PROTOKÓŁ NR XVII/2004
z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach
z dnia 25.08.2004 r.
Przew. Rady - otwieram XVII sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji. Na ogólną liczbę radnych 15 w sesji bierze udział 13 radnych a więc stwierdzam iż Rada może podejmować prawomocne decyzje.
Proponowany porządek obrad dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji
4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej
5. Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice na rok 2004
6. Przyjęcie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sośnicowice
7. Przyjęcie Planu Rozwoju Lokalnego
8. Przyjęcie uchwał
9. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania
10. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania
11. Zakończenie obrad
Czy do proponowanego porządku obrad dzisiejszej sesji będą uwagi, nie widzę .Przystępujemy do głosowania, kto jest za przyjęciem porządku obrad dzisiejszej sesji - jednogłośnie porządek został przyjęty ( 13 radnych - za)
Przechodzimy do pkt. 3 - Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduję się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, - nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji , dziękuję ,protokół został przyjęty jednogłośnie 13 radnych - za)
Przechodzimy do pkt. 4 Powołanie komisji skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych:
radnego Andrzeja Wiadernego
radnego Manfreda Staneczka
radną Marię Waliczek
Komisja ma dokumenty może przystąpić do swoich obowiązków
Przechodzimy do pkt. 5 Zmiany w budżecie gminy Sośnicowice na rok 2004 proszę o przedstawienie zmian Skarbnika gminy Leszka Pietrasińskiego
Skarbnik - tak jak wczoraj na komisjach wspomniałem jeśli pojawią się informacja dot. zmian budżetu to je dzisiaj przedstawię i tak :
a) urealnienie planu dochodów poprzez
- zwiększenie planu wpływów za sprzedaż działek o 445.000 zł
- zwiększenie planu wpływów z odsetek od środków na rachunku bankowym o 100.000 zł
- zwiększenie wpływów z tytułu podatków :
1) od środków transportowych o 15 000 zł
2) od spadków i darowizn o 17 000 zł
3) od czynności cywilnoprawnych o 60 000 zł
- zwiększenie planu dochodów o dotację
1) na zasiłki (zad. własne) o 14 131 zł
2) na oświetlenie ulic (zad. zlecone) o 2 809 zł
3) z GFOŚ i GW o kwotę 29 350 zł
- prawidłowe zaklasyfikowanie subwencji ogólnej w kwocie 423 410 zł
- zmniejszenie planu wpływów z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat podatków o kwotę 65 000 zł
b) zmian w planie wydatków:
1) zmiany wynikające z planowanych do otrzymania dotacji
2) przeniesienie planu wydatków z Działu 926 - Kultura fizyczna i sport do Działu 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego w kwocie ogółem 32 900 zł
3) innych zmian o których informowałem szczegółowo na posiedzeniach Komisji Rady Miejskie
c) uchylenia zapisu dot. form pomocy dla Policji zgodnie z sugestią Kolegium RIO wyrażoną treścią uchwały Nr 148/XXVII/2004 z dnia 17 sierpnia 2004 r
Przew. Rady - czy będą pytania do pana Skarbnika, nie widzę, przechodzimy do pkt. 6 - Przyjęcie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sośnicowice, proszę o zabranie głosu pana Burmistrza Jakubka
Burmistrz Jakubek przedstawił zamierzenia realizacyjne Gminy Sośnicowice na lata 2004 - 2006 zawarte na str. 68 - 71 opracowania pod nazwą Wieloletni Plan Inwestycyjny gminy Sośnicowice stanowiący załącznik do uchwały
Przew. Rady - czy będą pytania do pana Burmistrza
r. Staneczek - chodzi mi o nakłady na sołectwo Łany Wielkie wynika iż dotyczy to kwoty 40 tyś zł ,to jest trochę mała kwota
Burmistrz Jakubek - zadania które przedstawiłem mają charakter ogólno gminny i na takie zadania jak budowa Gimnazjum, modernizacja Ośrodka zdrowia przede wszystkim są przeznaczane finanse, nie ma możliwości zaspokoić wszystkich potrzeb, w momencie kiedy będą zrealizowane zadania które mają priorytet wówczas przejdziemy do realizacji kolejnych zadań nasz budżet jest taki a nie inny
Przew. Rady - czy jeszcze będą pytania do pana Burmistrza
r. Wiaderny - mam pytanie tego typu, czy w momencie realizacji III etapu modernizacji Ośrodka Zdrowia wyczerpiemy już wszystkie zalecenia Sanepidu
- jaki jest zakres robót na drogach Wojewódzkich w Sierakowicach
Burmistrz Jakubek jeżeli zrealizujemy III etap modernizacji Ośrodka Zdrowia mam nadzieję iż wyczerpiemy wszelkie zarzuty dotyczące przystosowania tego typu obiektów do obecnie obowiązujących przepisów
jeżeli chodzi o drogę wojewódzką w Sierakowicach, wiemy iż jest to droga w bardzo złym stanie zarówno nawierzchnia jak i sama droga. My podejmujemy cały czas działania w tym kierunku , po naszej stronie jest przygotowanie projektu i uzgodnień dot. chodnika , czynimy to ale trudno mi powiedzieć kiedy nastąpi jakiekolwiek działanie ze strony Zarządu Dróg Wojewódzkich
Przew. Rady - czy będą dalsze pytania do pana Burmistrza
r. Oczko - chciałem się tylko ustosunkować do wypowiedzi radnego Staneczka iż nie tylko na Łany Wielkie nakłady finansowe przeznaczone są w bardzo małej wysokości. Nakłady na poszczególne sołectwa jak wspomniane Łany Wielkie, Tworóg i Trachy są zdecydowanie w tyle jeżeli chodzi o nakłady
Burmistrz Jakubek jest to plan zadań 2001 - 2005 poszerzony obecnie na rok 2006. W 2005 r będziemy się zastanawiali jakie zadania mają się znaleźć na lata 2007 i dalej. Jeżeli są konkretne pomysły to od państwa zależy co będzie przyjęte, na dzień dzisiejszy realizujemy zadania wcześniej przyjęte
Z-ca Burmistrza Skorupa - chciałem zwrócić uwagę że to poczucie sprawiedliwości żeby było równo nigdy nie będzie dostateczne, nigdy nie będzie tak że w danym roku wszystkie sołectwa będą na równym poziomie. Jakąś kolejność przyjęliśmy i teraz konsekwentnie musimy tego się trzymać i realizować oraz uzbroić się w cierpliwość i czekać na kolejne realizacje
Przew. Rady bardzo proszę radnych aby w momencie jak wyczytują sołectwa które ich zdaniem są pokrzywdzone przy podziale finansów i zadań aby również wyczytać te sołectwa uprzywilejowane
Burmistrz Jakubek jeszcze raz wyjaśnił jak to się dzieje w trakcie opracowywania planów realizacyjnych i jak za tym idzie rozdział środków, są to głównie zadania o charakterze ogólno gminnym bo takie zadania mają z reguły pierwszeństwo przy realizacji
Przewodniczący Rady również przedstawił swoje stanowisko dotyczące podziału środków stwierdzając iż trzeba zrezygnować z czegoś na rzecz innego sołectwa aby również w odpowiednim momencie prace inwestycyjne objęły następne sołectwo i wówczas można powiedzieć myśmy zrezygnowali o ubieganie się o środki aby można było wykonać inwestycję w waszym sołectwie teraz wy musicie zrezygnować żeby inwestycja była realizowana w naszym sołectwie
Przechodzimy do pkt. 7 - Przyjęcie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sośnicowice
Burmistrz Jakubek są w różnych działaniach różne dokumenty potrzebne stąd otoczenie zewnętrzne wymaga od nas przygotowywania różnego rodzaju planów , strategii i t p dokumentów one w zasadzie zawierają prawie że te same dane tylko różną się tytułem ale tego się od nas wymaga, radni dokumenty te otrzymali
Ogłaszam 10 min przerwę
PO PRZERWIE
Przew. Rady - czy będą pytania , nie widzę przechodzimy do pkt. 8 - Przyjęcie uchwał, proszę Przewodniczącą Komisji Uchwał i Wniosków o odczytanie projektów uchwał i wniosków z nimi związanych
r. Bargiel -
1. Uchwała Nr XVII/160/2004 w sprawie: Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Sośnicowice na lata 2004- 2006
Przew. Rady - czy będą pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały - 11
Kto jest przeciw - 0
Kto się wstrzymał - 2
Uchwała została przyjęta przez Radę przy 11 głosach za i 2 wstrzymujących się
r. Bargiel -
2. Uchwała Nr XVII/161/2004 w sprawie: przyjęcia „Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sośnicowice”
Przew. Rady - czy będą pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały - 11
Kto jest przeciw - 0
Kto się wstrzymał - 2
Uchwała została przyjęta przez Radę przy 11 głosach za i 2 wstrzymujących się
r. Bargiel -
3. Uchwała Nr XVII/162/2004 w sprawie: zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2004
Przew. Rady - czy będą pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem uchwały - 13
Jednogłośnie uchwała została przyjęta
r. Bargiel
WNIOSKI
1 . Komisje Rady wnioskują do Burmistrza Sośnicowic o zabezpieczenie środków na wykonanie barierek
zabezpieczających rów na ulicy Szkolnej w Sośnicowicach
Przew. Rady - czy będą pytania, nie widzę
Kto jest za przyjęciem wniosku - 13
Jednogłośnie wniosek został przyjęty
r. Bargiel
2. Komisje Rady wnioskują do Zespołu Oświaty o wykaz podziału pieniędzy z subwencji oświatowej na poszczególne szkoły na terenie gminy Sośnicowice za rok 2003
Przew. Rady- ja ewentualnie bym początek wniosku zmienił my możemy wnioskować do Pana Burmistrza o przedstawienie takiego wykazu możemy to zrobić za pośrednictwem Zespołu ale przedstawicielem urzędu jest pan Burmistrz
r. Bargiel - Komisje Rady wnioskują do Burmistrza Sośnicowic by Zespół Oświaty przedstawił wykaz podziału pieniędzy subwencji oświatowej na poszczególne szkoły na terenie gminy S-ce za rok 2003
r. Oczko - jeżeli chcemy mieć ogólny pogląd na finansowanie szkół bo chyba o to chodzi to powinniśmy poprosić o informację na temat całości nakładów ponoszonych na szkoły i podział tych nakładów nie tylko subwencji oświatowej ale i ponoszonych ze środków własnych również
Przew. Rady - czy są jeszcze jakieś pytania, jeżeli radny Oczko widzi inną formę tego wniosku to proszę ją zgłosić konkretnie. To jest bowiem poprawka do wniosku połączonych Komisji w związku z tym poprawka do wniosku musi być osobno przegłosowana
r. Oczko - szanowni państwo wnosił bym w takim razie o zmianę w tym wniosku słów podziału pieniędzy subwencji oświatowej , na całkowitych środków przyznawanych przez gminę na poszczególne szkoły
Przew. Rady - jeżeli przyjmiemy poprawkę radnego Oczko wtedy wniosek połączonych Komisji będzie bezprzedmiotowy ponieważ wniosek radnego Oczko jest dalej idący, będzie głosowany jako pierwszy, zanim wniosek będzie sformułowany chciałbym poprosić pana Burmistrza aby zobowiązał dyrektorów szkól aby byli obecni na następnej sesji Rady Miejskiej
r. Bargiel
Wniosek radnego Oczko - radny wnioskuje do Burmistrza Sośnicowic o przygotowanie wykazu całkowitych środków przeznaczonych na poszczególne szkoły na terenie Gminy Sośnicowice w roku 2003
Przew. Rady - kto jest za przyjęciem wniosku - 10
Kto jest przeciw - - 0
Kto się wstrzymał - 3
Wniosek uzyskał akceptację Rady
r. Bargiel -
Komisje Rady wnioskują o stworzenie podstaw do stworzenia orkiestry dętej
Przew. Rady - wniosek jest panie Burmistrzu może chce pan zabrać głos
Z-ca Burmistrza - Panie Przewodniczący szanowni radni no tak sformułowany wniosek właściwie jest o tyle dla nas niejasny że nie wiemy jakie są oczekiwania czy ja mam być dyrygentem czy Burmistrz ma na trąbie zagrać noże ja żartuję ale ten wniosek w ten sposób nie mógłby być sformułowany. Co znaczy podstawy, będzie on bardzo kłopotliwy
r. Bargiel - myśmy wczoraj bardzo długo dyskutowali nad tym wnioskiem i wydawało mi się że coś zostało uzgodnione a dzisiaj taki wniosek się pojawił więc moim obowiązkiem było go odczytać. Wydawało mi się że my go jako wniosku nie będziemy formułować bo tu jest jeszcze kwestia dogadania się i dopracowania pewnych rzeczy
Burmistrz - ja deklaruję że jeżeli chodzi o władze samorządowe jest daleko idące przyzwolenie dla inicjatywy społecznej ja całym sercem opowiadam się za inicjatywą społeczną i jeżeli w czymś mogę być przydatny w miarę posiadanego czasu będę służył jeżeli akurat w danej dziedzinie będę miał doświadczenie pomocą. Natomiast nie mogę sformalizować społecznej działalności nie da się sformalizować i zaprzęgnąć kogoś do takiej czy innej działalności to musi być inicjatywa własna oddolna i ona ma wtedy szanse powodzenia ma szanse zafunkcjonowania.
Przew. Rady - ja myślę że takiego wniosku nie możemy przyjąć. My możemy zwrócić się z wnioskiem do Burmistrza aby w projekcie uchwały budżetowej na rok 2005 zagwarantować środki na działalność np. orkiestry czy działalność kulturalną. Chyba że zostanie ten wniosek do następnej Komisji kiedy wyklaruje się już konkretny wniosek, ewentualnie do czasu powstania jakiejś formalnej grupy. Na razie nie wiemy nic konkretnego jak ta orkiestra miałaby funkcjonować
r. Waliczek - myślę że to możemy jeszcze dopracować, nam tu głównie chodziło że jeżeli coś takiego zaczniemy tworzyć i wiemy że pan Burmistrz jest za , to chodzi o pomoc gdzie ta orkiestra mogła by się spotykać to jeszcze dodatkowo chodziło o zagwarantowanie jakiś środków finansowych - proponuję więc to przesunąć na następne komisje
Przew. Rady - w takim razie przesuwamy ten wniosek pod obrady Komisji, - tak, dziękuję. Czy są jeszcze jakieś wnioski, nie ma , w takim razie przechodzimy do pkt. 9 - Interpelacje wolne wnioski i zapytania, kto pragnie zabrać głos, nie widzę,
Przechodzimy zatem do pkt. 10. - Odpowiedzi na wnioski i zapytania, do biura Rady nie wpłynęły żadne zapytania na piśmie ale można w tej chwili odpowiadać na zapytania z sesji poprzedniej, pan Burmistrz prosi o głos
Burmistrz - na poprzedniej sesji zostałem zobowiązany aby przedłożyć na forum Rady informację dotyczącą wynagrodzenia w szkołach i w ZEOZiK w Sośnicowicach. Mam tą informację przygotowaną w rozbiciu na poszczególne szkoły z równoczesnym rozbiciem na poszczególne stopnie (informacja ta stanowi załącznik do protokołu )
r. Oczko - chciałbym podsumować te dane które przedstawił pan Burmistrz i nasuwa mi się taka refleksja, otóż ludźmi w tym całym systemie oświaty którzy wypracowują zysk to są nauczyciele i to dzięki nauczycielom cały ten system może funkcjonować bez nauczycieli cała reszta otoczki tego systemu oświaty w naszej gminie nie ma racji bytu i dlatego jak patrzę po tym zestawieniu że średnia płaca nauczycieli jest niższa niż w ZEOZiK to budzi to moje mieszane uczucia że tak powiem i dlatego sądzę że jest to temat nad którym należałoby się zastanowić na komisjach Rady
Burmistrz - te średnie różnie się kształtują w zależności od grupy nauczycieli, średnia ogółem obejmuje wszystkich zarówno stażystów jak i dyplomowanych, kontraktowych i mianowanych. Natomiast jeżeli chodzi o Zespół Oświaty tam pracują 4 osoby - dyrektor, Gł. Księgowa, Księgowa i główny specjalista do spraw oświatowych, są to tylko 4 stanowiska i w odpowiedni sposób w taryfikatorze są ulokowane więc w ten sposób również należałoby na to popatrzeć
Przew. Rady - jeżeli chodzi o nauczycieli to wynagrodzenie jest zróżnicowane w zależności od posiadanego wykształcenia, te widełki w taryfikatorze są bardzo rozbudowane
Burmistrz przedstawił w związku z tymi pytaniami wynagrodzenie w zależności od wykształcenia i stopnia awansu z rozbiciem na nauczycieli dyplomowanych, mianowanych, kontraktowych, stażystów ( dane zawarte są w załączniku do protokołu )
Przew. Rady - czy są pytania
r. Michalik - czy te płace to jest za pełny etat czy za półtorej etatu
Przew. Rady - jest to wynagrodzenie z tabeli i dot. etatu
Dyrektor Machnik przedstawił ponadto rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 kwietnia 2004 (Dz. U. 04.74.667) które obowiązywało od 1 stycznia 2004 r, ponadto pan dyrektor dodał iż w Zespole Oświaty pracują 4 osoby z tego 3 osoby mają ponad 30 letni staż pracy a jedna ponad 20 letni staż, natomiast stażyści w szkole stażu nie mają w ogóle. Ponadto jeżeli chodzi o wszystkie sprawy dot. szkół jak przetargi, transport szkolenia , organizacja i inne sprawy wszystko jest załatwiane przez Zespół
Przew. Rady - jeżeli byłaby wola radnych to z budżetu gminy można nauczycielom dołożyć do wynagrodzeń, no ale niestety gmina dysponuje takim a nie innym budżetem, prowadzone są takie a nie inne inwestycje o charakterze ogólno gminnym i jak do tej pory subwencja w głównej mierze zabezpiecza wynagrodzenia nauczycieli a na zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania szkół idą środki głównie z budżetu gminy. Może kiedyś się to zmieni
Burmistrz - jeżeli chodzi o ukończenie gimnazjum to ja powiedziałem rok jeszcze bo tak od poczatku to jest zaplanowane że w 2005 r musimy skończyć i 1 września dzieci pójdą do nowego gimnazjum i będe się tego trzymał.
Natomiast byłem też zobowiązany udzielić informacji o dzieciach w Tworogu Małym i tak:
w roku 1998 urodziło się - 1 dziecko
w roku 1999 urodziło się - 1 dziecko
w roku 2000 urodziło się - 1 dziecko
w roku 2001 urodziło się - 5 dzieci
w roku 2002 nie było urodzeń
w roku 2003 urodziło się - 1 dziecko
w roku 2004 do tej pory nie było urodzeń
Przew. Rady - czy jeszcze będą jakieś uwagi, zapytania, nie widzę, wyczerpaliśmy program dzisiejszej sesji.
Zamykam obrady XVII sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji
Protokółowała ;
insp. d/s obsługi Rady - Hippe
W związku z awarią sprzętu nagrywającego część obrad sesji do przerwy nie zostało zarejestrowane w formie nagrania
|