Uchwała Nr XXIV/227/2005 Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 09.05.2005r.
w sprawie: zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.9 lit a, art.41, i 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr.142,poz.1591 z późń. zm/ , art.13, art.43 ust.6 i art.68 ust.1 pkt.7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami / tj. Dz. U. z 2004r.Nr.261, poz.2603/
Rada Miejska w Sośnicowicach uchwala:
Zasady gospodarowania nieruchomościami §1
Ilekroć w uchwale jest mowa o: 1/ Gminie, Burmistrzu, Radzie – należy przez to rozumieć odpowiednio Gminę Sośnicowice, Burmistrza Sośnicowice, Radę Miejską w Sośnicowicach, 2/ ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21.08.1997r.o gospodarowaniu nieruchomościami /tj. Dz. U. z 2004r. Nr.261, poz.2603/, 3/ planie miejscowym – należy przez to rozumieć miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, 4/ gminnym zasobie nieruchomości – należy przez to rozumieć nieruchomości stanowiące własność gminy, które nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, 5/ lokalu mieszkalnym – należy przez to rozumieć nieruchomość stanowiącą lokal mieszkalny wraz z pomieszczeniami przynależnymi, w rozumieniu ustawy o własności lokali oraz udział w nieruchomości wspólnej, 6/ lokalu użytkowym – należy przez to rozumieć nieruchomość stanowiąca lokal wraz z pomieszczeniami przynależnymi, w rozumieniu ustawy o własności lokali oraz udział nieruchomości wspólnej. 7/ urządzeniach infrastruktury technicznej – należy rozumieć urządzenia służące do zaopatrywania mieszkańców w wodę, gaz, energię elektryczną.
§2
1.Nieruchomosci stanowiące własność Gminy, mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, zamiany, zrzeczenia się, oddania w najem, dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi oraz wnoszone jako wkłady niepieniężne /aporty/ do spółek prawa handlowego. 2.Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio przy nabywaniu przez Gminę od osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej prawa do nieruchomości.
§3
Sprzedaż lub oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność Gminy następuje zgodnie z polityka przestrzenna Gminy zawarta w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Sośnicowice.
§4
Nabywanie przez Gminę nieruchomości może nastąpić w celu realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem Gminy.
§5
Burmistrz może odpłatnie nabyć na rzecz Gminy nieruchomości: 1.na cele publiczne, 2.w następstwie wykonania prawa pierwokupu, gdy jest to uzasadnione interesem Gminy, 3.od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, 4.w wyniku zamiany, gdy przemawia za tym interes Gminy, 5.w innych uzasadnionych przypadkach, po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Rady.
§6
1.Darowizna nieruchomości na rzecz Gminy może być przyjęta przez Burmistrza, po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Rady. 2.Opinia, o której mowa w ust.1 nie dotyczy przyjęcia darowizny od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego 3.Burmistrz może przyjąć nieodpłatnie nieruchomości gruntowe niezbędne do realizacji celu publicznego stanowiące własność Agencji Nieruchomości Rolnych.
Sprzedaż i ustanowienie prawa użytkowania wieczystego
§7
1.Zwalnia się z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowe przeznaczone na realizację urządzeń infrastruktury technicznej. 2.W przypadku sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych w trybie bezprzetargowym, od ceny nieruchomości lub pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego Burmistrz może udzielić bonifikaty w wysokości nie wyższej niż 50%: a/ osobom prawnym, fizycznym lub jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, które prowadza działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, wychowawczą, sportową, turystyczną na cele nie związane z działalnością zarobkową, b/ organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego, c/ kościołom i związkom wyznaniowym mającym uregulowane stosunki z państwem; na cele działalności sakralnej. 3.Cena sprzedaży lub pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego ustalona po udzieleniu bonifikaty płatna jest przed zawarciem aktu notarialnego, bez możliwości rozłożenia na raty. 4.Burmistrz jest zobowiązany do żądania zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikaty po jej waloryzacji w sposób określony w art.5 ustawy, jeżeli nabywca nieruchomości przed upływem 10 lat licząc od dnia nabycia, zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż określone w ust.2 lub prowadzi na niej działalność zarobkową.
§8
Zbycie nieruchomości lub jej części niezbędnej do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza nabyć tą nieruchomość lub jej część, następuje w trybie bezprzetargowym, za cenę nie niższą niż wartość określoną przez rzeczoznawcę majątkowego. W przypadku wyrażenia woli nabycia nieruchomości lub jej części przez co najmniej dwóch właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przyległych, jej zbycie następuje na rzecz tego z zainteresowanych, który zaoferuje najwyższa cenę w ramach przeprowadzonych rokowań.
§9
1.W przypadku sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym, cena sprzedaży może być zapłacona: a/ jednorazowo – płatna przed zawarciem umowy sprzedaży, b/ w ratach. 2.Przy zapłacie ceny sprzedaży w formie ratalnej ustala się następujące zasady: a/ dla nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne albo zabudowanych domami mieszkalnymi, cena sprzedaży może być rozłożona na raty roczne na okres nie dłuższy niż 5 lat, przy czym pierwsza rata płatna przed zawarciem umowy sprzedaży nie może być niższa niż 50% ceny sprzedaży, b/ dla pozostałych nieruchomości, cena sprzedaży może być rozłożona na raty roczne, na okres nie dłuższy niż 3 lata, przy czym pierwsza rata płatna przed zawarciem umowy sprzedaży, nie może być niższa niż 50% ceny sprzedaży. 3.Rozłożona na raty, nie spłacona część ceny sprzedaży podlega oprocentowaniu w wysokości równej stopie redyskonta weksli, stosowanej przez NBP, obowiązującej na dzień 1 stycznia każdego roku płatności raty. 4.W razie nieterminowej spłaty rat, pobierane będą odsetki w wysokości ustawowej. 5.Termin płatności rat ustala się do dnia 31 marca każdego roku począwszy od roku następnego po tym, w którym zawarto umowę sprzedaży. 6.Wierzytelność Gminy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu przede wszystkim poprzez\ ustanowienie na koszt nabywcy nieruchomości hipoteki zwykłej oraz hipoteki kaucyjnej w wysokości 50% wartości zbywanej nieruchomości. 7.Powyższe zasady nie dotyczą sprzedaży nieruchomości gruntowej na rzecz jej użytkownika wieczystego oraz sprzedaży w trybie art.209 a ustawy
§10
Z tytułu ustanowienia prawa użytkowania wieczystego pierwsza opłata wynosi: a/ 15% ceny nieruchomości gruntowej – dla nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkaniowe, charytatywne, opiekuńcze, kulturalne, lecznicze, oświatowe, wychowawcze, sportowe, turystyczne oraz obiektów sakralnych, b/ 25% ceny nieruchomości przeznaczonych na inne cele niż wymienione pod lit.a
§11
Ustala się następujące terminy zabudowy nieruchomości gruntowych oddawanych w użytkowanie wieczyste: a/ na cele mieszkaniowe: - rozpoczęcie budowy 2 lata, -zakończenie budowy 3 lata w rozumieniu art.62 ust.3 ustawy, b/ pod pozostałe inwestycje z wyjątkiem obiektów wymienionych w pkt.2 - rozpoczęcie budowy 1 rok - zakończenie budowy 3 lata w rozumieniu art.62.ust.3 ustawy. 2.W przypadku budowy obiektów przemysłowych i innych większych obiektów, których cykl inwestycyjny przekracza 3 lata, termin zabudowy będzie przedmiotem oferty przetargowej i zostanie indywidualnie ustalony w umowie.
Oddawanie nieruchomości w trwały zarząd
§12
1.Oddanie przez Burmistrza nieruchomości w trwały zarząd na rzecz komunalnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej następuje na czas oznaczony lub nieoznaczony. 2.Warunki korzystania z nieruchomości, opłaty z tytułu trwałego zarządu oraz wysokość udzielonej bonifikaty od opłat, określa Burmistrz w decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu. 3.Burnmistrz może udzielić bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu, ustalonych w sposób określony w art.83 i 84 ustawy, w wysokości do 80% o ile nieruchomość oddawana jest w trwały zarząd na cele charytatywne, opiekuńcze kulturalne, lecznicze, oświatowe, naukowe, sportowe, turystyczne, nie związane z działalnością zarobkową. 4.Jednostka organizacyjna może nieruchomość przekazaną w trwały zarząd oddać w najem, dzierżawę lub użyczenie w drodze umowy zawartej na okres nie dłuższy, niż czas na który ustanowiono trwały zarząd, przy czym: - jeżeli umowa jest zawierana na okres do 1 roku – z równoczesnym powiadomieniem Burmistrza, - jeżeli umowa jest zawierana na okres powyżej 1 roku – za zgodą Burmistrza
Pozostałe formy gospodarowania nieruchomościami
§13
1.Oddanie przez Burmistrza nieruchomości gruntowych w użytkowanie może nastąpić w trybie bezprzetargowym, w drodze umowy na czas określony, nie dłuższy niż 30 lat. 2.Z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie pobiera się: a/ przed zawarciem aktu notarialnego – pierwszą opłatę w wysokości 25% wartości gruntu oraz opłatę w wysokości 5 % wartości budynków, budowli i innych urządzeń posadowionych na tym gruncie, na podstawie wartości określonych przez rzeczoznawcę majątkowego, b/ w terminie do 31 marca każdego roku opłaty roczne nie niższej niż: 3% aktualnej wartości gruntu oraz 5% aktualnej wartości budynków, budowli i innych urządzeń posadowionych na tym gruncie; na podstawie wartości określonych przez rzeczoznawcę majątkowego, przy czym, nie pobiera się opłat rocznych od budynków, budowli i innych urządzeń, których nakłady stanowią własność użytkownika. 3.Aktualizacji opłat o których mowa w ust.2 dokonuje się przy zastosowaniu wskaźników zmian cen nieruchomości ogłaszanych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w drodze obwieszczeń, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” za rok poprzedni. 4.Po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy użytkowania, nakłady poczynione przez użytkownika przechodzą na własność Gminy bez prawa do odszkodowania. 5.Szczegółowe uprawnienia i obowiązki użytkownika Burmistrz określa w umowie.
§14
1.Oddanie przez Burmistrza niezabudowanych nieruchomości gruntowych w dzierżawę może nastąpić w drodze umowy na czas określony, nie dłuższy niż 30lat. 2.Grunty zabudowane mogą być przedmiotem dzierżawy zawartej na czas nieokreślony w drodze bezprzetargowej wyłącznie w przypadku gdy są zabudowane obiektami wybudowanymi na podstawie pozwolenia na budowę przez ich użytkowników lub następców prawnych.
3.Grunty nie stanowiące samodzielnych działek budowlanych, a niezbędne do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej jak i grunty z przeznaczeniem na cele związane z gospodarka rolną, mogą być przedmiotem dzierżawy zawartej na czas nieokreślony w drodze bezprzetargowej. 4.Oddanie gruntu w dzierżawę na czas określony powyżej 5 lat następuje w drodze przetargu. 5.Umowa zawarta na czas określony nie może ulec przedłużeniu a grunt musi zostać uporządkowany i przywrócony do stanu pierwotnego na koszt dotychczasowego dzierżawcy lub za zgoda Gminy nakłady poniesione na gruncie przechodzą na własność Gminy bez prawa do odszkodowania. 6.W przypadkach uzasadnionych interesem gospodarczym Gminy lub wprowadzeniem ładu przestrzennego, umożliwia się oddanie w dzierżawę w trybie bezprzetargowym gruntu zamiennego w zamian za grunt dotychczas dzierżawiony.
§15
1.Burmistrz może oddawać nieruchomość lub jej część w użyczenie osobom fizycznym, komunalnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej lub osobom prawnym, w celu prowadzenia działalności charytatywnej, opiekuńczej, kulturalnej, leczniczej, oświatowej, wychowawczej, sportowej, turystycznej, nie związanej z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzenia działalności pożytku publicznego, na okres nie przekraczający 3 lat. 2.Okres ten w uzasadnionych przypadkach może być przedłużony, jednak nie dłużej niz do 5 lat, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Rady Miejskiej. 3.Użyczenie nieruchomości lub jej części na inne cele niż określone w ust.1 nie może przekroczyć 1 roku. §16
1.Nieruchomośc gruntowa może być obciążona służebnością drogową /droga konieczna/, o ile nie ma odpowiedniego dostępu do drogi publicznej. 2.Z tytułu ustanowienia służebności drogowej pobiera się jednorazowa opłatę w wysokości 300,00 zł. Wysokość jednorazowej opłaty podlega corocznej waloryzacji począwszy od 2005 roku w oparciu o wskaźnik zmian cen nieruchomości ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w drodze obwieszczeń w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” za rok poprzedni. 3.Ustanowienie służebności drogowej jest nieodpłatne w przypadku gdy nieruchomość została zbyta przez Gminę bez dostępu do drogi publicznej.
§17
W celu realizacji podziemnej infrastruktury technicznej może być wydana zgoda na czasowe zajęcie terenu. Wydanie tej zgody następuje nieodpłatnie.
Sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych
§18
1.Sprzedaz lokali mieszkalnych na rzecz dotychczasowych najemców następuje w trybie bezprzetargowym. 2.Sprzedaż lokali mieszkalnych z czynszem wolnym może nastąpić po upływie 2 lat od daty zawarcia umowy najmu. 3.Sprzedaż wolnych lokali mieszkalnych następuje w trybie przetargowym. 4.Sprzedaż lokali odbywa się z jednoczesna sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowych części gruntu wydzielonego geodezyjnie w granicach spełniających wymogi działki budowlanej. 5.Cenę sprzedaży ustala Burmistrz na podstawie wartości nieruchomości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego zgodnie z ustawa o gospodarce nieruchomościami. 6.Cena lokalu obejmuje lokal wraz z pomieszczeniami przynależnymi, w rozumieniu ustawy o własności lokali oraz udział w nieruchomości wspólnej.
§19
1.Cena sprzedaży lokalu mieszkalnego sprzedawanego w trybie bezprzetargowym może być na wniosek nabywcy rozłożona na raty płatne przez okres 10 lat w ratach rocznych wraz z odsetkami od pozostałych do spłaty należności w stosunku rocznym. 2.W przypadku rozłożenia zapłaty za lokal mieszkalny na raty, stosuje się oprocentowanie niespłaconej części należności w wysokości 50% stopy redyskonta stosowanej przez Narodowy Bank Polski. 3.W przypadku rozłożenia ceny sprzedaży na raty wysokość pierwszej wpłaty nie może być niższa niż 10% ceny lokalu mieszkalnego ustalonej w umowie sprzedaży. 4.Raty roczne wraz z odsetkami płatne są do 31 marca każdego roku. 5.Za zwłokę w terminowej zapłacie rat wraz z oprocentowaniem będą pobierane odsetki ustawowe. 6.Spłata rat może nastąpić w terminach wcześniejszych. W przypadku dokonania przez nabywcę przedterminowej jednorazowej wpłaty pozostałych rat z tytułu kupna lokalu mieszkalnego odsetki od niespłaconych rat podlegają umorzeniu. 7.Jezeli najemca nabył lokal w systemie ratalnym i chce go zbyć przed spłaceniem zadłużenia zobowiązany jest przed transakcja uiścić pełna kwotę zadłużenia.
§20
1.Przy sprzedaży lokali mieszkalnych zbywanych w drodze bezprzetargowej na rzecz ich najemców, stosuje się bonifikaty: 1/ w wysokości 70% jeżeli 30% ceny lokalu mieszkalnego, nabywca uiści przed zawarciem umowy przenoszącej własność, 2/ w wysokości 40% w przypadku, gdy zapłata następuje w ratach. 2.Bonifikata określona w ust.1 nie dotyczy najemców: 1/ jeśli najemca lub współmałżonek posiada tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego, nawet w sytuacji spełnienia rozdzielności majątkowej, 2/ jeśli najemca w okresie co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, nie zamieszkuje w sposób stały w lokalu mieszkalnym. 3.Kupujacy jest zobowiązany zwrócić sprzedającemu kwotę równa całości udzielonych zniżek po ich waloryzacji, jeżeli przed upływem 5 lat, licząc od dnia nabycia, zbędzie nieruchomość lub wykorzysta ją na inne cele niż określone w umowie sprzedaży. Obowiązek zwrotu nie dotyczy zbycia lokalu na rzecz osoby bliskiej, jednakże na osoby te przechodzą zobowiązania określone w umowie sprzedaży.
§ 21
1.Sprzedaz lokali użytkowych na rzecz dotychczasowych najemców następuje w trybie bezprzetargowym. 2.Sprzedaz wolnych lokali użytkowych następuje w trybie przetargowym. 3.Sprzedaż lokali użytkowych odbywa się z jednoczesną sprzedażą lub oddaniem w użytkowanie wieczyste ułamkowych części gruntu wydzielonego geodezyjnie w granicach spełniających wymogi działki budowlanej. 4.Cene sprzedaży ustala Burmistrz na podstawie wartości nieruchomości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego zgodnie z ustawa o gospodarce nieruchomościami. 5.Cena lokalu obejmuje lokal wraz z pomieszczeniami przynależnymi, w rozumieniu ustawy o własności lokali oraz udział w nieruchomości wspólnej. 6.Cena lokalu sprzedawanego w drodze bezprzetargowej podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność. 7.Cena lokalu sprzedawanego w trybie bezprzetargowym może być rozłożona na wniosek nabywcy rozłożona na raty, płatne przez okres nie dłuższy niż 3 lata wraz z odsetkami od pozostałych do spłaty należności. 8.W przypadku rozłożenia ceny sprzedaży na raty wysokość pierwszej wpłaty wynosi 25 % ceny lokalu ustalonej w umowie sprzedaży i podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność. 9.Rozłożóna na raty niespłacona część należności za lokal użytkowy sprzedawany w drodze bezprzetargowej podlega oprocentowaniu w wysokości 10% w stosunku rocznym, od pozostałych do spłaty należności. 10.Raty roczne wraz z odsetkami płatne do 31 marca każdego roku poczynając od roku następującego po zawarciu umowy przenoszącej własność. 11.Za zwlokę w terminowej spłacie rat wraz z oprocentowaniem będą pobierane odsetki ustawowe. 12.Jezeli osoba nabyła lokal w systemie ratalnym i chce go zbyć przed terminem spłacenia zadłużenia zobowiązana jest przed transakcja uiścić pełną kwotę zadłużenia.
Postanowienia końcowe
§22
1.Nabywcy nieruchomości, według zasad określonych niniejsza uchwała, oprócz opłaty za nieruchomość ponoszą również koszty: 1/ związane z opracowaniem dokumentacji wymaganej przy zbywaniu nieruchomości, 2/ podziału geodezyjnego, 3/ wyceny budynku lub lokalu, 4/ wyceny działki gruntowej, 5/ opłaty notarialnej, 6/ opłat sądowych.
§23.
Przy wszelkiego rodzaju wpłatach za nieruchomości nabywane za dzień wpłaty należności przez kupującego, uznaje się dzień, w którym kwota wpłynęła na konto sprzedającego.
§24
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Sośnicowicach Nr V/27/2003 z dnia 19.03.2003 w sprawie: określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata
§25
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§26
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego oraz w BIP.
§27.
Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
|