowych na terenie gminy Sośnicowice w sezonie zimowym 2005/2006 – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę
VI. Uchwała Nr XXVI/255/2005 w sprawie: dochodów własnych Gimnazjum w Sośnicowicach Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie dochodów własnych Gimnazjum w Sośnicowicach – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę
VII. Uchwała Nr XXVI/256/2005 w sprawie: zaliczenia do kategorii drogi gminnej Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii drogi gminnej – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę
VIII. Uchwała Nr XXVI/257/2005 w sprawie: ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej przy Gimnazjum w Sośnicowicach Przew. Rady – czy będą pytania, nie widzę Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej przy Gimnazjum w Sośnicowicach – 14 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę r. Guzik – to były wszystkie uchwały, dziękuję Przew. Rady – dziękuję ja mam jeszcze ważna rzecz dot. Opinii którą wydała Komisja Budżetu na wczorajszym posiedzeniu dot. Gruntu pod drogę, taka opinia została sporządzona i Komisja ją przegłosowała w związku z powyższym proszę tą opinię odczytać:
r. Guzik- Opinia – Komisja Budżetu Finansów i Rozwoju Gospodarczego w Sośnicowicach na swoim posiedzeniu w dniu 03.10.2005 r. rozpatrzyła przedłożony przez Burmistrza Sośnicowic w myśl § 6 pkt 1 uchwały Nr XXIV/227/2005 Rady Miejskiej w Sośnicowicach w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata – wniosek, dotyczący nieodpłatnego przejęcia na własność Gminy Sośnicowice, nieruchomości gruntowej, położonej w Lachowicach (ul. Spokojna) oznaczonej numerem geodezyjnym 842/219, stanowiącej własność pani Adeli Marcinek zamieszkałej ul. Spokojna 1. Komisja opiniuje pozytywnie – nieodpłatne przejęcie przez Burmistrza Sośnicowic od pani Adeli Marcinek nieruchomości stanowiącej jej własność a wykorzystywanej jako droga zwana ulicą Spokojną. Podpisy członków Komisji
Przew. Rady – czy są jeszcze jakieś wnioski, nie ma , czyli przechodzimy do pkt. 8 – Interpelacje wolne wnioski i zapytania, kto z radnych pragnie zabrać głos r. Bargiel r. Przybyła r. Straszek kto z gości zaproszonych, nie widzę , proszę wg zgłoszenia o zabranie głosu r. Bargiel – chciałam spytać o stan zaawansowania w temacie budowa kanalizacji w Smolnicy, bo ludzie coraz bardziej się dopytują, nie za bardzo oficjalnie wiemy co powiedzieć r. Przybyła – szanowni państwo ja na ogół jak mam jakiś problemy to staram się je rozwiązywać na komisjach ale tym tematem chciałem się podzielić i z sołtysami, jest to takie moje spostrzeżenie na które być może ale nie żądam na dziś odpowiedzi ale pod rozwagę radnych i sołtysów daję. Temat nazywa się nieużytki. Nie wiem jak to w całej naszej gminie wygląda może troszeczkę lepiej ale w Lachowicach jest strasznie dużo, pól nieużytków. Tak na szybko to każdy by powiedział że to jest problem właścicieli ale nie zgodzę się z tym, uzasadnię to najpierw powiem dlaczego mamy tak dużo nieużytków w Lachowicach, bo nie ma rolników z prawdziwego zdarzenia który żyłby tylko z rolnictwa mamy 5-6 takich którzy uprawiają swoje 4,5 hektarowe pola i dorabiają albo wyjeżdżają za granicę żeby zarobić. Dlaczego, znamy wszyscy politykę rolną naszego państwa i powiadają nie warto , to raz, dwa może te małe poletka były uprawiane przez Kółka Rolnicze które umarły naturalną śmiercią, rolników zniechęcają poza tym szacowanie szkód przez Kółka Łowieckie które robią to nieuczciwie, niesumiennie, nie będzie dobrej wyceny szkody dopóki Koło Łowieckie będzie samo tą szkodę płaciło ponadto oni mają 10 dni czasu i celowo czekają te 9 dni, a szkoda jest coraz większa. Rolnicy nie powiększają swoich areałów, a nieużytków przybywa i to już nie jest pole zarośnięte ostem i wysoka trawą ale to już SA wysepki leśne, mieszkańcy tam już chodzą na grzyby, leśna zwierzyna nie wraca na noc do lasu już tam ma swoje legowiska, lisy mają swoje nory, są to już lasy, tam są już 5-6 metrowe drzewa i to SA takie wysepki 0,5 ha jest tego coraz więcej ja wiem od rolników po tych żniwach że o kilka hektarów znowu nam przybędzie nieużytków. Dlaczego to jest nasz problem i powinniśmy o nim dyskutować, myśleć, przecież większość naszych pól jest zmeliorowana i za dwa trzy lata korzenie tych drzew zniszczą tą meliorację. Dalej zastanówmy się czy to będzie podatek rolny czy niedługo ma to być podatek leśny, a być może nasz rząd podejmie taką ustawę że pole musi być czarne że musi być zaorane, bo kiedyś już coś takiego było i co my wtedy zrobimy, wyślemy pracownika który będzie całe hektary pól mierzył i kombinował czy je wyciąć czy ten rolnik ma karę za to zapłacić to może być niesamowity problem i dlatego chciałem zaapelować żeby się nad tym zastanowić i ewentualnie kiedyś do tego tematu wrócić i zastanowić się jak z tego wybrnąć, dziękuję r. Straszek – ja chciałem się dowiedzieć o chodnik przy ul. Kozielskiej już październik i prac żadnych nie widać Przew. Rady – czy jeszcze ktoś zabierze głos, nie widzę, w takim razie zamykam punkt i przechodzimy do pkt. 9 – Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania, proszę panie Burmistrzu Burmistrz – zacznę od pani radnej Bargiel – tak jak kiedyś przedstawiałem umowę na finansowanie kanalizacji w Smolnicy mamy podpisaną z panem Wojewodą. Ogłoszono przetarg i ten przetarg niestety ślimaczy się za sprawą określonych zapisów w ustawie o zamówieniach publicznych i to jest problem całej Polski jest to problem samorządów i administracji rządowej, jest to problem który może się odbić czkawką przy wykorzystaniu środków unijnych. Znam propozycję daleko idących zmian w ustawie o zamówieniach publicznych tych artykułów jest około 60 do zmiany żeby ustrzec się paraliżu który grozi w rozstrzyganiu o wyborze wykonawcy. W naszym przypadku sprawa wygląda w ten sposób że po części jawnej przetargu gdy komisja przetargowa przeprowadza w obecności oferentów gdzie te koperty są otwierane gdzie czyta się oferentów jak i propozycję cenową, rozpoczyna się część niejawna która polega na sprawdzeniu prawidłowości dokumentacji przetargowej jej zawartości, kompletności ale zgodnie z wymaganiami ustawy o zamówieniach publicznych i komisja kwalifikuje oferty bądź je dyskwalifikuje, w naszym przypadku kwalifikację uzyskało 10 firm i potem jest okres w którym oferenci mogą wzajemnie sprawdzić zawartość ofert i to wykorzystują bardzo pieczołowicie. Przyjeżdża zespół ludzi którzy analizują strona po stronie dokumentację przetargową wynajduje że gdzieś tam przecinka nie ma, że tam gdzieś 20 gr. jest inaczej wpisane że gdzieś tam nie jest dokładnie tak jak w KRN-ie i w oparciu o tak znalezione uchybienia składają protesty. Do tego trzeba się ustosunkować, już nie mówię że jak przyjeżdżają te zespoły kosztorysantów inspektorzy muszą pilnować żeby tam nie nastąpiła jakaś podmiana jakiegokolwiek dokumentu i na pewnym etapie gdy już komisja się zdecydowała i wybrała jakąś ofertę oczywiście zostało to oprotestowane, zakwestionowane i ta zabawa trwała dosyć długo. Poprosiłem żeby zatrudnić arbitra urzędu zamówień publicznych który by wspomógł pracę komisji przetargowej i tak wzmocniony zespół komisji przetargowej i arbitra przedłożyli mi opinię w oparciu o którą musiałem unieważnić przetarg, po prostu tak wzajemnie sobie w tych ofertach szperali że w zasadzie wszystkie kwalifikowały się do unieważnienia. To by dawało to że w ciągu miesiąca można byłoby w troszkę uproszczonym trybie szukać rozstrzygnięcia oczywiście prosiłbym Prezesa Zamówień Publicznych żeby ten czas maksymalnie skrócił i tu można by oczekiwać że coś takiego by się stało. Jedna z firm która finansowo była najkorzystniejsza która wykazuje w tym wszystkim jakiś cel złożyła protest czy też odwołanie do Prezesa Zamówień Publicznych i prezes ma 2 tygodnie czasu na zajęcie stanowiska. Niemniej mamy jeszcze czas bo zadanie i środki musimy wykorzystać do końca roku przyszłego i o tyle jesteśmy w tej dobrej sytuacji, natomiast generalizując tę sprawę wiele gmin jest w gorszej sytuacji i tak jak czytacie to co się dzieje z budową średnicówki w Katowicach a i również kanalizacji w Gliwicach gdzie Prezes Błażusiak się martwi iż z biedą zrobiło się przetarg który trwał pół roku bo tzn. z różnymi problemami i teraz może dojść do unieważnienia i co wtedy przy środkach Unijnych. Ja mam nadzieję że w miarę szybko będzie znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych albo też w trybie tej ustawy zobaczymy co Prezes Zamówień Publicznych zrobi. Oprócz tego tam toczą kwestie natury technicznej ale o tym będę w poniedziałek na zebraniu w Smolnicy mówił ale to SA takie sprawy marginalne, które nie mają żadnego znaczenia jeżeli chodzi o tą kwestię. Chcę tylko wspomnieć że bardzo duże problemy administracja rządowa ma jeżeli chodzi o przetargi. Na spotkaniu z Wojewodą byłem, udzielałem dość obszernego wywiadu w radiu, też na ten temat i wyraziłem tam swoją opinię na ten temat tego co się dzieje w zamówieniach publicznych Drugi punkt pan Przybyła – ten problem nieużytków jest rzeczywiście ważny niemniej ma on różne znaczenie w różnych miejscowościach Np. w Sośnicowicach tutaj rolnicy akurat by wzięli każdy kawałek i podam tu taką sytuację ponieważ chcemy żeby gmina się rozwijała, chcemy żeby przyciągać inwestorów, chcemy aktywizować niektóre tereny w związku z tym trzeba wypowiadać umowy dzierżawy i tu dla mnie jest to taka dosyć mało komfortowa sytuacja bo zderzam się z opinią rolnika, Panie ja chcę uprawiać tę ziemię ja chcę robić na niej każdy kawałek ziemi jest dla mnie bardzo ważny więc różnie to jest w różnych miejscowościach, choć jeden wspólny mianownik jest że trudny jest problem ze spółkami wodnymi, natomiast polityka państwa w tym zakresie rolniczym jest taka jaka jest, jeżeli gospodarstwa SA zasobne w hektary wówczas rolnikom bardzo dobrze się powodzi, mamy dowody na to na terenie gminy, przynajmniej dwa duże gospodarstwa są kwitnące. Natomiast z tymi małymi jest problem tkwi on głównie w tym że ten właściciel tego gruntu wie że ma mało i inwestowanie w tą niewielką powierzchnię no nie daje tych efektów których by oczekiwał. Będziemy musieli się zastanowić czy w tym regulaminie który mówi o utrzymaniu porządku nie wprowadzić tam zapisu który by pozwalał nam egzekwować prawidłowe utrzymanie, bo pojawiają się problemy zachwaszczania działek sąsiednich i na to nie mamy za bardzo instrumentów oddziaływania. Tak czy owak z tym tematem trzeba wrócić i podejmować go. Zdaję sobie sprawę że to jest taki temat na który można bardzo dużo mówić natomiast jest to dyskusja przynajmniej w sytuacji Burmistrza trochę niezręczna niejako bo rolnictwem Starostwo się zajmuje i administracja rządowa, my tutaj możemy co najwyżej podatkami operować a te podatki dla gruntów rolnych nie SA Az takie które by były deprymujące. r. Straszek – chodniki – to jest problem dwóch chodników, chodnika w Sierakowicach i w Sośnicowicach przy ul. Raciborskiej, mamy tą kwalifikację o czym wszyscy wiedzą, mamy podpisane umowy, jest przetarg ogłoszony w tym przetargu mają w ten sposób określone terminy – otwarcie ofert w przypadku chodnika w Sośnicowicach będzie 20.10.2005 r o godz. 15:15, natomiast dla chodnika w Sierakowicach jest to 26.10.2005 godz. 13:15. Termin realizacji w obydwu przypadkach to jest 10 tygodni od podpisania umowy i wszystko wskazuje na to że te zadania będą podjęte prawdopodobnie w tym roku i przejdą z realizacją na rok przyszły i można to skwitować takim stwierdzeniem że jest to normalka, w sytuacji zadań które podejmuje Marszałek z uwagi na te procedury które tam biegną Sejmik – Marszałek – Zarząd Dróg Wojewódzkich i to krąży i dla nas o tyle jest problem w przypadku tych zadań że mamy zabezpieczone swoje udziały i te udziały będziemy musieli jak już dojdzie do podpisania umowy, gdzieś je wówczas ulokować i ewentualnie przemieszczać. Natomiast innego zagrożenia dla tych zadań nie ma one funkcjonują one są i nic się tam nie stanie mimo że duże miasta poczyniły zamach i chciały skrócić część tych zadań na rzecz taboru drogowego, transportu zbiorowego miejskiego, ale tych zadań nikt nie ruszył, dziękuję Przew. Rady – czy radni jeszcze zabiorą głos, nie widzę, Burmistrz Skorupa prosi o głos Burmistrz Skorupa – chciałem podać koszty budowy Gimnazjum o które radni wczoraj na komisjach zwrócili się do nas, jeżeli chodzi o sam budynek gimnazjum bez wyposażenia to całkowity koszt brutto – 6 912 084,34 zł budowa hali sportowej z wyposażeniem - 2 539 621,34 zł po zsumowaniu i plus wyposażenie to daje kwotę 10 409 561,- zł, oczywiście jakieś środki z zewnątrz zostały pozyskane na budowę była to pożyczka z WFOŚ i GW w wysokości 438 462 .-zł ta pożyczka jest umarzana w 50 % , natomiast na budowę hali sportowej dotacja z Min.ENiS – 960 tyś zł. Nie wspominam o wcześniejszych SAPRD-ach bo to dotyczyło uzbrojenia terenu budowy, droga i kanalizacja, dziękuję Przew. Rady – czy są pytania w sprawie przedstawionych cyfr, nie widzę, wyczerpaliśmy porządek obrad dzisiejszej sesji, zamykam XXVI sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji
Protokółowała Insp. ds. obsługi RM - Hippe
|