14-12-2023r.
godzina 14:40
www.bip.gov.pl
 
Gmina - informacje
Aktualności
Podstawowe dane
Wybory 2005
Wybory 2006
Wybory 2007
Władze
Burmistrz Miasta
Przewodniczący Rady
Rada
Urząd Miejski
Prawo lokalne
Statut
Uchwały
Zarządzenia Burmistrza
Protokoły
Podatki i opłaty
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Strategia rozwoju
Zagospodarowanie
Ochrona Środowiska
Gospodarka komunalna
Schemat organizacyjny
Ogłoszenia
Wykaz rejestrów publicznych
Kontrole
Jednostki
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Finanse
Budżet
Przetargi
Oferty inwestycyjne
Nieruchomości
Obsługa interesanta
Inwestycje i Gospodarka Komunalna
Zagospodarowanie Przestrzenne i Ochrona Środowiska
Działalność gospodarcza
Dodatki Mieszkaniowe - podstawa prawna, wniosek, oświadczenie
Ośrodek Pomocy Społecznej
Świadczenia rodzinne
ZPORR
Zespół Ekonomiki Oświaty Zdrowia i Kultury
Drogi
Skrzynka Podawcza
Oświadczenia majątkowe
Urząd Miejski 2007
Urząd Miejski 2006
Urząd Miejski 2003..2005
Radni 2007
Radni 2006
Radni 2003..2005
Szkoły 2007
Szkoły 2006
Szkoły 2003.2005
Przedszkola 2007
Przedszkola 2006
Przedszkola 2003.2005
Pozostałe 2007
Pozostałe 2006
Pozostałe 2003..2005
Redakcja
Redaktorzy
Statystyki strony
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Licznik odwiedzin
Witryna odwiedzona 142393 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Protokoły


 

Protokoły z posiedzeń oraz porządki obrad Rady Gminy Sośnicowice V kadencji
PROTOKÓŁ Nr XIV/2004 z 5.04.2004

PROTOKÓŁ NR XIV/2003

z sesji Rady Miejskiej w Sośnicowicach

z dnia 05.04.2004 r.

 

Przew. Rady- otwieram XIV sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach IV kadencji. Na ogólną liczbę radnych 15 w sesji bierze udział 15 radnych a więc Rada może podejmować prawomocne decyzje.

Pozwolę sobie powitać naszych szanownych gości w osobach:

- Pana Przewodniczącego Rady Powiatu pana Tadeusza Mamoka również radnego naszego powiatu

- Przedstawicieli Policji w osobach:

Pierwszego Zastępcy Komendanta Miejskiego Policji w Gliwicach insp. Wiesława Jamińskiego

Komendanta I Komisariatu w Gliwicach insp. Janusza Ciszczonika

również naszego miejscowego Komendanta Posterunku aspiranta Andrzeja Klejnowskiego

- Przedstawicieli Straży Pożarnej Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach brygadiera Mieczysława

Zielińskiego, i naszych panów Prezesa Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Andrzeja

Musioła oraz Komendanta Gminnego OSP pana Józefa Glaglę.

Proponowany porządek obrad dzisiejszej sesji przedstawia się następująco:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności

2. Przyjęcie porządku obrad

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji

4. Powołanie Komisji Skrutacyjnej

5. Informacja o rodzajach świadczeń medycznych realizowanych przez SPZOZ-MGOZ

w Sośnicowicach

6. Sprawozdanie dot. stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie Sośnicowice

za rok 2003 w zakresie funkcjonowania:

a) Policji

b) Państwowej Straży Pożarnej

c) Ochotniczych Straży Pożarnych w gminie

7. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2003 , w tym:

a) ocena sprawozdania (dyskusja)

b) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za rok 2003

c) opinia RIO w Katowicach o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Sośnicowice

za 2003r

d) przedstawienie opinii RIO w Katowicach o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie

absolutorium

8. Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium i podjęcie uchwały absolutoryjnej

9. Zmiany w planie zadań i budżecie gminy Sośnicowice na rok 2004

10. Przyjęcie uchwał

11. Interpelacje, wolne wnioski i zapytania

12. Odpowiedzi na interpelacje wnioski i zapytania

13. Zakończenie obrad

Czy do proponowanego porządku obrad dzisiejszej sesji będą uwagi, nie widzę, z tym tylko iż chciałem zwrócić uwagę że około godz. 16-tej przyjedzie przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Gliwicach aby przedstawić nam problematykę zakładów opieki zdrowotnej czyli szpitali w Gliwicach. Przystępujemy do głosowania, kto jest za przyjęciem porządku obrad dzisiejszej sesji - jednogłośnie porządek został przyjęty ( 15 radnych - za)

Przechodzimy do pkt. 3 - Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. Protokół znajdował się w biurze Rady również znajduję się w prezydium czy do zapisu protokołu z poprzedniej sesji będą uwagi, - nie widzę- przystępujemy do głosowania kto z Radnych jest za przyjęciem protokołu z obrad poprzedniej sesji , dziękuję ,protokół został przyjęty jednogłośnie 915 radnych - za)

Przechodzimy do pkt. 4 Powołanie komisji skrutacyjnej do pracy w komisji proszę Radnych:

radną Hosz Brygidę

radnego Koczego Józefa

radnego Wiadernego Andrzeja

Przechodzimy do pkt. 5 - Informacja o rodzajach świadczeń medycznych realizowanych przez SPZOZ-

MGOZ w Sośnicowicach proszę o zabranie głosu panią dyr. Morawiec

Dyr. Morawiec - szanowni państwo Ośrodek Zdrowia ma w tym roku podpisaną jak zwykle umowę na podstawową opiekę zdrowotną, stomatologiczną i opiekę ginekologiczną. Oprócz tego w tym roku jest nowość pod postacią zapewnienia pacjentom opieki całodobowej nie tylko stacjonarnej ale i wyjazdowej i nasz Ośrodek na opiekę stacjonarną zleconą nadal lekarzom szpitala wojskowego i tak jak było dotychczas przez ostatnie lata natomiast jeżeli chodzi o opiekę wyjazdową to opieką tą będzie się zajmowało Pogotowie Ratunkowe tak samo transportem dla naszych pacjentów. Właściwie to są wszystkie te ważne informacje. Dodatkowo chciałam powiedzieć iż niedługo wszyscy będą poproszeni o wypisanie deklaracji do naszej przychodni do lekarzy jak również na pielęgniarkę środowiskową i kobietę położną. Zgodnie z nowym zarządzeniem do września tego roku musimy na nowo zebrać te deklaracje od wszystkich pacjentów, chciałabym aby zostało to przyjęte ze zrozumieniem, dziękuję

Przew. Rady - czy są pytania do Pani Dyrektor, nie widzę. Przechodzimy do pkt. 6 -Sprawozdanie dot. stanu

bezpieczeństwa i porządku publicznego w gminie Sośnicowice za rok 2003 w zakresie

funkcjonowania: a) Policji proszę o zabranie głosu przedstawiciela policji Komendanta I Komisariatu w Gliwicach insp. Janusza Ciszczonika

Inspektor Janusz Ciszczonik przedstawił sprawozdanie stanowiące załącznik do protokołu z sesji

Przew. Rady - proszę o korzystania z obecności przedstawicieli Policji i zadawanie pytań

r. Staneczek - Panie Komendancie ze względu na to że obecny stan liczebny posterunku w Sośnicowicach jest taki jaki jest służby nie są pełnione 24 godziny na dobę czy w związku z tym co Pan przedstawił byłaby możliwość zwiększenia stanu etatowego Posterunku w Sośnicowicach

insp. Ciszczonik - praktycznie nie

Przew. Rady - przepraszam bardzo ale najpierw pytania a potem seria odpowiedzi

Burmistrz - chciałem rozwinąć pytanie radnego Staneczka bo rzeczywiście poczucie bezpieczeństwa to widoczny policjant a z tym nie jest najlepiej. Posterunek Policji w Sośnicowicach swoim zasięgiem obejmuje teren gminy Sośnicowice, natomiast skład osobowy nie uległ zmianie. Dynamika przestępczości wzrosła o 15% ale liczona w stosunku do roku 2002, więc to wyliczenie 2001-2002 jak gdyby potęguje tą skalę. Przede wszystkim bardzo trudno uświadczyć Kierownika Posterunku w Sośnicowicach. Często zdarza się że potrzebuję nawiązać kontakt i słyszę że jest w Gliwicach, więc pytam gdzie jest miejsce Kierownika Posterunku w Gliwicach czy w Sośnicowicach

Przew. Rady dziękuję czy ktoś jeszcze z radnych zabierze głos

insp. Ciszczonik - odpowiedź odnośnie zwiększenia etatów przekażę w bardziej kompetentne ręce

I Zastępca Kom. Miejskiego Policji w Gliwicach insp. W. Jamiński - sytuacja Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach nie wygląda najlepiej etatowo. Jeszcze do 16.11 ubiegłego roku mieliśmy 712 etatów policyjnych a w tym dniu musieliśmy oddać 4 etaty dla Komendy Wojewódzkiej która tworzyła Posterunek - Komisariat Policji w Pyrzycach. Na dzień dzisiejszy mamy 708 etatów policyjnych. Chcę powiedzieć że ilość przestępstw zanotowanych na terenie Gliwic i powiatu Gliwickiego która wynosi 14331 stanowi 13,4 % przestępstw w całym woj. Śląskim a więc miasto Gliwice i powiat Gliwicki jest rejonem naprawdę zagrożonym przestępczością. Liczby ja wiem że to nie wszystko chociaż bardzo miarodajnym i bardzo obrazowym współczynnikiem przedstawiającym zagrożenie przestępczości jest liczba przestępstw na 1000 mieszkańców liczona. I tutaj w Sośnicowicach wynosi ona - 13, podam dla przykładu że w Wielowsi ta liczba wynosi - 22 a więc jest o wiele większa a stan etatowy Posterunku jest taki sam jak u Was. Gmina Pilchowice, Gierałtowice mają - 8 , natomiast w Gliwicach - 58, sami państwo widzą że my byśmy chcieli żeby tych policjantów było jak najwięcej, robimy cięcia w służbach logistyki, będziemy zamieniać etaty policyjne w logistyce na etaty cywilne jednakże wymaga to funduszy z budżetu państwa na które będziemy oczekiwać w przyszłym roku. Tak że z miłą chęciom dalibyśmy policjantów więcej, no niestety musimy kroić tak jak możemy.

Jeżeli chodzi o obecność Komendanta Posterunku uważam że powinien przebywać tutaj w Sośnicowicach i będziemy musieli takie podjąć działania żeby on maksimum czasu przebywał tutaj, jednakże musi być u nas w Komisariacie w Komendzie. Są tam odprawy są zadania zlecone dla policjantów, ale jestem za tym aby jak najwięcej czasu przebywał w Sośnicowicach.

insp. Ciszczonik - ja tylko dodam tutaj do obecności kierownika tak jak powiedział mój przełożony oczywiście ale on jest również funkcjonariuszem Komisariatu I nie jest to samodzielna jednostka, on musi pobierać pocztę która przychodzi do realizacji on musi tę pocztę zdawać rozliczać się, musi brać udział w odprawach, dlatego ta konieczność bycia w tych Gliwicach jest naprawdę potrzebna. Kiedy może i nie jest konieczne żeby był w Gliwicach na pewno Panie Burmistrzu nie jest ściągany

Przew. Rady - czy są jeszcze pytania

Burmistrz - Panowie w tym roku święto Miasta to święto Sośnicowic jest wyjątkowe, bogate w program min. mamy międzynarodowy turniej piłki nożnej i już dzisiaj apeluję o dobre zabezpieczenie tej imprezy.

insp. Jamiński - oczywiście zabezpieczenie będzie jeżeli państwo będziecie mieli w programie udział funkcjonariuszy naszych z naszymi programami bezpieczne miasto, bezpieczna gmina mamy również policjantów którzy w tym się specjalizują w Komendzie Miejskiej, jeżeli tylko państwo będziecie chętni zawsze ich tutaj sprowadzimy, przeprowadzą konkursy dla dzieci różnego rodzaju , prewencję kryminalną prowadzimy, jesteśmy otwarci, a zabezpieczenie oczywiście będzie.

Przew. Rady - dziękuję z pewnością skorzystamy, jeżeli nie ma pytań to dziękuję Przedstawicielom Policji za udział i przedstawienie tych wszystkich informacji.

insp. Jamiński - jeszcze raz w imieniu Komendanta Miejskiego i kierownictwa wszystkich policjantów chciałem państwu serdeczne podziękować za pomoc i współpracę no i jeżeli można to jesteśmy za tym żebyście nam dalej pomagali

Przew. Rady - w tej chwili przechodzimy do podpunktu b) punktu 6 - proszę o zabranie głosu przedstawicieli Państwowej Straży pożarnej w osobie brygadiera Mieczysława Zielińskiego

bryg. M. Zieliński - z dn. 1.04. zostałem mianowany za Z-cę Komendanta Miejskiego no i jest to wystąpienie debiutem dla mnie. Zaczynając chciałbym przedstawić państwu organizację Krajowego Systemu Ratowniczego na terenie powiatu gliwickiego. Podstawę tworzy Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej gdzie zadania typowo interwencyjne realizują 4 jednostki Ratowniczo-Gaśnicze zlokalizowane w mieście Gliwice, Gliwice-Łabędy, Pyskowice oraz Knurowie, oraz 43 jednostki OSP w tym 12 jednostek włączonych do tzw. Krajowego Systemu Ratowniczego.

Ponadto brygadier M. Zieliński przedstawił sprawozdanie które stanowi zał. do protokołu.

Przew. Rady - dziękuję, czy są pytania

r. Waliczek - ja chciałam zapytać jak się przedstawia współpraca z OSP a Zawodową Strażą Pożarną. Głównie mi chodzi o częstotliwość wspólnych spotkań, ćwiczeń jakiś pokazówek dla tych z OSP, jakieś takie nowinki w związku z nowymi technikami, ponieważ w OSP to są już osoby w starszym wieku. Czy coś takiego propagujecie

r. Staneczek - pytanie nie nagrane, koniec taśmy

Komendant Zieliński- w porozumieniu i po zebraniu inf. od Komendanta Głównego ogółem w jednostkach tych ochotniczych działa prawie 250 członków OSP ci ludzie są sukcesywnie szkoleni. Szkolenia prowadzi Komenda Miejska są to szkolenia wynikające z potrzeb danej jednostki jeżeli takie potrzeby są zgłaszane. Co do członków i działalności tych OSP to w 64 przypadkach też interweniowali w ubiegłym roku czyli są to jednostki mobilne czynne. Po inspekcjach gotowości przeprowadzonych przez nas jak najbardziej zasługują na utrzymanie i doposażenie.

Jeżeli chodzi o wypalanie traw, co do najnowszych rozporządzeń jest niezgodne z przepisami. Rolnik który wypala swój nieużytek powoduje nie tylko gradację gleby, życie biologiczne ginie i praktycznie łapiąc danego delikwenta mamy obowiązek wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Trzeba powiedzieć iż wykrywalność jest praktycznie zerowa. Przyjeżdżamy do tego typu zdarzeń gdzie już jest dużo dzieci dookoła, zajmujemy się tym czym musimy, tych jednostek jest mało chcemy jak najszybciej złapać rozprzestrzeniający się pożar żeby inne obiekty nie uległy spaleniu czyli jest przepis że należy karać ale praktycznie wykrywalność jest zerowa. W ubiegłym roku może były 4-5 przypadków kiedy żeśmy złapali delikwentów i ukarali mandatami. Nie mówię iż niektórzy ludzie giną w tych pożarach

Przew. Rady - czy jeszcze są pytania , ja tylko dodam iż z informacji z mediów usłyszałem iż rolnicy którzy wypalają trawy na swoich terenach zostaną pozbawieni możliwości ubiegania się o środki unijne, podobno tak ma być, dziękuję panu Komendantowi, proszę o zabranie głosu pana Komendanta MGZOSP pana Glaglę

Komendant Glagla przedstawił sprawozdanie stanowiące załącznik do protokołu

Przew. Rady - dziękuję czy są pytania do Komendanta może teraz jeszcze pan Prezes Ochotniczych Straży Pożarnych pragnie zabrać głos ja tutaj powiem że Przewodniczący Rady Powiatu jest czynnym działaczem straży pożarnej bardzo proszę. Panu Komendantowi dziękuję

Komendant Glagla - chciałem jeszcze złożyć wszystkim spokojnych zdrowych świąt i bezpiecznych, tego życzą strażacy

Prezes Mamok - przede wszystkim chciałem podziękować za zaproszenie ale również przeprosić za to że jako radny także z terenu gminy Sośnicowice po raz pierwszy udało mi się dotrzeć do państwa. Zbitki terminów tak się nieszczęśliwie składają że nie pozwoliły mi na przybycie na sesję. Dzisiaj mam też dylemat bo jednocześnie odbywają się po mojej linii zawodowej spotkanie we wsi Widuch na temat szkód łowieckich, jest to bardzo trudny temat. Jeszcze raz bardzo przepraszam za tak rzadkie pobyty chociaż to nie znaczy że nie mam kontaktów mam je jako leśnik jako strażak, mam je jako sympatyk szkaciorz, tak że o pewnych tematach problemach wiem

Występuję dzisiaj jako Prezes Zarządu Powiatowego czyli patrząc na problem ratownictwa bo tak by to należało ogólnie powiedzieć, ta druga część po tej części operacyjnej którą sprawują strażacy państwowej straży pożarnej i my jesteśmy jako ochotnicy im pomocą. Jest okazja żeby podziękować Państwowej Straży Pożarnej co niniejszym czynię. My jako związek zajmujemy się tą częścią która przede wszystkim próbuje do siebie przyciągnąć młodzież. Jesteśmy nastawieni jako Zarząd Powiatowy na zdobywanie nowych członków począwszy od dzieci , młodzieży a szczególnie nam zależy na kobietach. Kobiety w każdej organizacji oprócz tego że są ozdobą potrafią jeszcze doskonale pracować i nie ma takiej organizacji żeby dobrze pracowała jeżeli w swoich szeregach kobiet nie posiada. Znajdziemy miejsce dla każdej ilości pań dlatego bardzo serdecznie zapraszam.

Zarząd Powiatowy żeby przyciągnąć dzieci i młodzieży musi coś im dać w zamian musi z czymś wyjść więc na pewno wpisujemy się w te programy w których gmina Sośnicowice uczestniczy czyli Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej to jest Konkurs Plastyczny wyszliśmy do młodzieży z turniejem halowym drugi rok z rzędu organizujemy ten turniej halowy dla naszej młodzieży. Było to pierwsze wypełnienie drugim jesiennym wypełnieniem nowym pomysłem są zawody strzeleckie gdzie młodzież na zawody przyjeżdża na koszt Zarządu Powiatowego Spodobało się to myślę że będziemy skutecznie to kontynuować. Zawody sportowo pożarnicze odbywają się co roku wzbogacamy je także o wspólne zawody z naszymi sąsiadami, mamy partnerstwo podpisane z powiatem Strzeleckim na dzień dzisiejszy rozszerzenie poszło na Zabrze i Tarnowskie Góry. Wspólne zwody odbyły się nie tak dawno w hali zabrzańskiego MOSiRu to jest kolejna okazja żeby dzieci się poznawały.

Bardzo serdecznie chciałem podziękować i Prezesowi Zarządu i Panu Komendantowi Gminnemu gdyż organizacja związek na szczeblu gminy jest znaczący na mapie powiatu Gliwickiego. Na 1200 członków w powiecie 250 członków jest z Sośnocowic czyli jest to znaczny odsetek ale to nie wszystko. Tutaj Związek Gminny pokazuje się praktycznie na każdej płaszczyźnie pokazuje się pozytywnie za co bardzo serdecznie kolegom druhom dziękuję a państwu radnym decydentom miejscowym za zasilanie naszych działań. Miałem przyjemność być na zebraniu sprawozdawczym w Rachowicach i było to coś pięknego kiedy jednorazowo wstępuje do ochotniczej drużyny 16 młodych ludzi, niech tylko połowa się ostanie to i tak będzie wielki sukces. Mało tego że ich przyjęli to jest wstęp, ale oprócz tego ja już to mam, jest to gazetka strażacka Nr 1 czyli historyczny numer pochodzi oczywiście z Rachowic jest to kwartalnik. W każdym społeczeństwie musi być lokomotywa musi być ktoś kto ciągnie i takim człowiekiem jest Józef Glagla, gratuluję jest to piękne i proszę tylko żeby to się utrzymało. Cieszę się że dwie orkiestry działają w gminie Sośnicowice. W sprawozdaniu Komendanta była informacja dot. rocznicy pożaru, organizuje to corocznie kolega z Tworoga Małego za co Andrzejowi Musiołowi serdecznie dziękuję. Gdyby podsumować chciałem powiedzieć że pieniądze które państwo przeznaczacie na ochotnicze strażactwo w gminie nie idą na marne.

Chciałem jeszcze dodać ten rok jest rokiem 80 lecia istnienia Lasów Państwowych, będziemy go obchodzić w dn. 6.06.2004 r w Rudzińcu na boisku, bardzo by nam leśnikom było miło gdybyście zechcieli przyjechać

Przew. Rady - dziękuję bardzo

Z-ca Przewodniczącego Przybyła - szanowni radni korzystając z obecności pana Nadleśniczego bo dla mnie jest przede wszystkim nadleśniczym i korzystając z tego chciałem mu bardzo serdecznie podziękować za współpracę z wszystkimi organizacjami Rachowic czy też współpraca z sołtysem czy z naszą strażą. Jak wspomniano dwie orkiestry mamy w ochotniczych strażach to że Rachowicka orkiestra jest strażacką to też zasługa inż. Mamoka i jako jeden z organ. szkaciorzy a mamy ich tutaj więcej bardzo dziękujemy za przepiękne puchary które pan inżynier nam funduje. Panie inżynierze proszę nie zapominać 19.04 o wręczenie tego ostatniego

Przew. Rady - czy ktoś z radnych pragnie zabrać głos

Burmistrz - wytworzyła się tak miła atmosfera podziękowań więc pozwólcie że i ja skorzystam z tego forum powiem krótko. Serdecznie dziękuję Wam koledzy strażacy, można na Was liczyć w każdej sytuacji w każdym działaniu i w każdym czasie. Robicie to i jeszcze trochę więcej, również dziękuję wam za to że potraficie się zająć młodzieżą te działania które wykonujecie w zakresie szkoleń co do wiedzy jak i praktyczne działania to jest dobra robota, dziękuję bardzo

Przew. Rady -dziękuję bardzo powiem tylko że wysyłamy do Pana Przewodniczącego zawiadomienia i Pan Przewodniczący odpisuje nam iż niestety ale również ma posiedzenia Rady, to jest jedyny radny który nam odpisuje

inż. Mamok - co drugi poniedziałek każdego miesiąca staram się przychodzić na dyżury, nie mam sukcesów nikt nie chce do mnie przyjść

Przew. Rady - tak jak wspomniałem na początku jeżeli przyjedzie przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Gliwicach to pozwolę sobie ten temat wprowadzić i proszę o zabranie głosu pana Naczelnika Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych w Gliwicach pana Jerzego Myczkowskiego

Naczelnik Myczkowski - postaram się wyjaśnić sytuację lecznictwa zamkniętego w Gliwicach Finansowanie w ogóle służby zdrowia fatalne złe, również blokowanie pewnych poczynań reformatorskich jak i nawet błędy w zarządzaniu doprowadziły szpitale do sytuacji finansowej kryzysowej. Dotyczy to szczególnie szpitala Nr 1 czyli szpitala przy ul. Kościuszki 29. Organ założycielski jako Miasto musiał podjąć decyzje o likwidacji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w związku z tym zostały przygotowane uchwały które mają na celu zlikwidowanie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej jako szpitale ale w miejsce to utworzenie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Projekty uchwał dotyczą 3 szpitali tyle tylko że będzie pewna różnica. W zespole Szpitali przy ul. Radiowej i Szpitalu Wielospecjalistycznym organem założycielskim będzie Spółka z o.o utworzona przez pracowników bo tam już wyrażono chęć, intencję, tak w szpitalu Nr 1 przy Kościuszki 29 będzie to spółka Komunalna w 100 % udziału miasta. Zakład niepubliczny nie może istnieć bez organu założycielskiego w związku z tym organem będzie spółka z o.o. Dzień zakończenia działania Publ. Z.O.Z. będzie również dniem rozpoczęcia działań Zakładu Niepublicznego. Świadczenia w zdecydowanej części będą się pokrywały, czyli w tych podstawowych dziedzinach jak chorób wewnętrznych, chirurgii, neurologii, okulistyki, laryngologii itd. Natomiast nie ukrywa się że ze względu na brak zapotrzebowania na pewne usługi w wystarczającym i bilansującym się stopniu przewidziana jest likwidacja oddziału zakaźnego jak i likwidacja oddziału dermatologicznego

Przew. Rady -zapraszam do dyskusji, skoro przewiduje się tutaj likwidację częściowo oddziału zakaźnego i dermatologicznego jaka alternatywa jest dla mieszkańców

pan Naczelnik - szpital zakaźny mieści cię przy ul. Kozielskiej 8 jest to budynek nieprzystosowany do celów placówki o charakterze zakaźnym, natomiast ilość miejsc do hospitalizacji w okolicznych szpitalach jak Bytom, Tychy, Chorzów jest wystarczająca a poza tym funkcje szpitala zakaźnego mogą przejąć oddziały chorób wewnętrznych, dermatologiczne są też okoliczne szpitale, nie bilansuje się dermatologia w całości i tak samo w wielu wypadkach mogą to przejąć oddziały wewnętrzne

r. Przybyła - mówimy tu ciągle o bilansie, ale zapominamy o społeczeństwie nasze społeczeństwo się starzeje, proszę sobie wyobrazić jak te starsze osoby mają się dostać do tych miejscowości gdzie te szpitale będą

Druga sprawa jak to się stanie jeżeli w tej chwili zakład publiczny stanie się zakładem niepublicznym i od razu zacznie dobrze funkcjonować, jak to się stanie bo przecież ci akcjonariusze spółki nie wniosą z sobą walizki pieniędzy.

Trzecia sprawa ten szpital na ul. Kozielskiej zostanie zlikwidowany czy ten budynek będzie straszył tak jak straszą koszary gliwickie

r. Stokłosa - panie doktorze Myczkowski chodziło by mi o to samo o czym mówił pan Wice Przewodniczący o przekształcenie z publicznego na niepubliczny, ale chodzi tu o społeczeństwo żeby wyjaśnić dokładnie, te świadczenia czy będą one tymi samymi świadczeniami ilościowo. Wiadomo że restrukturyzacja wiąże się też z likwidacją łóżek, czy wielkością liczby przyjmowanych pacjentów, dochodzi tutaj likwidacja Radiowej likwidacja czy restrukturyzacja dochodzi likwidacja szpitala zakaźnego jak również likwidacja czy przekształcenie z publicznego w niepubliczny. Chciałem się dowiedzieć który z zakładów w Gliwicach jeszcze zostaje publicznym no bo społeczeństwo nie za bardzo może to pojąć. Obawiają się dostępu do tych zakładów, chodzi o opiekę podstawową, ponieważ niepubliczny to się tłumaczy że to jest prywatne i ja już też będę musiał płacić

r. Guzik - zauważam że od kilku lat ta tendencja jest spadkowa tych szpitali są na minusie a najbardziej ten szpital Nr 1, dlaczego wcześniej nie podjęto działań i kroków w tym celu

- szpital Nr 1 nie ma dobrej opinii chociażby z powodu wyposażenia i wystroju dlaczego nie zaczniecie przekształceń od tego jednego szpitala i kiedy te działania się sprawdzą zająć się pozostałymi szpitalami

Przew. Rady - jeden z zakładów zostanie przeobrażony w spółkę komunalną, czy nie będzie problemów dostania się do tego szpitala osób spoza miasta, to też jest istotne dla osób spoza Gliwic

pan Naczelnik - Zakład publiczny a niepubliczny funkcje ma dokładnie te same. Finansowanie zakładu świadczeń zdrowotnych zarówno w jednym i drugim przypadku jest przez NFZ więc jeżeli państwo śledzicie problemy zdrowia to w Gliwicach już ponad 2 lata temu został przeprowadzony taki proces w lecznictwie otwartym, lecznictwie ambulatoryjnym i prawdopodobnie nikt nie zauważył tego. W Gliwicach nie ma już ani jednej Przychodni publicznej wszystkie są niepublicznymi przychodniami i mają organy założycielskie spółki i one podpisują kontrakty z NFZ i przyjmują wszystkich zgodnie z zasadami. Zakres świadczeń jest dokładnie taki sam. To samo będzie w wypadku szpitali lecznictwa zamkniętego. Niepubliczny zakład różni się od publicznego tylko organem założycielskim. Dla publicznych zakładów może być Minister lub centralny organ administracji rządowej, wojewoda albo jednostka samorządowa terytorialna i państwowa uczelnia medyczna To są te organy założycielskie dla publicznych ZOZ

Dlaczego dopiero teraz a nie wcześniej, przedtem to też zauważano ale podjęte wcześniej działania restrukturyzacyjne podejmowane próby reformy szpitali były blokowane przez poszczególne grupy społeczne w związku z tym postanowiono w sposób radykalny zmienić zarządzanie tymi jednostkami i w wypadku kiedy będzie to spółka jako organ założycielski dla niepublicznego zakładu o wiele łatwiej będzie prowadzić taki zakład bo on będzie sprywatyzowany, będzie rachunek będzie można zarabiać prowadzić inne działalności wspomagające.

Dlaczego w szpitalu Nr 1 będzie spółka o charakterze komunalnym a w innych o charakterze pracowniczym to z bardzo prostego powodu, długi szpitala przy Radiowej i wielospecjalistycznego są mniejsze niż wyniki finansowe szpitala Nr 1 w związku z powyższym pracownicy w tych dwóch szpitalach złożyli deklarację i taką wolę założenia spółki z o.o. o charakterze pracowniczym, natomiast w szpitalu Nr 1 takiej woli na razie nie było w związku z tym żeby nie było tzw. niekontrolowanej likwidacji szpitala jest to bowiem faktycznie likwidacja fizyczna zobowiązania i długi przechodzą na miasto, aby temu zapobiec zdecydowano się na aż tak radykalne rozwiązanie.

Co do tego że będzie utrudnienie co do dojazdu, tak to są pewne niedogodności, niemniej jednak koszt adaptacji byłby gdzieś w granicach 7 ml zł. W tym budynku będzie dalej placówka zdrowia będzie tam zakład leczniczo-opiekuńczy dla tych którzy będą tego wymagali. Wiele chorób tzw. zakaźnych będzie leczonych w oddziałach wewnętrznych a takie typowo zakaźne to wymagają izolatek i odwiedzin i tak tam nie ma.

r. Oczko - panie dyrektorze czy potrafi mi pan podać przykład jednostki samorządu terytorialnego w Polsce która na taką skalę dokonała już wcześniej zmiany bazy szpitalnej na swoim terenie i czy potrafi pan przytoczyć doświadczenia wynikające z kilku lat działalności takiej jednostki czy też sprawa wygląda tak że Gliwice są niejako prekursorem na ciele którego inni będą się uczyć

pan Naczelnik - wcześniej zostały sprywatyzowane szpitale w Krakowie, Wrocławiu, natomiast takim szpitalem gdzie organem założycielskim jest spółka są Żory od 1 stycznia to działa i to z dobrym skutkiem. Że będziemy prekursorami - tak ale nie ma innego wyjścia.

r. Stokłosa -wracając do poprzedniego pytania, chodzi mi żebyśmy wyszli z czystym sumieniem że pacjent który przyjdzie do niepublicznego zakładu nie będzie musiał dopłacać do usług tej opieki podstawowej, będąc w nim czy te usługi które w tych przekwalifikowanych zakładach będą zostawione na tym samym poziomie - żeby ludzi uspokoić żeby móc powiedzieć że się jedzie do Gliwic że nazwa tylko została zmieniona.

- Zostanie zlikwidowana baza łóżkowa bo zostanie zlikwidowany oddział zakaźny, zostaną zmniejszone możliwości przyjęcia pacjentów, zostanie zlikwidowany oddział dermatologiczny - również łóżka zostaje zreformowana Radiowa, czy jest pan w stanie powiedzieć ile stracimy łóżek czy inne zakłady są w stanie przejąć tych pacjentów

pan Naczelnik - w szpitalach zmienia się organ założycielski natomiast kontrakty podpisywane są z NFZ i tego żeby pacjent był należycie przyjmowany tego pilnuje NFZ w związku z tym NFZ wykupuje pewne procedury i kontroluje tu się nic nie zmienia. Kontrakt publicznego z.o.z. cesją zostaje przeniesiony na zakład niepubliczny.

Jeżeli chodzi o ilość łóżek, łóżka są niewykorzystane w całym województwie z 20 szpitali zakaźnych w województwie działa już 10 i mimo wszystko w tych szpitalach aż tyle łóżek nie jest potrzebnych. Przy ul. Radiowej ma powstać poradnia chorób zakaźnych z wykorzystaniem w ramach oddziału wewnętrznego kilku łóżek obserwacyjnych, izolatek, tam się rozpatruje taką możliwość. My musimy też postawić na jakość, ilość łóżek, łóżka są pozagęszczane, ta sytuacja też musi ulec poprawie.

r. Waliczek - przekształcenie w spółkę to niejako ingerencja Urzędu Miasta w gospodarkę szpitala. Pan powiedział słowo zarabiać, ludzie się boją pewnych rzeczy np. gabinety stomatologiczne, mówiono że będzie dostępność że wszystko się zmieni, jest trochę inaczej, kiedyś jeżeli człowiek nie miał zębów zrobionych to przez niedbalstwo, a w tej chwili z powodu braku pieniędzy, boję się jednej rzeczy że ludzie nie będą mieli pieniędzy żeby pójść do szpitala i czasem godnie umrzeć

pan Naczelnik - to nie jest pytanie do mnie to jest pytanie do NFZ albo do pana Ministra. Jeżeli chodzi o gminę, gmina nie ma prawa płacenia za świadczenia zdrowotne, to nie jest zadaniem gminy, gmina nawet nie może, gmina może tylko inwestować w sprzęt. Zgadzam się że jest wielkie rozgoryczenie np. korzystanie z usług stomatologicznych ale to wynika z tego że jesteśmy krajem biednym stosunkowo i wynika też z wielu nieprawidłowości które w służbie zdrowia też się dzieją.

Szpital może zarabiać w tej chwili powstaje mnóstwo klinik które wykonują usługi komercyjne za które się płaci w tym momencie takiemu zakładowi będzie wolno to robić, czyli będzie można kupować materiały wysokiej klasy i je stosować

r. Guzik - co będzie z miastami gdzie jeszcze znajdują się oddziały szpitalne zakaźne i miasta te dojdą do wniosku jak Gliwice zlikwidowały to może i my też, i pacjent będzie musiał jechać pół Polski do szpitala zakaźnego.

Dlaczego wszystkie szpitale na raz, czego oczekujecie od nas jako od radnych jeżeli będziemy przeciwni tym działaniom

pan Naczelnik - to co państwo macie orzec jest tylko opinią tak że opinia może być pozytywna i negatywna w żaden sposób to nie wpłynie na postępowanie oczywiście z opinią się należy liczyć ale nie jest ona wiążąca.

Dlaczego od razu 3 szpitale na raz, dlatego że za 2 lata może być za późno dla tych dwóch pozostałych szpitali i po prostu tamte dwa szpitale wyraziły taką wolę.

Co będzie jeżeli wszyscy zlikwidują szpitale , teoretycznie jest taka możliwość ale nie zupełnie, bo jest jeszcze możliwość utworzenia tzw. jednostki budżetowej szpitala budżetowego założonego np. przez wojewodę. Jeżeli zapotrzebowanie na łóżka zostanie zrównoważona z popytem wtedy będzie się opłacało to zrobić

Przew. Rady dziękuję panu naczelnikowi, my będziemy jeszcze dyskutować w momencie podejmowania uchwał.

Ogłaszam 10 min przerwę

Po przerwie: W y c i ą g

Przew. Rady - przechodzimy do pkt. 7 - Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2003 , :to sprawozdanie w imieniu Burmistrza przedstawi Skarbnik Gminy

Skarbnik - tak jak Pan Przewodniczący wspomniał w imieniu pana Burmistrza chciałem przedstawić główne założenia dokumentu z 25.02.2004 r czyli Zarządzenia w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy Sośnicowice za rok 2003. Taki dokument zarówno państwo jak i Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach otrzymali 1.03.2004 r

Następnie Skarbnik przedstawił kolejno poszczególne pozycje sprawozdania (sprawozdanie niniejsze stanowi załącznik do protokołu z sesji)

Przew. Rady - czy Pan Burmistrz chciałby uzupełnić wypowiedź, jeżeli nie to przechodzimy do podpunktu:

a) ocena sprawozdania (dyskusja) zapraszam do dyskusji. Oczko - szanowni państwo chciałem zapytać o dwie rzeczy, mianowicie

1. w wykresie słupkowym na dochodach jest taka pozycja ogólnie, oznaczona jako zaległości i nazwana na wykresie saldo, czy to jest nadwyżka z lat ubiegłych

Skarbnik - saldo dotyczy, to jest takie pokazanie a do tego należałoby wziąć sprawozdanie o dochodach, mianowicie każdy rok kończy się pewną zarejestrowaną na 31 grudnia kwotą zaległości w stosunku do budżetu i nadpłat, bo takie również bywają i to jest to saldo, czyli różnica oczywiście , kwota należności przewyższa , kwota nadpłat jest tak mała że jej tu aż nie widać i w tej skali tak , że to nie jest to

r. Oczko - druga sprawa to jest taka uwaga iż mi się wydaje że ten budżet jest taki dość gumowy że tak powiem tzn. jego wykonanie konkretnie bo na początku roku uchwała budżetowa zakładała wydatki w kwocie ok. 14 ml. zł. Korekty tego budżetu w trakcie roku były ogromne bo się skończyły wydatkami na poziomie ok. 11 700 000 zł.

Chciałem jeszcze zapytać o taką rzecz w informacji o gospodarowaniu środkami gminnego funduszu ochrony środowiska na początku roku zapisano kwotę 4 600 jest tutaj taka kwota nazwana odsetkami bankowymi i wynosi 561 zł, to prosiłbym o wyjaśnienie tej kwoty.

Przew. Rady - proszę pan Burmistrz

Burmistrz Jakubek - proszę państwa, taka jest uroda budżetu panie radny Oczko że jest to żywa materia która w trakcie roku jest w jakiś sposób modyfikowana. Wynika to z różnych okoliczności i taką okolicznością w roku 2003 były przeszkody w realizacji budowy gimnazjum znana wszystkim sytuacja, firmy która została wybrana w drodze przetargu na budowę gimnazjum padła musieliśmy ogłosić nowy przetarg i ten zakres rzeczowy który był przewidziany do realizacji w roku 2003 nie był możliwy do wykonania co nie oznacza że gimnazjum nie będzie oddane do użytkowania w roku 2005 tak jak to było pierwotnie założone. Było to przesunięcie czasowe dotyczące roku 2003 i to był zasadniczy moment który wpłynął na takie a nie inne wydatkowanie środków. Proszę teraz pana Skarbnika o wyjaśnienie kolejnej kwestii zapytania.

Skarbnik - ja rozumiem że pana radnego niepokoi kwota bardzo niska i o to chodzi. Mianowicie w momencie kiedy wszedł przepis mówiący o tym że dochody Gm. F.O.Ś a uzyskane ponad krotność średnich dochodów tych funduszy w kraju podlegają zwrotowi. Trzeba je zwrócić do Wojewódzkiego Funduszu, wtedy zaczęliśmy szukać pewnych rozwiązań które spowodowały by one te odsetki od lokat od stosunkowo wysokich kwot jakie mamy na tym Funduszu żeby nie wpływały na ten fundusz, bo musielibyśmy je oddać przynajmniej w części, okazało się mamy takie pismo i taką interpretację sprzed kilku lat ale ona jest aktualna z Ministerstwa Finansów że te odsetki mogą stanowić dochód budżetu gminy i stąd tylko te 560 zł bo stan środków w banku w Gliwicach jest taki niski że to jest taka kwota . Natomiast wszystkie środki inne z Gminnego Funduszu znajdują się na lokatach w PKO SA i tam te odsetki wpływają na odsetki do budżetu stąd uciekamy przed dzieleniem się naszymi w końcu pieniędzmi.

Przew. Rady - czy jeszcze będą pytania

r. Wiaderny - Panie Przewodniczący mam pytanie do Skarbnika, przeczytam zapis „ Na stopień realizacji budżetu gminy za 2003 rok największy wpływ miały: w pkt 8 - zamrożenie wynagrodzeń pracowników Urzędu Miejskiego na poziomie 2001 roku” czy to są znaczne kwoty i jakie

Skarbnik - ja bym powiedział w ten sposób, ten wyartykułowany największy wpływ nie zawsze odnosi się do kwot, to są pewne zjawiska pokazane, to może nie jest najwyższa kwota bo nie wiem o ile miałyby wynagrodzenia wzrosnąć ale gdyby od 2001 r wzrastały to przypuszczam że byłaby to kwota jakaś już, tu może nie zawsze kwota jest istotna ale pewne zjawisko, w tym przypadku rzeczywiście na pewno nie był by to decydujący wpływ ale jakiś. Czy satysfakcjonuje pana radnego ta odpowiedź

r. Wiaderny - ta odpowiedź tak, ale odpowiedź na pytanie radnego Oczko dot. środków odsetek, bo przy kontroli takiej precyzyjnej biegły będzie mógł środki zlokalizować, czy one są w banku PKO czy gdzie indziej, ja nie za bardzo rozumiem interpretację przepisów

Skarbnik - tu nie chodzi gdzie one leżą ale gdzie wpływają te odsetki, z banku PKO SA wpływają na nasze konto podstawowe Urzędu i stanowią dochód budżetu gminy. Jak środki z lokat z nadwyżki budżetowej. Generalnie gmina dysponuje dwoma źródłami finansowania, jedno to jest budżet czyli ta skumulowana nadwyżka mówimy już o pieniądzach z szeregu prawie 12-tu lat gromadzona i stanowi jakąś kwotę a drugą jest Gminny Fundusz Ochrony Środowiska to jest poza budżetem to nie są środki budżetowe one stanowią o naszych walorach ogółem i kiedyś było tak że lokaty czy odsetki uzyskane od środków z GFOŚ powiększały ten GFOŚ, to co mówiłem, ponieważ mam interpretację z Ministerstwa Finansów i potem przepisy zmieniające się w sprawie kwalifikacji to potwierdziły że te odsetki mogą wpłynąć do budżetu czyli ominąć GFOŚ w tym momencie nie podwyższa się ten limit dochodów jaki można uzyskać, ponieważ przekroczenie tego limitu powoduje iż kwotą tą trzeba się dzielić, tak że to nie bardzo jest związane gdzie to jest tylko gdzie to później wpływa, to wpływa do budżetu a nie na Gminny Fundusz Ochrony Środowiska dlatego tego tutaj nie ma w Gminnym Funduszu, są w budżecie, tam gdzie jest pozycja odsetki od środków na rachunkach bankowych tam jest ta kwota.

Przew. Rady - pan Przewodniczący Komisji Budżetowej nie jest jeszcze za bardzo przekonany co do wyjaśnień

r. Wiaderny - proszę zrozumieć moją intencję nie chcę drążyć zasadności bo im środków więcej na naszym koncie budżetowym tym lepiej tylko dlaczego dzieliliśmy te środki na Gminny Fundusz, stamtąd są odsetki do oddania natomiast akurat te nie, jeżeli mieliśmy np. 4 ml na GFOŚ to z tego tytułu mieliśmy ileś odsetek i one jeśli wpłynęły na rachunek bankowy urzędu są naszymi dochodami więc nie rozumiem intencji dzielenia tego

Skarbnik - jak one stanowią dochód gminnego funduszu to wtedy trzeba się podzielić bo dzielić się trzeba ponad planowanymi dochodami w sensie 2,5 krotności średniej krajowej nie bardzo mamy na to wpływ jaka ta średnia jest zsumowana z całej Polski i gdyby stanowiły dochód Gminnego Funduszu to byłyby do oddania częściowo, natomiast jak stanowią dochód gminy to już gmina swoimi środkami nie musi się dzielić tymi budżetowymi i stąd ucieczka tych odsetek żeby nie trafiły na gminny tylko na budżet, wtedy uciekamy od ewentualnego dzielenia się ale pieniądze są praktycznie te same

Przew. Rady - czy jeszcze są pytania co do sprawozdania

Skarbnik - na stronie 2 w sprawozdaniu jest zestawienie dochodów wg źródeł i tam jest pozostałe odsetki w nawiasie bankowe i tam jest 598 048 zł i tam są również te odsetki od tych lokat

Przew. Rady - przechodzimy do pkt. b punktu 7 - Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za rok 2003, proszę o zabranie głosu Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej

r. Bargiel - Komisja Rewizyjna przeprowadziła szereg kontroli, najważniejszą kontrolą była kontrola wykonania budżetu za rok 2003 pozwolę sobie odczytać protokół z kontroli Nr II/7/KR/2004 odbytej dnia 25.02.2004 r w tej właśnie sprawie. (protokół niniejszy stanowi załącznik do protokołu z sesji)

Przew. Rady - dziękuję, przechodzimy do pkt. c punktu 7 - opinia RIO w Katowicach o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Sośnicowice za 2003r - proszę o zabranie głosu pana Skarbnika

Skarbnik - tak jak wspomniałem to sprawozdanie zostało przesłane do RIO celem uzyskania opinii w odpowiedzi otrzymaliśmy Uchwałę Nr 00570/V/43/2004 z dnia 26 marca 2004 r V Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie: opinii o przedłożonym przez Burmistrza Sośnicowic sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 rok. - RIO wydała pozytywną opinię o przedłożonym sprawozdaniu (Uchwała niniejsza stanowi załącznik do protokołu sesji)

Przew. Rady - czy będą pytania co do sprawozdania - nie ma, kto jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2003, proszę o podniesienie ręki do góry - 15 za - jednogłośnie Rada przyjęła sprawozdanie

Przechodzimy do pkt d punktu 7 - Przedstawienie opinii RIO w Katowicach o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza. Proszę panią Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej o zabranie głosu

r. Bargiel - Komisja Rewizyjna na podstawie tego protokołu który poprzednio przeczytałam przedłożyła RIO wniosek dotyczący absolutorium do zaopiniowania w odpowiedzi otrzymaliśmy Uchwałę Nr 00570/V/36/2004 z dnia 9 marca 2004 roku V Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Sośnicowicach -pozwolę sobie ją odczytać . Reasumując RIO wydała pozytywną opinię o wniosku ( Uchwała niniejsza stanowi załącznik do protokołu z sesji)

Przew. Rady - przechodzimy do pkt.8 - Wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium i podjęcie uchwały absolutoryjnej proszę o zabranie głosu Przew. Komisji Rewizyjnej

r. Bargiel - w związku z tymi przedstawionymi materiałami Komisja Rewizyjna wnioskuje o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Sośnicowic za wykonanie budżetu za 2003 rok.

Odczytam stosowną uchwałę

1. Uchwała Nr XIV/115/2004 w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Sośnicowic za rok 2003

Przew. Rady - kto z radnych pragnie zabrać głos, nie widzę, przystępujemy do głosowania

Kto z radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Sośnicowic za rok 2003 - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

Panie Burmistrzu pozwoli Pan że złożę gratulacje za tą jednomyślność Rady i życzę aby w przyszłym roku Pan Burmistrz mógł uzyskać aż tak duże poparcie za realizację strony finansowej naszej gminy.

Burmistrz - serdecznie dziękuję za udzielone absolutorium nie byłoby możliwe dobre prawidłowe wykonywanie budżetu bez dobrej współpracy z państwem i na tą dobrą współpracę liczę i w tym i w następnych latach. Dowodów dobrej współpracy jest wiele, można by po kolei wymieniać ale chociażby ten który był taki znamienny mam tu na myśli chociażby działanie Komisji Spraw Społecznych mieliśmy spory problem do załatwienia okazało się że przy dobrej woli przy zaangażowaniu radnych nawet tak trudny problem który dotyczył drogi został załatwiony. To pozwala z optymizmem patrzeć na kolejne nasze działania, bardzo liczę na państwa współpracę ja ze swojej strony taką współpracę deklaruję i zawsze jestem otwarty, dziękuję bardzo

Przew. Rady - przypomnę tylko że tu ogromne zasługi w mediacjach zajęła pani Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych pani radna Hosz i też bardzo dziękuję i wszystkim radnym za współpracę za rok 2003 również bardzo dziękuję

Przechodzimy do pkt 9 - Zmiany w planie zadań inwestycyjnych i remontowych i budżecie gminy na rok 2004, proszę o zabranie głosu pana Burmistrza Skorupę

Z-ca Burmistrza Skorupa - Panie Przewodniczący szanowni radni proponujemy 4 zmiany do planu zadań inwestycyjnych, były one już sygnalizowane na komisjach

do działu 700 - Gospodarka mieszkaniowa rozdz. 7005 - gospodarka gruntami i nieruchomościami mamy w pkt. 2 - remonty byłych budynków szkolnych w tym dokumentacje adaptacyjne i była kwota dotychczas - 110 tyś zł , proponujemy zwiększyć tą kwotę do 130 tyś zł, wiąże się to z koniecznością remontu dachu budynku po byłej szkole w Łanach Wielkich i tutaj się znajduje ta kwota potrzebna na zainstalowanie alarmu

proponujemy wprowadzić także zadanie w tym samym rozdziale - remont pomieszczeń parteru w budynku MGOZ w Sośnicowicach tutaj kwota kosztorysowa jest to ok. 120 tyś zł wierzymy że ona będzie niższa po przetargu niemniej proponuję by taką kwotę zapisać ponieważ potem jeszcze dochodzą nadzory a poza tym jest to budynek stary i zawsze mogą jakieś niespodzianki się pojawić

wprowadzamy zapis modernizacja instalacji co. i wodno-kanalizacyjna w Ośrodku Zdrowia w Sośnicowicach to jest ten zapis który był w finansowaniu z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska z tą uwagą na marginesie , w tym kwota pożyczki z Woj. F.O.Ś i G.W. szacujemy że to będzie 101 235 zł

I w związku z remontem toalet w budynku Rady i koniecznością wyposażenia gminnego punktu reagowania kryzysowego niestety proponujemy zwiększyć o 20 tyś kwotę przeznaczoną na modernizację budynku U.M a więc do 120 tyś zł i to są wszystkie zmiany które proponujemy wprowadzić do planu zadań

Przew. Rady - czy będą pytania

r. Oczko - Panie Burmistrzu pan tutaj wymienił szczegółowo pewne kwoty a ja szukam w swoich materiałach i mam takie braki że nic mi tutaj nie pasuje. Kiedyś prosiłem żeby trochę uściślić te dane no i tu właśnie wychodzi znowu ta sprawa, że pod pozycją remonty byłych budynków szkolnych ja mam białą plamę a pan tutaj mówi o konkretnych kwotach więc nam się tutaj mając taki poziom uszczegółowienia tych planów trudno się jest w ogóle ustosunkować

Z-ca Burmistrza - słuszna uwaga i już sprostuję

dział 700 - Gospodarka Mieszkaniowa obecnie kwota będzie wynosiła 445 tyś zł i to jest ta kwota która już jest proponowana po zmianach

w dziale 750 - Administracja publiczna - kwota 155 tyś zł w miejsce 135 tyś zł

Na następnej komisji podyktuję te aktualne kwoty żeby nie było nieporozumień

Przew. Rady - myślę że prościej będzie jeżeli otrzymamy aktualny wydruk z planu zadań inwestycyjnych wtedy nie będziemy wprowadzać zamieszania na naszych kartkach, przynajmniej raz na kwartał powinniśmy otrzymać bieżący wydruk zadań inwestycyjnych

Burmistrz - będzie tak jak sobie szanowna Rada życzy natomiast chcę powiedzieć że nawet RIO zakwestionowała że za dużą szczegółowość prezentuje się, z czego to się bierze ja to wielokrotnie mówiłem

Rada pracuje na poziomie działów na poziomie rozdziałów które również podajemy i to że podaliśmy w sprawozdaniu to zostało zakwestionowane na poziomie rozdziałów i paragrafów pracuje Burmistrz i to jest bardzo płynne z różnych przyczyn, zadania których wartości przyjmuje się szacunkowo w oparciu o kosztorysy inwestorskie w oparciu o różnego rodzaju doświadczenia, algorytmy to jest płynne i Burmistrz na poziomie rozdziałów i paragrafów w każdej chwili może zmienić i zmienia bo tak się pracuje na budżecie w związku z tym materiał który państwo dostajecie już za tydzień może być nieaktualnym materiałem on musi się mieścić w wymiarze działu i w wymiarze paragrafu, jeżeli cokolwiek zostaje zmienione w dziale koniecznie musi się to dziać na sesji Rady, natomiast będzie tak jak tu zostało powiedziane, tylko że ten materiał będzie niewiele przydatny bo w następnym dniu już mogę przesunięcia zrobić bo będą wynikały z takiego czy innego działania tak jak chociażby poprzednia problematyka którą pan poruszył że budżet był na początku 14 ml a kończył się na kwocie ok. 11,7 ml i to się działo w oparciu o decyzje Rady, również w oparciu o decyzje Rady dzieją się sprawy które dzisiaj mają miejsce, dochodzą dodatkowe zadania trzeba zrobić ten dach wartość kosztorysowa jest 40 tyś zł ale ponieważ inne zadanie nam taniej wyszło tam było 110 tyś , konkretnie adaptacja budynku byłej szkoły w Smolnicy w związku z tym nie zwiększamy o te 40 tyś + 2,5 tyś na alarm ale o 20 tyś dlatego że tam powstała rezerwa. Kolejny temat doszedł remont budynku Ośrodka Zdrowia gdzie mają być gabinety ginekologiczne to też właśnie państwo decydujecie o tym że zmienia się pozycja działu przybiera inny wymiar ale gdyby działo się to w obrębie już tych zapisów ja w każdej chwili muszę to robić bo inaczej byłbym ubezwłasnowolniony nie mógłbym działać i dlatego ustawodawca takie założenia przyjął niemniej taki materiał państwo dostaniecie ponieważ jest takie życzenie

Przew. Rady -ja prosiłem aby raz na kwartał radni otrzymali aktualne wydatkowanie środków na zadania inwestycyjne w postaci wydruku żeby nie nanosili na to co mają tylko raz na kwartał uaktualniony plan zadań inwestycyjnych w takiej formie i w takim zakresie jak dostają na początku roku

Burmistrz - dobrze po prostu te zmiany które Rada przyjmuje

r. Staneczek - może skoro gmina ma swoją stronę w internecie można by było ten dokument umieścić i kto będzie chciał w odpowiednim momencie będzie mógł aktualną wersję sobie pobrać.

Burmistrz - jak najbardziej będziemy to zamieszczali, budżet zaktualizowany w tych wymiarach rozdział/dział będzie zamieszczany na BIP-ie

Przew. Rady - do internetu wrócimy później, przynajmniej aktualizować należałoby tam informacje sprzed 4 miesięcy tam są informacje, inne gminy raczej są na bieżąco nasza strona jest do tyłu o 4 miesiące w listopadzie czy tez w październiku to już dawno było. W BIP-ie też powinny się pokazywać informacje bieżące, a nie to co było pół roku temu, odbywają się imprezy na terenie naszej gminy a w BIPie o tym nic, natomiast to co było pół roku temu to jest, warto by to było aktualizować na bieżąco

Wracamy do pkt 9 - kto z radnych jest za przyjęciem zmian w planie zadań inwestycyjnych i remontowych - 15 za. Jednogłośnie Rada przyjęła zmiany w planie zadań inwestycyjnych.

Plan ma przełożenie na budżet gminy w związku z tym proszę o zabranie głosu pana Skarbnika w imieniu pana Burmistrza

Skarbnik przedstawił zmiany w budżecie które stanowią załącznik do protokołu w formie uchwały budżetowej

Procedura podejmowania uchwał

Przew. Rady - czy są pytania do pana Skarbnika, nie widzę, stosowną uchwałę będziemy podejmować w pkt 10 do którego właśnie przechodzimy. Proszę Komisję Uchwał i Wniosków

r. Bargiel - przed odczytaniem pierwszej uchwały odczytam wniosek

Wniosek połączonych Komisji - Komisje wnioskują o przyjęcie zmian w budżecie gmina na rok 2004

II. Uchwała Nr XIV/116 /2004 w sprawie :zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2004

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie :zmiany budżetu gminy Sośnicowice na rok 2004 - 15 za Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

III. Uchwała Nr XIV/117 /2004 w sprawie :zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (101 235 zł)

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

IV. Uchwała Nr XIV/118 /2004 w sprawie :zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (438 462 zł)

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

V. Uchwała Nr XIV/119 /2004 w sprawie :opłaty prolongacyjnej

Przew. Rady - czy są pytania ,

r.Oczko - ja chciałem zapytać konkretnie o zapisy w uchwałach o pożyczkach, jakaś tu jest nielogiczność w pkt. 3 - pisze się „Wskazać nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych jako źródło spłaty wyżej wymienionej pożyczki” Skoro mamy nadwyżkę budżetową to po co zaciągamy pożyczkę żeby ją spłacić z nadwyżki budżetowej

Przew. Rady - proszę Skarbnika o udzielenie odpowiedzi

Skarbnik - przede wszystkim z dwóch powodów dlatego że mamy środki to fakt, ale po pierwsze pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska mają to do siebie że przy 50 % spłacie reszta jest możliwa do umorzenia w związku z tym jest to niewątpliwy zysk bo po prostu połowy nie oddajemy, po drugie oprocentowanie tej pożyczki jest tak niskie że gdy te pieniądze weźmiemy i ulokujemy na koncie tak robiliśmy już nie raz w związku z tym mamy dodatkowe pieniądze. Natomiast zapis mówiący o tym że źródłem spłaty będzie nadwyżka z lat ubiegłych na dzień dzisiejszy wszystko na to wskazuje że tak będzie bo pierwsza spłata będzie dopiero w 2005 r a na temat planów budżetu w 2005 r na razie nie mogę nic powiedzieć, na pewno mamy pieniądze na nadwyżce i w ostateczności spłacimy ją stamtąd w połowie

r. Oczko - ja to rozumie idea czysto biznesowa to się opłaca wziąć, zwracam uwagę na nielogiczność tego zapisu, można by było zapisać że wskazać nadwyżkę budżetową z lat przyszłych jako źródło spłaty

Skarbnik - taki jest zapis ustawowy innego zapisu mi nie wolno używać

Przew. Rady - czy jeszcze są pytania, nie widzę przystępujemy do głosowania

Kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie opłaty prolongacyjnej - za 15

Jednogłośnie Rada przyjęła uchwałę

VI. Uchwała Nr XIV/120 /2004 w sprawie :trybu postępowania o udzieleniu dotacji związanych z wykonywaniem zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

VII. Uchwała Nr XIV/121 /2004 w sprawie :trybu postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań określonych ustaw z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego o wolontariacie, sposobu ich razliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

VIII. Uchwała Nr XIV/122 /2004 w sprawie :wynagradzania pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sośnicowicach

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

IX. Uchwała Nr XIV/123 /2004 w sprawie :nadania statutu ZGKiM w Sośnicowicach

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

X. Uchwała Nr XIV/124 /2004 w sprawie : ograniczenia działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej- Miejsko -Gminnego Ośrodka Zdrowia w Sośnicowicach

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

XI. Uchwała Nr XIV/125 /2004 w sprawie : określenia tygodniowego obowiązkow

ego wymiaru godzin zajęć pedagogów, logopedów i nauczycieli przedmiotów w różnym wymiarze godzin

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

r Bargiel - przed odczytaniem kolejnej uchwał odczytam wniosek

Komisje Rady akceptują kandydatów do Komisji Konkursowej w celu wyłonienia dyrektora Szkoły Podstawowej w Rachowicach w osobach:

pan Burmistrz Joachim Skorupa

pani radna Brygida Hosz

pan radny Ewald Przybyła

XII. Uchwała Nr XIV/126 /2004 w sprawie : desygnowani przedstawicieli organu prowadzącego do komisji w celu przeprowadzenia konkursu dla wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej w Rachowicach

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 13 za

Kto jest przeciw - 0

Kto się wstrzymał - 2

Uchwała uzyskała akceptację Rady

XIII. Uchwała Nr XIV/127 /2004 w sprawie : prowadzenia ewidencji osób sprzedających złom metali oraz źródeł pochodzenia, przez przedsiębiorców skupu złomu na terenie Gminy Sośnicowice

Przew. Rady - czy są pytania ,

r. Oczko - ja chciałem zapytać o taką sprawę, dlaczego ta uchwała dotyczy tylko złomu metali kolorowych, a nie dotyczy złomu żelaznego wydaje mi się że w świetle ostatnich podwyżek ceny złomu żelaznego i niestety należy się spodziewać większej ilości kradzieży związanych z tym i dewastacji mienia. Zresztą już to miałem okazję obejrzeć np. ogrodzenie stawów rybnych w Trachach, czy wysypiska tych odpadów niebezpiecznych gdzie tam wycięto po 60 m słupków stalowych. Wydaje mi się że zasadne byłoby rozszerzenie tego również na złom żelazny

Przew. Rady - w jaki sposób będzie przeprowadzana kontrola tego rejestru, jaka będzie procedura tej kontroli, bo wprowadzenie uchwały która będzie uchwałą martwą nie widzę zasadności. Jaka będzie procedura kontroli, co gdzie kiedy i ile tego dostarczono ze strony urzędu

Burmistrz - instytucją która odpowiada za porządek jest policja natomiast instrumentem który ułatwia tej policji działania w tym zakresie jest ta uchwała to jest coś jak kiedyś dywagowaliśmy problem dot. spożywania alkoholu, czy innych używek. Sama policja życzyła sobie żeby powstał instrument prawa miejscowego żeby mogli w oparciu o ten instrument egzekwować prawo i stąd że tak będzie w tym wypadku również bo taka intencja przyświecała temu. Natomiast co do pierwszego pytania zgadzam się z tym stwierdzeniem że niestety jest plaga kradzieży, licznego rodzaju rzeczy czy elementów czy też stalowych czy żeliwnych tu mam na myśli włazy różnego rodzaju. Natomiast założenie aby uchwałą objąć metale kolorowe, mogę podejrzewać iż intencja wynikała z tego że dotyczyło to kradzieży trakcji, przewodów elektrycznych, wiązało się z dużym zagrożeniem życia. Natomiast w ogóle można na to popatrzeć moim zdaniem jest to tak prozaiczna i prosta sprawa do wyegzekwowania przez organy ścigania że te wszelkiego rodzaju uchwały zarządzenia są zbyteczne jeżeli u właściciela skupu na jego składzie znajdę coś co ma znamiona kradzieży obciążam go więc regulacja prawna jedna by wystarczyła. Osobiści mam duży niedosyt z potraktowania tej sprawy.

Przew. Rady - gdybyśmy z treści skreślili słowo nieżelaznych i potraktowali metale jako całość, bo o to chodziło radnemu Oczko

Burmistrz - nie wiem czy my to możemy zrobić, najprawdopodobnie nie możmy tego zrobić taką wytyczną żeśmy dostali żeby treść była taka tej uchwały

Przew. Rady - czyli idziemy w kierunku tylko metale nieżelazne

Burmistrz - co by dało generalnie dokumentowanie każdorazowo całego złomu nie wiem do czego by doprowadziło, na pewno do ukrócenia procederu. W tym wydaniu musiała by to być wola polityczna wola państwa z przełożeniem na egzekucję tego.

Przew. Rady - metale nieżelazne, pozostałe metale będzie można bez ewidencji w dalszym ciągu sprzedawać

Burmistrz - projekt jest przygotowany przez Urząd, proszę wprowadzić zapisy jakie Rada uważa za stosowne, tak że ja osobiście nie mam żadnego zastrzeżenia do tego zobaczymy jak zachowa się organ nadzoru prawnego i czy są instrumenty stworzone do egzekwowania tych działań.

Przew. Rady - zapraszam innych radnych do dyskusji czy tylko zatrzymujemy się na metalach nieżelaznych czy rozszerzamy w ogóle na metale aby taka ewidencję prowadzić

r. Oczko - chciałem dodać że o ile mnie pamięć nie myli to jest w przygotowaniu przez Sejm ustawa o ewidencjonowaniu ludzi sprzedających złom ale to chyba jeszcze trochę potrwa, więc może to nasze prawo miejscowe byłoby szybciej i być może na terenie naszej gminy stworzylibyśmy warunki znacznie utrudniające tego typu działania dewastacyjne

Przew. Rady - ogólnie jest propozycja aby skreślić z proambuły prowadzenie ewidencji... złom metali .. skreślić słowo nieżelaznych i taki składam wniosek

Kto z radnych jest za przyjęciem takiego wniosku o skreślenie w treści uchwały słowo „nieżelaznych”- 12 za

Kto jest przeciw - 0

Kto się wstrzymał - 3

Wniosek został przyjęty przez Radę

Przechodzimy w takim razie do głosowania uchwały z uwzględnieniem wniosku

Kto jest za przyjęciem uchwały po zmianie zapisu - 14 radnych

Kto jest przeciw - 0

Kto się wstrzymał - 1 radny

Uchwała uzyskała akceptację Rady .

Proszę odczytać kolejną uchwałę

XIV. Uchwała Nr XIV/128 /2004 w sprawie : zmiany zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 15 za

Jednogłośnie uchwała została przyjęta przez Radę

XV. Uchwała Nr XIV/129 /2004 w sprawie : zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Nr 1 z siedzibą w Gliwicach przy ul. Kościuszki 29 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 10 za

Kto jest przeciw - 2

Kto się wstrzymał - 3

Uchwała uzyskała akceptację Rady

XVI. Uchwała Nr XIV/130 /2004 w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpital Wielospecjalistyczny z siedzibą w Gliwicach przy ul. Kościuszki 1 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej

Przew. Rady - czy są pytania , nie widzę

Kto jest za przyjęciem uchwały - 7 za

Kto jest przeciw - 6

Kto się wstrzymał - 2

Uchwała uzyskała akceptację Rady

XVII. Uchwała Nr XIV/ /2004 w sprawie :zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpitali Nr 2 z siedzibą w Gliwicach przy ul. Radiowej 2 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej

Przew. Rady - czy są pytania ,

r. Oczko - w tym momencie głosujemy uchwałę pozytywnie opiniującą

Przew. Rady - tak

Kto jest za wyrażeniem pozytywnej opinii o projekcie uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpitali Nr 2 z siedzibą w Gliwicach przy ul. Radiowej 2 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej - 4

Kto jest przeciw - 8

Kto się wstrzymał - 3

Uchwała nie uzyskała akceptacji Rady w takim razie głosujemy negatywną opinię tej samej uchwały

XVII. Uchwała Nr XIV/ 131/2004 w sprawie :zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpitali Nr 2 z siedzibą w Gliwicach przy ul. Radiowej 2 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej

Przew. Rady - Kto jest za wyrażeniem negatywnej opinii o projekcie uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpitali Nr 2 z siedzibą w Gliwicach przy ul. Radiowej 2 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej - 11 radnych

Kto jest przeciw - 0

Kto się wstrzymał - 4

Uchwała uzyskała akceptacji Rady

r. Bargiel - to były wszystkie uchwały przedłożone Radzie

pozostały wnioski

Wszystkie Komisje Rady wnioskują o naprawę błędu dot. działek pani Nierychło Małgorzaty położonych w Tworogu Małym, chodzi o sprawę zamiany działki Nr 138/12 na działkę 138/11

Przew. Rady - czyli rozumiem że komisje wnioskują do Pana Burmistrza o przeprowadzenie korekty działek pani Nierychło

Burmistrz - znaczy się samo postępowanie będzie się działo na styku Starosta - Wojewoda, ostateczną decyzję Wojewoda wyda, natomiast ja w oparciu o państwa wolę, intencję zamiany działki jednej na drugą pozytywnie się ustosunkuję do tego działania. To będzie wystarczające mam nadzieję dla Wojewody żeby taką zamianę przeprowadzić.

Przew. Rady - dziękuję bardzo

Kto z radnych pragnie zabrać głos, nie widzę, przystępujemy do głosowania

Kto z radnych jest za przyjęciem wniosku - 15 za - jednogłośnie wniosek został przyjęty przez Radę

r. Bargiel - Połączone Komisje Rady wnioskują o podjęcie trwałych starań i działań w celu udostępnienia mieszkańcom przejazdu na drodze należącej do pana Stareczka

r. Hosz - wniosek był wcześniej przed rozmową z panem Stareczkiem, potem na Komisjach żeśmy uchwalili inny wniosek. Jeden i drugi poszedł do Komisji Uchwał i Wniosków, natomiast tam była jeszcze jedna sprawa dot. utwardzenia drogi, bo gdyby nie nastąpiła sprzedaż drogi pana Stareczka to wtedy musiało by być uruchomienie procedury utwardzenia drogi obok. Myśmy tutaj podjęli wniosek o odsunięcie terminu utwardzenia tej drogi czyli

Burmistrz - pierwotny wniosek dot. utwardzenia alternatywnej drogi wyniknął z niemożliwości dostępu do szeregu działek z chwilą gdy działanie Komisji Spraw Społecznych skończyło się sukcesem stał się ten wniosek bezzasadny mamy dostępność taką historyczną w oparciu o drogę która tam praktycznie od zawsze istniała i póki co nie ma potrzeby jej utwardzania, choć w jakiejś perspektywie na pewno pojawi się taki wniosek ponieważ ten dalszy odcinek jest drogą gruntową

Przew. Rady - czyli wnioski te są na dzień dzisiejszy bezprzedmiotowe, nie będziemy nad nimi debatować

r. Bargiel - Komisje Rady wnioskują o pozyskanie materiałów budowlanych z Firmy Jopek celem zmniejszenia zadłużenia wobec Gminy Sośnicowice

Przew. Rady - kto zabierze głos, bo rozumiem że jest to wniosek który ma zobowiązać pana Burmistrza do pozyskania ekwiwalentu zadłużenia w postaci materiałów z Firmy Jopek, czy to jest możliwe

Burmistrz - taki wniosek był już głosowany i w oparciu o ten wniosek który był już przegłosowany podejmujemy te działania tak się dzieje, pozyskujemy dachówkę, płytki, pojawiły się nowe wnioski bodaj że ze straży w Smolnicy dot. cegły i inne takie drobne. Myślę że ta intencja która była wyrażona w tym wniosku wcześniej podjętym i w tym duchu działamy i jest aktualna, oczywiście nie do pełnego wyczerpania tym bardziej że nastąpiło pewne ożywienie w Zakładzie Ceramiki Budowlanej i to jest dla nas krzepiąca informacja

Przew. Rady - czyli ten wniosek jest powieleniem już wcześniej podjętego przez Radę takiego wniosku w takim razie proszę r. Hosz

r. Hosz - ten wniosek powstał na Komisji i tam był głosowany, na sesji on nie był przedstawiony i nie był głosowany

Przew. Rady - Rada podejmowała już wcześniej wniosek o pozyskanie

r. Hosz - to wyniknęło na lutowej komisji na naszym spotkaniu z Policją a następnie miał on być przedstawiony na sesji która wtedy była zapowiadana na połowę marca

Przew. Rady - a Pan Burmistrz twierdzi iż taki materiał się pozyskuje od Jopka w związku z tym jeżeli sa takie czynności

Burmistrz - pamięć jest zawodna jeżeli Pani mówi iż było to na komisjach dyskutowane i że nie było to przedstawione na Radzie na sesji to tym bardziej warto by było to teraz przegłosować, osobiście tego nie pamiętam wydawało mi się że było to głosowane niemniej ta wypowiedź radnej Hosz zrodziła moją wątpliwość

r. Hosz - myśmy na tym spotkaniu podjęli taką decyzję jako że sesja miała być w połowie marca więc ten okres był krótki i miało to być na sesji podjęte, działanie było i potrzeba taka bardzo pilna więc żeśmy taki wniosek przyjęli, zresztą był on przyjęty jednogłośnie 4.02.2004 r

Przew. Rady - proszę jeszcze raz odczytać wniosek

r. Bargiel - Komisje Rady wnioskują o pozyskanie materiałów budowlanych z Firmy Jopek celem zmniejszenia zadłużenia wobec Gminy Sośnicowice

Przew. Rady - kto jest za przyjęciem wniosku - 15 za

Jednogłośnie wniosek został przyjęty przez Radę, to były wszystkie wnioski , tak w takim razie przechodzimy do pkt. 11 - Interpelacje wolne wnioski i zapytania, kto z radnych zabierze głos

r.Tiszbierek

r. Przybyła

r. Oczko

r. Tiszbierek - mam dwie krótkie sprawy

chodzi o ul. Polną skrzyżowanie ul. Polnej z Raciborską budynek państwa Mańka, tam się żalą że woda idzie pod ich dom, na ich posesję i oni mają teraz wilgoć i mokro czego kiedyś nie było

Druga sprawa na ulicy Starej pan Przybyla się skarży że jest jedno miejsce jest tam taka niecka że jak są opady deszczu czy jak są roztopy to się nie da przejść, tam podobno były już interwencje ale nadal nie ma żadnego efektu

r. Przybyła - uważam że powinniśmy wystąpić z wnioskiem do okolicznych gmin o podjęcie takiej samej uchwały w sprawie sprzedaży tego złomu bo co z tego że ograniczymy tą sprzedaż w naszej gminie, to nasi lokalni „złomiarze” pojadą do Kleszczowa czy do Pilchowic i tam też sprzedają

r. Oczko - szanowni państwo 3 rzeczy

1. ul. Raciborska konkretnie jej stan, czy Pan Burmistrz zna stan tej ulicy, czy były podejmowane jakieś działania w stosunku do administratora tej ulicy i jaki odniosły skutek i czy w świetle tego jaki jest stan obecny czy będą podejmowane jakieś inne działania jeszcze

2. dyskutowaliśmy nad wdrożeniem w działanie planu budowy amfiteatru i ścieżek spacerowych na Szprynku chciałem zapytać jaki jest w tej chwili stan tej propozycji

3. czy i jakie były skutki zerwania umowy na budowę Gimnazjum z poprzednią firmą tzn. czy były jakieś skutki prawne czy te skutki dalej trwają i czy były jakieś skutki finansowe

r. Staneczek - chciałem swoje pytanie skierować bezpośrednio do Pana Burmistrza, chodzi o to czy można liczyć na Urząd gminy na pomoc urzędu w sprawie określenia że niektóre wskazane organizacje na terenie gminy działające można zaliczyć do organizacji pożytku publicznego czy nie, chodzi o kluby sportowe konkretnie czy można zaliczyć do pożytku publicznego

r. Wiaderny - ponieważ radny Oczko poruszył tylko temat ul. Raciborskiej jeżeli chodzi o jej stan to chciałem zapytać o pozostałe drogi bo ich stan jest fatalny jest niedobrze i aż się prosi o usilne interwencje dwa trzy razy dziennie do ich administratorów

Przew. Rady - dołożę jeszcze do tych dróg ul. Raciborska zakręt przed Bargłówką , w ubiegłym roku droga była remontowana i już pojawiły się w nowym asfalcie dziury ja zgłaszałem to już , mówiłem , dziura się powiększa a to jest nowa droga , chyba wykonawca gwarantował jej użyteczność, trwałość. Zaczęło się niszczenie dróg od budowy Opla i innych zakładów które w obrębie strefy wolnocłowej powstały teraz budowa autostrady dobija nam te drogi szczególnie kierunek Rudy Bargłówka, Kozłów Rachowice, fatalnie to wygląda. Ostatnio było widać pracujących na drodze, łopatą zrzucili przejechali Jelczem i pojechali to jest taka praca bez sensu.

Burmistrz - ul. Polna skrzyżowanie z ul. Raciborską tam jest z tego co usłyszałem odwrotne wyprofilowanie drogi, sprawdzimy i będziemy interweniować

- droga gminna ul. Stara - zobaczymy co jest możliwe do zrobienia, tam w ogóle chyba jest problem z odwodnieniem terenu jeżeli chodzi o te rowy to zajmiemy się tym tematem i zobaczymy co da się zrobić

ul. Raciborska jej stan techniczny i uzupełnieni tego wniosku przez r. Wiadernego. Szanowni radni doskonale również znam stan techniczny tych dróg, ponieważ jeżdżę po nich doświadczam uciążliwości z tego tytułu i oczywiście nie jesteśmy obojętni interweniujemy, piszemy, są przeglądy robione z udziałem przedstawicieli zarządców drogi i policji zresztą w pewnym momencie swojej wypowiedzi pan komendant też o tym mówił też interweniują. Niestety wiadomo co jest podstawową przyczyną takiego stanu rzeczy. Na terenie gminy to zjawisko potęguje jeszcze zniszczeniem powodowane tym ciężkim sprzętem używanym do transportu związanego z budową autostrady. Ktokolwiek jakąkolwiek szkodę odniesie na drodze te drogi są na pewno ubezpieczone i zarządca drogi będzie musiał z tego tytułu wypłacać odszkodowanie.

Wracając do tego fragmentu drogi powiatowej pierwotnie ta droga była ujęta w zamierzeniu na rok 2004 do kapitalnego remontu jednak koszty jakie tam trzeba ponieść w związku z doprowadzeniem jej do stanu właściwej używalności są tak wysokie iż dla nich takim priorytetem były te drogi które wiążą się z połączeniami z autostradą A4 i w przyszłości z A1 i Rada taką hierarchię ustanowiła. Niemniej po naszych takich ostrych interwencjach częściowo te dziury łatają co jakiś czas brali się za pewne też odwodnienie ale generalnie to główną przyczyną jest zła podbudowa wszystkich dróg. To że w Bargłówce już się sypie to tak będzie się dziać bo żadna z dróg które przebiegają przez naszą gminę ani woj ani powiatowa nie mają właściwej podbudowy nie dość tego nie ma prawidłowej gospodarki wodnej nie są skanalizowane rowy są w rożnym stanie, interweniujemy, będziemy interweniowali, każda interwencja poprzedzona jest rozmowami telefonicznymi, a stan jest taki jaki jest i jest to pochodna tej mizerii finansowej państwa.

Amfiteatr i ścieżki spacerowe na Szprynku - 14.04. dzisiaj podpisywałem Zarządzenie dot. składu Komisji Przetargowej - będzie przetarg rozstrzygany w trybie ustanowionym właściwym dla środków Sapardowskich liczymy na to że będzie wystarczająca ilość ofert i że będzie mógł być rozstrzygnięty przetarg. Zwracaliśmy się do szeregu wykonawców niektórzy powiedzieli że nie są zainteresowani, trudny teren itd nie wszyscy pobrali dokumentację do przygotowania oferty.

Natomiast do tej pory to działa się cała procedura .

Zerwanie umowy z poprzednią firmą i jakie skutki finansowe dla gminy

Proszę państwa jeszcze raz z pełną mocą podkreślam że na tej inwestycji nie straciliśmy ani grosza te wszystkie informacje które krążyły i być może krążą o jakiś milionach itd są wierutną bzdurą. Sposób realizacji jej rozliczania jest taki że ja nie mogę wcześniej zapłacić dopóki jakiś element budowy nie zostanie wykonany, jeżeli zostanie wykonany element w zakresie ilościowym, zgłaszają do odbioru sprawdzam swoimi służbami zakres ilościowy i jakościowy i jeżeli ilość i jakość elementu są zgodne z zakresem dokumentacji wtedy dopiero uruchamiam płatności i tutaj póki co jesteśmy sto kilkadziesiąt tyś do przodu z tego tytułu że za trzy elementy które były rozpoczęte a nie zakończone nie zapłaciliśmy 110 tyś zł choć mocno domagają się tego bo to zostało uwzględnione, atesty dostarczone, uzupełnione wszelkie braki które wcześniej były. Zresztą nie mogliśmy podjąć kolejnej roboty żadna inna firma nie podjęła by się kontynuacji realizacji gdyby tamten zakres rzeczowy nie był skonkretyzowany i zaliczony jako prawidłowy. Nie ma na rynku teraz firmy kamikadze która by podejmowała dalszą robotę nie wiedząc co w tej robocie wcześniejszej siedzi. Zresztą my sami nie mogliśmy ogłosić przetargu nie mając świadomości o prawidłowości tego zakresu który wcześniej był wykonany więc jeszcze raz z pełnym przekonaniem powtarzam żadnej złotówki gmina nie straciła, bo nie mogła stracić, natomiast oskarżyliśmy firmę i postępowanie toczy się przed Sądem Okręgowym w Katowicach o karę w wysokości 5% wartości tego kontraktu. Kontrakt dotyczył tylko gimnazjum, hala weszła dopiero w drugim przetargu. Sąd Okręgowy nie zgodził się z naszym stanowiskiem w związku z tym zrobiliśmy odwołanie i dalej sądzimy się o karę za to że mieliśmy potem problemy, mieliśmy opóźnienie bo generalnie ten termin 1.09.2005 jest nadal aktualny i mam gorącą prośbę kiedy dyskutujecie w swoim środowisku proszę się powoływać na moją wypowiedź.

Następne pytanie - czy można liczyć na pomoc gminy w określeniu tych stowarzyszeń które mogły by być zaliczone do pożytku publicznego, będziemy tą sprawę śledzili oczywiście, jeżeli coś ustalimy przekażemy taką informację.

Panu radnemu Wiadernemu to już poniekąd odpowiedziałem jeżeli chodzi o drogi.

Przew. Rady - czy będą jeszcze pytania

r. Waliczek - ja chciałem zapytać swego czasu na zebraniu sołtysów była o tym mowa. Jest wiosna trawa rośnie w związku z tym będą jak co roku problemy z jej wykaszaniem. Była kiedyś taka propozycja żeby zatrudnić bezrobotnych żeby w poszczególnych wioskach wykaszali trawę w rowach w tych miejscach w których byłoby to wymagane i chciałam zapytać czy coś w tej sprawie się robi

Burmistrz - jeżeli chodzi o wykaszanie w ramach tych środków którymi dysponujemy zlecamy ZGKiM dwa bądź 3 koszenia w ciągu roku i tak też będzie się działo w tym roku. Myślę że jakość tych prac będzie z roku na rok lepsza tym bardziej że te pierwsze podejścia wiązały się z przygotowaniem tych poboczy, usunięciem kamieni itd. Natomiast jeżeli chodzi o tych bezrobotnych ja bym chciał sobie przypomnieć w jakich okolicznościach to było. Myśmy wystąpili do PUP żeby nam takich stażystów i osoby bezrobotne polecili. Stażystami podpieramy się w naszej pracy ogrom prac jest tak duży przy tak szczupłym urzędzie, zadań wiele przybyło natomiast liczebność urzędu nie powiększyła się . Nawet to że zatrudniłem człowieka do kontroli wewnętrznej to w ramach wewnętrznych redukcji. Tak się dalej nie da ciągnąć zresztą będę musiał i od 1 maja zatrudniam min. ten problem z BIP- em, informatyk jest na niewielkim wymiarze więc spraw różnego rodzaju jest wiele , w związku z tym podpieraliśmy się służbą zastępczą do prac porządkowych z czym też na dzień dzisiejszy jest problem bo w tym roku zmienił się sposób rekrutacji spośród poborowych na służbę zastępczą. Do 2004 roku Burmistrz uczestniczył w takiej komisji i działo się to na poziomie powiatu, teraz komisje powoływane są przez Marszałka i jest to komisja profesjonalna i ona rozstrzyga kogo skierować do służby zastępczej więc znowu się jawi problem dotyczący prac porządkowych. Mamy trzy podania z terenu gminy.

Jeżeli chodzi o stażystów bezrobotnych, stażystów byśmy otrzymali ale pod warunkiem jeżeli wyrażę wolę że zatrudnię potem na umowę stałą na czas nieokreślony to wtedy dostaję stażystów na 6 miesięcy czy 12-cie miesięcy. Ja nie mogę tak w ciemno bo bym doprowadził do niekontrolowanego rozrostu urzędu i nie dość tego bym nie wiedział co za osobę i o jakich kwalifikacjach pozyskuję. Niemniej mimo to coś nam się udaje pozyskiwać

Przew. Rady - czy jeszcze ktoś

r. Oczko - jeszcze raz chciałem namówić do bardziej zdecydowanej interwencji w sprawie tej ulicy Raciborskiej, przykładem może być iż działania zdecydowane odniosły skutek jeżeli chodzi o dziury na ulicy obok urzędu. Sprawa amfiteatru na co konkretnie SAPART przeznacza środki ogólnie że myśmy się załapali i żeby zamknąć dyskusję odnośnie gimnazjum, czy ta firma wystąpiła do sądu przeciwko nam za zerwanie umowy.

Burmistrz - ja mogę tylko działać w ramach prawa nie rozumiem na czym polegają te działania bardziej zdecydowane i radykalne.

Czy firma z którą zerwaliśmy umowę wystąpiła do sądu przeciwko gminie Sośnicowice - nie.

Nie wiem w oparciu o co mogliby wystąpić jak żeśmy wykazali że umowę zrywamy z przyczyn zależnych od wykonawcy nie dość tego wszystkie te nasze działania wcześniejsze które prowadziły do tego żeby znaleźć sposób na zerwanie bo oni nie chcieli zejść okazało się że były właściwe, postępowanie układowe bardzo króciutko trwało, zaraz potem przekształciło się w postępowanie upadłościowe ta firma jest w fazie likwidacji więc trzymali nas tylko po to że mieli jakieś własne interesy i taka sytuacja dotknęła 3 gminy a my jedyni skarżymy bo ani Wielowieś ani Mysłowice tego nie czynią. Ja uznałem że odpowiednie zapisy pozwalają na dochodzenie odszkodowania.

Sapard już z tego co wiem żywot kończy w tym znaczeniu że nowe wnioski już nie przyjmują. Nasz jeszcze został przyjęty W tej chwili zaczynają się pojawiać środki strukturalne i w tym zakresie będziemy szukali możliwości pozyskiwania finansów na inne cele i działania

Przew. Rady -kto z gości zabierze głos

Sołtys Trach pan Hosz - szanowni radni ja chciałem tak jak już pan Burmistrz wspomniał o drodze na Nowowiejskiej, chciałem złożyć podziękowanie w imieniu wszystkich mieszkańców którzy tam mieszkają. Pani Przewodnicząca Komisji Spraw Społecznych wniosła bardzo dużo swojego wysiłku swojego czasu oraz członkom tej komisji za załatwienie tej sprawy w taki sposób dla społeczeństwa Trach i w ogóle mieszkańców przy tej ulicy. Jest to kolosalna sprawa, łączyło się to z wieloma konfliktami i ludzie do tej pory nie mogą w to uwierzyć że tak się sprawa zakończyła. Dziękuję bardzo

Przew. Rady - proszę r. Hosz

r. Hosz - to nie moja zasługa to zasługa wszystkich radnych

Przew. Rady -wyczerpaliśmy porządek obrad dzisiejszej sesji mam jeszcze prośbę do radnych o składanie w biurze Rady oświadczeń majątkowych ponieważ termin upływa z dniem 30.04.2004. Również mam prośbę o składanie oświadczeń dot. wypłaty diet jak również druku z uzupełnionymi informacjami o sobie.

Burmistrz złożył życzenia świąteczne

Przew. Rady - dołączam się do życzeń . Ogłaszam XIV sesję Rady Miejskiej w Sośnicowicach za zamkniętą

Protokółowała insp. Hippe





drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech