Przechodzimy do pkt. 3 - Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduję się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, - nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji , dziękuję ,protokół został przyjęty jednogłośnie (15 radnych za)
Przechodzimy do pkt. 4 - Powołanie Komisji Skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych:
radnego Mehlicha
radnego Wiadernego
radnego Staneczka
Przechodzimy do pkt. 5 -Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice na rok 2004 o zabranie głosu proszę Z-ce Burmistrza pana J. Skorupę
Z-ca Burmistrza - Panie Przewodniczący, szanowni radni bardzo często zmiany w budżecie wiążą się ze zmianami w Planie zadań inwestycyjnych i remontowych, co prawda na ostatniej sesji przyjmowaliśmy zmiany i zakładaliśmy że będą to ostateczne zmiany, natomiast mam tutaj prośbę do radnych żeby wprowadzić do planu zadań na rok 2004 jeszcze jedną korektę tzn. wykreślić z tego Planu zadanie pod nazwą „Projekt i budowa oświetlenia przy ul. Rachowickiej w Sierakowicach”. Dlaczego taka prośba, otóż ta inwestycja w zasadzie na dzień dzisiejszy jest zrealizowana ale nie są do końca doprowadzone wszystkie kwestie formalne, konkretnie chodzi tutaj o odbiór przez Zakład Energetyczny i za inwestycję możemy dopiero zapłacić gdy będzie wszystko już zamknięte i dlatego chciałbym przenieść to zadanie na przyszły rok żeby móc nie płacić w tym roku tylko w przyszłym i to byłaby ta jedna zmiana
Przew. Rady - czy będą pytania w związku z wystąpieniem, nie widzę, w takim razie proszę o zabranie głosu pana Skarbnika L. Pietrasińskiego w sprawie zmian budżetu na rok 2004
Skarbnik - szanowni państwo, oprócz tej zmiany o której wspomniał Pan Burmistrz dot. Planu zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2004 jest jeszcze parę korekt innych, ta korekta o której mówił Pan Burmistrz na kwotę 39 tyś i następnie kolejną jest korekta po stronie dotacji czyli dochodów i wydatków w kwocie 2565 zł związana jest ona z otrzymaną dotacją programu aktywizacji obszarów wiejskich na remonty szkół ale w tym zadaniu jest wydzielona również klasyfikacyjnie (otrzymaliśmy taką decyzję od Wojewody) część na gimnazjum. Poprzednio uchwałami dwoma wcześniejszymi zostało to wprowadzone wszystko w szkoły i teraz tą część gimnazjalną trzeba wycofać i wprowadzić do odpowiedniej klasyfikacji i to jest te 2565 zł, kolejna jest w subwencji oświatowej na kwotę 3400 zł i o tą sumę kwot zwiększyć należy wydatki szkół. W kwocie w Planie Zadań inwestycyjnych i remontowych jest taka pozycja na alejki spacerowe 235 tyś zł jest tam taki zapisek w tym środki SAPARDU 99 662 zł - tych środków do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy. Rozmawialiśmy z biurem w Częstochowie i tych środków w tym roku nie dostaniemy w związku z tym w tej kwocie trzeba wprowadzić równoważną część naszą bo zadanie zostało zapłacone taki był wymóg. Miała być refundacja, nie ma jej w związku z tym trzeba zwiększyć o te 99 662 zł wydatki własne a w przyszłym roku dostaniemy po prostu te pieniądze i to tyle byłoby zmian
Przew. Rady - czy będą pytania do pana Skarbnika, nie widzę, stosowną uchwałę podejmiemy w pkt. 9 - przechodzimy do pkt 6 - Uchwalenie budżetu gminy Sośnicowice na rok 2005, proszę o zabranie głosu Z-cę Burmistrza J. Skorupę
Z-ca Burmistrza - Panie Przewodniczący szanowni radni i goście. Plan Zadań Inwestycyjnych i Remontowych na rok 2005 przedstawia się następująco ( zał. do protokołu)
Przew. Rady - dziękuję, czy będą pytania do Pana Burmistrza w związku z przedstawionym Planem zadań inwestycyjnych i remontowych na rok 2005 , nie widzę, w takim razie proszę o zabranie głosu pana Skarbnika
Skarbnik - Punktem odniesienia do uchwały w sprawie budżetu gminy jest prowizorium które było przedłożone do 15 listopada, które również było przedłożone Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach do oceny i taką opinię RIO wydała, ja ją przedstawiłem na komisjach Rady, były tam 4 punkty z których 1 punkt należało poprawić w przygotowanej do zaproponowania przez Pana Burmistrza na dzisiejszą sesję uchwale. Zostały oczywiście te poprawki dokonane + te poprawki o których mówił pan Burmistrz w związku z planem zadań inwestycyjnych i remontowych i ostatecznie po tym wszystkim taka treść którą będzie podejmowała Rada i która będzie stanowiła o przyszłorocznym funkcjonowaniu gminy jeśli chodzi o finanse brzmi następująco (uchwała stanowi załącznik do protokołu )
Ponadto Pan Skarbnik dodał.
Jest jeszcze załącznik „Prognoza spłaty długu na lata 2005 i 2006, tego w projekcie uchwały nie było ponieważ ten załącznik jest obowiązkowy tylko w momencie uchwalania samego budżetu a nie prowizorium, w związku z tym powiem tylko że stan zadłużenia na 31.12.2004 to jest 553 655 zł z czego pożyczki dwie w WFOŚr i GW w K-cach to 522 242 a 11 413 zł to są depozyty pochodzące jako zabezpieczenia należytego wykonania umowy dla realizacji zadań inwestycyjnych. Te środki zgodnie z prawem zamówienia publiczne są u nas na koncie jako zabezpieczenie tylko w momencie trwania inwestycji ale również w okresie gwarancji. One pochodzą jeszcze z budów realizowanych wcześniejszych i będą do czasu wygaśnięcia okresu gwarancji lub rękojmi i sukcesywnie one oczywiście będą schodzić tak że do końca 2006 r przewiduje się że tylko te depozyty zostaną jeszcze w wysokości ok 6 600 zł ponieważ pożyczki z WFOŚr i GW będą spłacone w 2005 r zgodnie z podpisaną umową. Tak w zasadzie brzmi projekt uchwały przedłożony Radzie. W momencie podjęcia tej uchwały projekt budżetu- prowizorium przestaje funkcjonować
Przew. Rady - czy będą pytania do Pana Skarbnika, nie widzę, stosowną uchwałę podejmiemy w pkt. 9, przechodzimy do pkt. 7 - Informacja o skutkach finansowych wynikających z realizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym , proszę o zabranie głosu Z-cę Burmistrza J. Skorupę
Z-ca Burmistrza - jak już wspominaliśmy na posiedzeniach komisji Burmistrz jest zobowiązany do corocznego przedstawienia informacji o skutkach finansowych wynikających z realizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Obowiązek taki nakłada nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z roku 2003. Te skutki mogą być w zasadzie dwojakie, z jednej strony gmina może wprowadzając plan, może niejako zyskać w ten sposób że jeżeli ktoś sprzedaje działkę której wartość wzrasta jest zobowiązana do 5-ciu lat od momentu uchwalenia planu do zapłacenia tzw. renty planistycznej i takie renty planistyczne były już u nas płacone ale nie w roku 2004, za który jest to sprawozdanie.
Mogą też być inne skutki finansowe które wiążą się z obniżeniem wartości działki, wtedy właściciel tej nieruchomości może mieć roszczenie w stosunku do gminy ale takich roszczeń nie było w roku 2004 i wcześniej również nie było a więc nie było ani roszczeń z tytułu obniżenia wartości nieruchomości o których mowa w art. 26 ust. od 1-3, oraz nie wydano żadnej decyzji ustalającej jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z ustaleniem zmian planu i zbyciem tych nieruchomości przed upływem 5 lat od daty obowiązywania planu.
Jako uzupełniającą informację można podać że plan który przyjęliśmy w dniu 30.12.1998 r, który na dzień dzisiejszy jest jeszcze ważny jednak upłynął już 5 letni okres pobierania renty planistycznej
Przew. Rady -czy będą pytania
r. Staneczek - Panie Burmistrzu prosiłbym o komentarz do sytuacji którą przedstawię. Jest działka budowlana, funkcja budowlana która nie ma 600 m2 , w tej chwili ona automatycznie traci tę funkcję budowlaną bo na tej działce nie można wybudować, czy jest w takiej sytuacji przewidziana jakaś rekompensata dla tych którzy posiadają taką ziemię, ponieważ ta ziemia straciła jak gdyby wartość
Burmistrz Jakubek - Panie radny na dzień dzisiejszy obowiązują plany z 1998 r i zmiany planu z 2001 r i tylko w tym zakresie plan jest obowiązujący. Natomiast jeżeli ta działka o której Pan wspomniał jest w obrębie przypisanej funkcji uchwałą którą przyjęliśmy tamte zmiany ona ma moc obowiązującą nie dość tego w tym nowym opracowaniu naszym przełożą jego się zapisy w nowej uchwale, będzie kontynuowana ciągłość ważności. Natomiast 600 m2 minimalna działka w zabudowie istniejącej jest to takie trochę rozważanie bardziej w obrębie architektów, jak to potraktować, bo gdy będzie przyjęty nowy plan to wiadomo będzie że mając te 600 m2 będzie można uzyskać pozwolenie na budowę, działka mniejsza i tutaj należałoby się chyba zastanowić czy w tej sytuacji nie dopuścić zapisu który mówił by że działki już wydzielone a posiadające powierzchnię mniejszą niż 600 m2 żeby je usankcjonować, bo rzeczywiście to jest jakiś przypadek który może mieć miejsce a trudno byłoby tutaj oczekiwać żeby od sąsiada odkupić kawałek scalić i wydzielić nową działkę, więc jest to temat do rozważenia do dyskusji. Nie chciałbym żebyśmy go zamykali, chciałbym wrócić do tej dyskusji.
Przew. Rady - kto jeszcze pragnie zabrać głos, nie widzę, przechodzimy do pkt. 8 - Sprawozdanie z działalności Burmistrza w I połowie kadencji , proszę Panie Burmistrz o zabranie głosu
Burmistrz Jakubek przedstawił sprawozdanie które stanowi załącznik do protokołu.
Przew. Rady - dziękuję , czy będą pytania do Pana Burmistrza w związku z przedstawionym sprawozdaniem, nie widzę, ogłaszam 10 min przerwy
Po przerwie
Przew. Rady - wznawiam obrady po przerwie, przechodzimy do pkt. 9 - Przyjęcie uchwał, proszę Przew. Komisji Uchwał i Wniosków o odczytanie projektów uchwał
r. Bargiel - przed odczytaniem uchwał powiem tylko iż wszystkie uchwały były przedstawione na Komisji Rady i uzyskały wstępną akceptację