UCHWAŁA NR XVIII / 164 / 2004
RADY MIEJSKIEJ W SOŚNICOWICACH
z dnia 5.10.2004
w sprawie:
Zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Miasta i Gminy Sośnicowice
przyjętego Uchwałą nr XXI/113/96 Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dn ia 3 grudnia 1996 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), oraz art. 12 ust. 2 w związku z art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2003 r., nr 80, poz. 717), na wniosek Burmistrza
RADA MIEJSKA
W SOŚNICOWICACH
u c h w a l a
ZMIANĘ
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA I GMINY SOŚNICOWICE
W FORMIE UJEDNOLICONEGO PROJEKTU STUDIUM
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Sośnicowice zwane dalej „Studium”, określa wieloletnią – perspektywiczną politykę przestrzenną gminy Sośnicowice.
Przez politykę przestrzenną, o której mowa wyżej, rozumie się kierunek działań organów gminy odnoszących się według ich właściwości do przestrzennego zagospodarowania obszaru w jej granicach administracyjnych.
Zmiana studium dotyczy terenów gminy, dla których, w wyniku rozpatrzenia aktualności sporządzonego w latach 1994 – 1996 przez Zarząd Gminy „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Sośnicowice” oraz w wyniku przeprowadzenia analizy zasadności wykonania zmiany studium stanowiących podstawę dla podjęcia uchwały Nr XI/83/2003 Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 27 listopada 2003 roku, przystąpiono do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Sośnicowice, w której, w związku z uchwałą Nr XV/141/2004 Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 27 maja 2004 roku, wprowadzono korekty do załącznika graficznego Nr 1 stanowiącego jej integralną część, w zakresie objętym zmianą.
W niniejszej zmianie studium uwzględnia się dotychczasowe ustalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Sośnicowice, za wyjątkiem wprowadzonych niniejszą uchwałą.
§ 2
Ustala się, że określone w Studium cele, uwarunkowania i kierunki polityki przestrzennej gminy Sośnicowice obowiązują według treści stanowiącej niniejszą uchwałę, wraz z wprowadzonymi do niej zmianami polegającymi na uzupełnieniu studium o pojedyncze ustalenia, z wyróżnieniem projektowanych zmian.
Terytorialne rozmieszczenie elementów polityki przestrzennej i odniesienie zasad jej realizacji do wyróżnionych w tym celu obszarów, obiektów i układów sieciowych jest zawarte na mapach w skali 1 : 10 000 Studium:
- mapa nr 11 – Zasady polityki przestrzennej warunkujące realizację proekologicznej str
ategii rozwoju,
mapa nr 12 – Zasady przebudowy układów komunikacyjnych,
mapa nr 13 – Zasady rozbudowy systemów technicznej obsługi terenów,
stanowiących integralną część uchwały, w kolejności jak wyżej, jako jej załączniki nr 1, nr 2, nr3.
Integralną częścią zmiany studium jest ujednolicony rysunek zmiany studium stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały (należy przez to rozumieć rysunek wykonany na wskanowanej komputerowo mapie nr 11: Zasady polityki przestrzennej warunkujące realizację proekologicznej strategii rozwoju, uzupełnionej w zakresie objętym zmianą, w skali 1: 10 000).
Następujące oznaczenia graficzne na rysunku zmiany studium są ustaleniami niniejszej uchwały, jako zmiany wprowadzone do rysunku Studium:
dotychczasowe oznaczenia graficzne Studium, niezmienione oznaczeniami niniejszego rysunku zmiany studium,
obszary objęte zmianą studium - granice wyznaczonych w Studium terenów 1 do 13,.
literowe symbole identyfikacyjne terenów o określonym przeznaczeniu stanowiące oznaczenia przyjęte w Studium oraz literowe symbole identyfikacyjne terenów o określonym przeznaczeniu, stanowiące niniejszą zmianę studium:
- tereny o funkcji mieszkaniowej: 18 M, 19 M, 22 M, 24 M, 25 M, 27 M, 29 M, 30 M, 31 M i 32 M,
tereny o funkcji usług rekreacji i turystyki: 23 W,
tereny o funkcji usługowej: 17 U, 20 U, 21 U, 26 U, 28 U,
oznaczenia korekty układu komunikacyjnego w gminie - uzupełnienie przebiegu dróg wojewódzkich i powiatowych.
Oznaczone na rysunku zmiany studium symbolem graficznym (linią przerywaną - kolor czerwony) przebiegi dróg poprowadzonych po śladzie dróg istniejących we wcześniejszych opracowaniach planistycznych, określają korektę ustalonego w Studium układu drogowego (wg Studium. Rozdział 4: Obsługa komunikacyjna i inżynieryjna, § 12).
Oznaczone na rysunku zmiany studium symbolem graficznym (linią przerywaną - kolor czarny) granice Planów Nr 1 do Nr 11, określają granice terenów zurbanizowanych miasta i gminy Sośnicowice wyznaczone do objęcia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego obszarów wyznaczonych w Studium jako "tereny istniejącej zabudowy z rezerwami rozwojowymi do objęcia planami miejscowymi, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby" (wg Studium. Rozdział 5: Planowanie miejscowe, § 14, pkt. 5).
Rysunek zmiany studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag do zmiany studium stanowią załączniki do niniejszej zmiany studium.
Dokumentacja prac planistycznych zmiany studium podlega przedstawieniu wojewodzie w sposób określony w art.12 pkt.2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Inne niż określone w § 2 materiały Studium stanowiące bazę informacyjną o gminie i problemach jej rozwoju oraz uzasadniające przyjęte kierunki polityki przestrzennej, nie podlegają uchwaleniu.
Dokumentacja formalno – prawna Studium, zawierająca materiały dokumentujące tryb sporządzania Studium podlega archiwizacji na podstawie przepisów odrębnych.
§ 3
Dokonuje się zmian w przyjętym uchwałą Nr XXI/113/96 Rady Miejskiej w Sośnicowicach z dnia 3 grudnia 1996 roku „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Sośnicowice”, które wprowadzone zostają przepisami niniejszej uchwały jako część tekstowa niniejszej zmiany studium i oznaczeniami na załączniku graficznym stanowiącym integralną część niniejszej uchwały, jako jej część graficzna.
Przedmiotem zmiany studium są:
- obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze oraz
- obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym,
- korekta układu komunikacyjnego Miasta i Gminy Sośnicowice.
Celem niniejszej zmiany studium jest:
określenie lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego dla terenów wyznaczonych w studium i terenów objętych zmianami, stanowiącymi przedmiot niniejszej uchwały,
korekta układu komunikacyjnego, w zakresie przywrócenia i oznaczenia na rysunku zmiany studium przebiegu dróg funkcjonujących w dotychczasowych opracowaniach planistycznych Gminy Sośnicowice, i których realizacja jest gwarancją zrównoważonego rozwoju Gminy i Miasta Sośnicowice,
wyznaczenie nowych terenów służących realizacji celu publicznego, w tym oczyszczalni ścieków, nowych terenów usług i działalności usługowo-wytwórczych, służących aktywizacji gospodarczej gminy,
wyznaczenie nowych terenów umożliwiających rozwój budownictwa mieszkaniowego i rekreacyjnego wraz z nieuciążliwymi usługami; uzupełnienie kształtującej się zabudowy wzdłuż istniejących ulic (plomby w pierwszym pasie zabudowy) oraz poza pierwszą linią zabudowy przy zapewnionym dostępie do drogi publicznej (poprzez ustanowienie służebności przejazdu), z zachowaniem ładu przestrzennego, ochroną i wzbogaceniem wartości przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych,
w związku z utratą ważności planów miejscowych w gminie Sośnicowice, wyznaczenie obszarów wymagających sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów zurbanizowanych, stanowiących w Studium tereny istniejącej zabudowy z rezerwami rozwojowymi.
Rozdział 2
Cele, uwarunkowania i strategia rozwoju gminy
§ 4
Perspektywicznym celem rozwoju gminy Sośnicowice jest osiągnięcie wysokiego, w odniesieniu do innych gmin województwa śląskiego, poziomu dobrobytu mieszkańców z równoczesnym osiągnięciem europejskich standardów ekologicznych, mierzonych wskaźnikami środowiska przyrodniczego i warunków zamieszkania.
§ 5
Do uwarunkowań wewnętrznych rozwoju, wynikających głównie z cech przyrodniczo – kulturowych i walorów położenia gminy Sośnicowice, które sprzyjają osiąganiu celów perspektywicznych, wyznaczają strategiczne funkcje gminy oraz wskazują, na fakt, że szanse jej rozwoju tkwią przede wszystkim w realizacji proekologicznej strategii rozwoju zalicza się:
- wysoki w warunkach województwa katowickiego standard czystości środowiska, brak oddziaływań górniczych na powierzchnie ziemi, 58% udział lasów w całej powierzchni gminy oraz dysponowanie ponad 4 tysiącami ha (35% powierzchni ogółem) terenów rolniczych i niezainwestowanych, z których znaczna część jest oferowana przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa do sprzedaży w celu ponownego je
j zagospodarowania,
położenie w Parku Krajobrazowym Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich, ustanowionym dla szczególnej ochrony rozmieszczonych w jego obszarze unikalnych w skali europejskiej wartości kulturowych i przyrodniczych oraz w celu zagospodarowania tego obszaru dla potrzeb edukacyjnych, turystycznych i rekreacyjnych,
wysoka w skali regionu atrakcyjność krajobrazu przyrodniczego gminy, którego głównym walorem jest kameralne, wśród dużych polan leśnych usytuowanie jednostek osadniczych oraz krajobraz kulturowy z licznymi zabytkami i różnorodnymi obiektami o dużych wartościach historycznych i kulturowych, świadczących o średniowiecznym rodowodzie miasta Sośnicowice i wsi sołeckich,
położenie w bezpośrednim sąsiedztwie najintensywniej w kraju uprzemysłowionych aglomeracji – katowickiej i rybnickiej, których mieszkańcy ze względu na złą jakość środowiska w coraz większej liczbie zamierzają się osiedlać poza miastami, w otoczeniu przyrody i z dobrą dostępnością komunikacyjną,
położenie w bliskim zasięgu regionalnego ośrodka nauki, szkolnictwa wyższego i edukacji oraz w strefach aktywności głównych ośrodków restrukturyzacji regionu tworzonych na terenach przylegających do gminy Sośnicowice (Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wolny Obszar Celny i Fabryka GM Opel), a także zapewnione bezpośrednie powiązanie obszaru gminy z układem dróg międzynarodowych przez węzeł autostrady A-4 w Ostropie – Chorynskowicach.
§ 6
Do uwarunkowań zewnętrznych, które w największym stopniu będą ukierunkowywać i wspomagać realizację strategicznych celów rozwoju gminy Sośnicowice, zalicza się przede wszystkim:
Wszelkie porozumienia regionalno – rządowe, w tym obejmujące gminy przyległe: Gierałtowice, Gliwice, Knurów, Krupski Młyn, Pilchowice, Pyskowice, Rudziniec, Toszek, Tworóg, Wielowieś, Zabrze, Zbrosławice i Sośnicowice.
Plan zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego, wyznaczający kierunki rozwoju gospodarowania przestrzenią, stanowiący instrument kształtowania polityki w zakresie gospodarowania przestrzenią w skali obszaru całego województwa, w szczególności jako podstawy wyznaczania regionalnych i ponadlokalnych zadań publicznych w programach rządowych sporządzanych przez Wojewodę i centralne organy administracji państwowej, realizowanych na terenach gminy Sośnicowice i określonych w jej Studium.
Związki i porozumienia komunalne, jakie gmina Sośnicowice wraz z zainteresowanymi gminami sąsiednimi powinna tworzyć w celu wspólnego wykonywania zadań określonych w Studium i w szczególności dotyczących odnowy biologicznej rzeki Bierawka, likwidacji kolei piaskowej relacji Knurów – Kotlarnia i jej zagospodarowania np. jako rowerostrady oraz w celu zagospodarowania turystyczno – rekreacyjnego Parku Krajobrazowego CKKRW.
§ 7
Wobec niepewności, zwłaszcza zewnętrznych uwarunkowań rozwoju, wskazuje się na zagrożenia dla realizacji strategicznych celów rozwoju gminy Sośnicowice oraz zobowiązuje się organy gminy do ciągłych i skutecznych działań eliminujących lub, co najmniej ograniczających ich skutki. Do rozpoznany ch w Studium zagrożeń rozwoju zalicza się:
- realizację odcinka autostrady A-4 przebiegającego przez tereny gminy Sośnicowice. Sposób budowy autostrady i jej eksploatacja może bowiem powodować:
- dewastację i obniżenie walorów krajobrazu przyrodniczego i kultur
owego poza pasem drogowym autostrady,
emisję zanieczyszczeń do atmosfery i emisje hałasu w stopniu przekraczającym dopuszczalne dla terenów osadniczych i lasów ochronnych o funkcjach rekreacyjnych normy określane w przepisach szczególnych,
przerwanie ekologicznych i gospodarczych powiązań pomiędzy obszarami położonymi po obydwu stronach autostrady i określonych w opinii władz Miasta i Gminy Sośnicowice wydanej do wniosku o decyzję ustalającą lokalizację autostrady,
nie zrealizowanie określonych w przywołanej opinii obiektów inżynierskich i odcinków dróg, zapewniających właściwe dla relacji lokalnych i krajowych warunki komunikacyjne, w szczególności poprzez budowę obwodnicy etapowej i docelowej Sośnicowic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 relacji Gliwice – Sośnicowice – Kędzierzyn Koźle;
- zagrożenia dla trwałej już tendencji poprawy higieny atmosfery w obszarze gminy Sośnicowice
i czystości wód w rzece Bierawka, jakie mogą powstawać w związku z aktywnością gospodarczą aglomeracji katowickiej, rybnickiej i kędzierzyńsko – opolskiej oraz opóźnień w realizacji programów ochrony środowiska w tych aglomeracjach;
brak należytej ochrony i dopuszczenie do dewastacji znajdujących się w obszarze gminy Sośnicowice wartości przyrodniczych i kulturowych, w szczególności Parku Krajobrazowego CKKRW i obiektów wpisanych do rejestru zabytków województwa śląskiego;
opóźnienia w realizacji zbiorczych lub indywidualnych systemów oczyszczania ścieków w obszarze gminy Sośnicowice oraz w likwidacji i rewitalizacji składowiska odpadów kopalnianych Smolnica w Trachach;
zagospodarowanie gruntów i nieruchomości będących obecnie w zarządzie Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w sposób sprzeczny z polityką przestrzenną określoną w Studium.
§ 8
Przyjmując perspektywiczne cele rozwoju, sformułowane w § 5 oraz uwzględniając uwarunkowania, o których mowa w § 6 i 7, określa się dla gminy Sośnicowice proekologiczną strategię rozwoju, zgodnie z którą przekształcenia struktury funkcjonalnej i przestrzennej gminy będą ukierunkowane na rozwój:
turystyki, rekreacji i wypoczynku oraz innych usług o zasięgu obejmującym miasta aglomeracji katowickiej z uwzględnieniem użytkowników autostrady i dróg krajowych,
osiedli mieszkaniowych, w korzystnych warunkach środowiska życia oraz o wysokim standardzie zamieszkania, dla osób oczekujących takich warunków,
rolnictwa o strukturze i jakości upraw oraz hodowli odpowiednich do potrzeb kształtowanych rynkiem żywnościowym w regionie,
a ochrona struktury przyrodniczej i dóbr kultury będzie realizowana przy pomocy działań i środków wykluczających w obszarze gminy obiekty i sposoby użytkowania nieruchomości, mogące powodować emisję zanieczyszczeń do środowiska lub obniżenie walorów krajobrazu przyrodniczego i kulturowego.
Rozdział 3
Kierunki i zasady zagospodarowania przestrzennego
§ 9
Zasadą naczelną jest ochrona krajobrazu kulturowego i przyrodniczego, gdyż stanowi on o tożsamości społeczności lokalnej i wyznacza wysoką atrakcyjność gminy Sośnicowice w regionie. Wymóg ochrony obejmuje obszary i obiekty wymienione indywidualnie w poz. I legendy na mapie nr 11 i określone przestrzennie jej treścią rysunkową.
§ 10
W celu wykorzystania szans dla rozwoju, jakie wyznacza atrakcyjność przestrzeni gminy Sośnicowice, w poz. II legendy na mapie nr 11 i jej treścią rysunkową określa się 16 stref terenów ofertowych i wskazuje dla nich funkcje najbardziej pożądane i zgodne z przyjętymi w Studium celami i strategią rozwoju. Tereny w tych strefach są ofertą gminy skierowaną i adresowaną do zagospodarowania przede wszystkim przez inwestorów zewnętrznych. Natomiast rozwój przestrzenny miasta Sośnicowice i wszystkich wsi w sołectwach Bargłówka, Kozłów, Łany Wielkie, Rachowice, Sierakowice, Smolnica, Trachy i Tworóg Mały, zapewniają tereny rezerwowe, rozmieszczone bezpośrednio przy tych jednostkach osadniczych.
Tak wyrażona w Studium zasada polityki przestrzennej ma na celu ochronę terenów ofertowych przed przypadkowym i rozproszonym zagospodarowaniem, które spowodowałoby znaczne obniżenie ich atrakcyjności dla potencjalnego inwestora. Inne zasady, które ukierunkowują działania i sposób promocji tych terenów są następujące:
tereny o symbolach: 1 M, 3 M, 7 M, 9 M, 10 M, 13 M, i 14 M oraz 18 M, 19 M, 22 M, 24 M, 25 M, 27 M, 29 M, 30 M, 31 M i 32 M, dla których pożądaną funkcją jest mieszkalnictwo, oznaczają tereny ofertowe dla zabudowy mieszkaniowej z przewagą ekstensywnej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z nieuciążliwymi usługami; głównym walorem tych terenów jest ich wysoka atrakcyjność ekologiczna oraz dogodne warunki w zakresie obsługi terenów poprzez istniejący układ komunikacji i sieci infrastruktury technicznej,
- rozwój zabudowy mieszkaniowej następować będzie wg następujących zasad: podaż wolnych terenów budowlanych przeznaczonych na cele mieszkaniowe dostosowana będzie do bieżącego zapotrzebowania lokalnego rynku mieszkaniowego; gmina będzie wyznaczać i udostępniać pod zabudowę nowe tereny budowlane zapewniając jednocześnie efektywne wykorzystanie gruntów i infrastruktury technicznej; realizacja zabudowy indywidualnej w oparciu o istniejące sieci zewnętrzne i drogi, wymagająca wykonania wyłącznie przyłączy; realizacja sieci zewnętrznych infrastruktury technicznej wyłącznie dla zabudowy, której obszar określi miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
- lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego: wskazana realizacja zabudowy mieszkaniowej o intensywności zabudowy określonej aktualnymi i przyszłymi potrzebami, z przewagą ekstensywnej zabudowy jednorodzinnej z dopuszczeniem nieuciążliwych usług; realizacja nowych terenów zabudowy mieszkaniowej podyktowana występowaniem w terenie warunków obsługi przez sieci infrastruktury technicznej oraz obsługi komunikacyjnej terenu poprzez istniejące drogi wewnętrzne niepubliczne; wysokość budynków mieszkalnych do dwóch kondygnacji wraz z poddaszem użytkowym; dopuszcza się stosowanie wyższych wysokości budynków jedynie jako uzasadnionych dominant krajobrazowych w zespołach projektowanej zabudowy mieszkaniowej; stosowanie form architektury regionalnej; dopuszcza się adaptację istniejącej zabudowy mieszkaniowej i usługowej z możliwością rozbudowy i przebudowy; w zagospodarowaniu terenu obowiązuje zachowanie wartości środowiska przyrodniczego, krajobrazowego i kulturowego.
teren o symbolu 15 W Rachowicach i teren 23 W w Smolnicy powinny być terenami ofertowymi dla rozwoju funkcji usług wypoczynku i turystyki o charakterze publicznym bądź komercyjnym, stanowiące tzw. ośrodki koncentracji specjalizowanych funkcji usługowych: teren o symbolu 15 W w Rachowicach wskazany jako oferta dla usług wypoczynku i turystyki takich jak: hotelowe, gastronomiczne, kluby sportowe i rekreacyjne, zespoły szkoleniowo-konferencyjne, odnowy biologicznej i in.; teren o symbolu 23 W w Smolnicy stanowi ofertę dla usług rekreacji, turystyki i sportu, obsługi ruchu turystyczno-rekreacyjnego; na terenach dopuszcza się towarzyszącą funkcję mieszkaniową oznaczającą tereny ekstensywnej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wraz z nieuciążliwymi usługami; głównym walorem tych terenów jest ich wysoka atrakcyjność ekologiczna; na terenach przewiduje się możliwość przeprowadzenie scalenia i wtórnych podziałów gruntów, w tym w celu oraz w celu zachowania ładu przestrzennego, nakazuje się wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej dla całego terenu ofertowego poprzedzającą etapową realizację zagospodarowania terenu,
- lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego dla terenu 15 W w Rachowicach: realizacja zabudowy usługowej rekreacyjno-konferencyjnej wraz z zapleczem i ogólnodostępnymi terenami rekreacji, realizacja towarzyszącej zabudowy dla pobytów weekendowych i ew. zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na dużych działkach (od min. 1500 do 2 500 m2), pensjonatowej o wysokości do 2 kondygnacji z poddaszem użytkowym i wielkości pow. biologicznie czynnej min. 60%; tereny wskazane do realizacji wyłącznie na zasadach zorganizowanej działalności inwestycyjnej; w programie użytkowym powinna być wyznaczona przestrzeń publiczna dla lokalizacji ogólnodostępnych terenów rekreacji, sportu i ew. terenów imprez masowych; stosownie do strategicznego znaczenia funkcji i przeznaczenia oraz ekspozycji krajobrazowej terenu, nakazuje się ukształtowanie zabudowy jako zespołu o charakterze dominanty w krajobrazie; dla nadania strategicznego charakteru obiektom i terenom rekreacyjnym, ustala się wymagania zapewnienia wysokiej sprawności funkcjonalnej urządzeniom usługowym, właściwego standardu technicznego obiektów rekreacyjnych i usługowych oraz wysokiego poziomu estetycznego architektury i zagospodarowania terenu,
- lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego dla terenu 23 W: teren zorganizowanej rekreacji i sportu (w tym także pola namiotowe, kempingowe i karawaningowe), uzupełniony zabudową dla pobytów weekendowych; adaptacja istniejących obiektów kubaturowych w kierunku zgodnym z przeznaczeniem terenu tj. funkcją usług wypoczynku i turystyki; ustala się nakaz określenia warunków ochrony w oznaczonej na rysunku studium strefie ochrony konserwatorskiej oraz zapewnienie nadzoru archeologicznego przy pracach ziemnych; obowiązuje zachowanie istniejących wartości środowiska, zapewnienie wysokiego standardu technicznego obiektów rekreacyjnych i usługowych oraz wysokiego poziomu estetycznego architektury i zagospodarowania terenu.
- tereny o symbolach: 2 U, 4 U, 5 U, 6 U, 11 U i 16 U oraz: 17 U, 20 U, 21 U, 26 U, 28 U,
przede wszystkim ze względu na ich położenie przy głównych drogach są wskazane do lokalizacji obiektów usługowych, handlowych, gastronomicznych, hotelowych oraz usługowo-wytwórczych - jako tereny usług nieuciążliwych i nieuciążliwej działalności usługowo-wytwórczej; wiodącą funkcją terenów są ośrodki koncentracji specjalizowanych funkcji usługowych, w tym służących realizacji celu publicznego takich jak: budowa i utrzymywanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania i oczyszczania ścieków oraz utylizacji odpadów, a także obiektów ochrony zdrowia, domów opieki społecznej i placówek opiekuńczo-wychowawczych i in., oraz jako usługi komercyjne (handel, gastronomia, naprawy, obsługa biznesu itp.); tereny wskazane dla lokalizacji obiektów usługowych, handlowych (w tym o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2), gastronomicznych i moteli a także stacji paliw i obsługi motoryzacji oraz ośrodki koncentracji działalności usługowo-wytwórczych, ze spełnieniem warunków dotyczących nieuciążliwych usług i nieuciążliwej działalności usługowo-wytwórczej; funkcja mieszkaniowa na tych terenach powinna być traktowana jako towarzysząca lub uzupełniająca przede wszystkim ze względu na niższy standard warunków środowiska,
- -
rozwój terenów usługowych w obszarze obsługiwanym przez komunikację kołową o charakterze tranzytowym stwarza szanse na gospodarczą aktywizację terenów, na zwiększenie zatrudnienia i intensyfikację obrotu gospodarczego; nowe tereny usług przeznacza się pod nieuciążliwe usługi o charakterze komercyjnym jako tereny działalności usługowych i usługowo-wytwórczych oraz tereny usług o charakterze publicznym,
- lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego dla terenów usług nieuciążliwych i nieuciążliwej działalności usługowo-wytwórczej; stosowanie wysokiego standardu użytkowego wznoszonych obiektów i urządzeń o funkcjach usługowych, handlowych, rzemieślniczych oraz przetwórczych, produkcyjnych i in., z dopuszczeniem uzupełniającej funkcji mieszkaniowej, w tym zamieszkania zbiorowego; warunki i ograniczenia w zagospodarowaniu określone w przepisach ustaw odrębnych i rozporządzeniach wykonawczych; obowiązek zharmonizowanie gabarytów budynków z otoczeniem oraz obowiązek zachowania wartości środowiska przyrodniczego, krajobrazowego i kulturowego,
- lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego terenów usług o charakterze publicznym: lokalizacja oczyszczalni ścieków stanowiących element systemu transportu i oczyszczania ścieków komunalnych, dla których obowiązek sporządzenia raportu oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest lub może być wymagany; w zastosowanej technologii odprowadzania oczyszczania ścieków obowiązują rozwiązania zapobiegające lub kompensujące szkodliwe oddziaływanie oczyszczalni na środowisko o zasięgu uciążliwości nieprzekraczających granic działki, na której są zlokalizowane; warunki i ograniczenia w zagospodarowaniu określone w przepisach odrębnych; obowiązuje zharmonizowanie gabarytów budynków z otoczeniem oraz obowiązek zachowania wartości środowiska przyrodniczego, krajobrazowego i kulturowego; lokalizacja pozostałych przedsięwzięć celu publicznego ze spełnieniem warunków określonych w strategii rozwoju gminy oraz w przepisach ustawy i przepisach odrębnych.
przystąpienie do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów ofertowych powinno następować w kolejności i dopiero wówczas, gdy zaistnieją warunki i możliwości określenia programu ich zagospodarowania. Z tych względów w Studium nie określa się granic tych terenów – są to strefy, ani ilości działek oferowanych na przykład dla budowy osiedli mieszkaniowych. Oznacza to, że dopuszcza się zarówno zagospodarowanie takiego terenu w formie bardzo ekstensywnej – zabudowy letniskowej lub willowej z dużymi działkami, jak i w formie intensywnej – w zabudowie szeregowej;
- przyjmuje się zasadę, że w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego obejmujących istniejące tereny zurbanizowane gminy i miasta Sośnicowice obowiązywać będą następujące lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego: realizacja zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wzdłuż dróg publicznych na zasadzie uzupełnień bądź kontynuacji linii zabudowy utworzonej przez obiekty istniejące; realizacja drugiej linii zabudowy wyłącznie poprzez służebność przejazdu poprzez działki przylegające do ulic i dróg istniejących; wyznaczenie nowych terenów zabudowy mieszkaniowej pod warunkiem zapewnienia obsługi terenu przez sieci infrastruktury technicznej oraz obsługi komunikacyjnej poprzez istniejące drogi wewnętrzne niepubliczne; w celu powstrzymania procesu rozproszenia zabudowy zaleca się ograniczenie szerokości pasma terenów mieszkaniowych wzdłuż dróg do szerokości 80-100 m od linii rozgraniczającej istniejących dróg i ulic; w celu uniknięcia nadmiernie wydłużonych układów zabudowy w formie "ulicówek" (szczególnie w Sierakowicach, Rachowicach, Trachach, Smolnicy i Kozłowie) zaleca się ograniczanie długości tej formy zabudowy poprzez stosowanie poprzecznych przecięć terenami otwartymi zieleni (kliny terenów zielonych, parkowe ukształtowanie dolin cieków wodnych i in.) stanowiącymi jednocześnie punkty i platformy widokowe, miejsca ekspozycji krajobrazu; adaptacja istniejącej zabudowy mieszkaniowej i usługowej z możliwością rozbudowy i przebudowy; w zagospodarowaniu terenu obowiązuje zachowanie wartości środowiska przyrodniczego, krajobrazowego i kulturowego,
- w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego obejmujących strefy istniejących terenów zurbanizowanych gminy i miasta Sośnicowice oraz strefy terenów ofertowych, dla których pożądaną funkcją jest mieszkalnictwo, dopuszcza się możliwość adaptacji istniejących działalności usługowych i usługowo-wytwórczych spełniających wymagania nieuciążliwych usług i nieuciążliwych działalności,
- w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego obejmujących strefy istniejących terenów zurbanizowanych gminy i miasta Sośnicowice oraz strefy terenów ofertowych, uwzględnia się możliwość występowania obszarów, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym a także obszarów dla rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 a także przestrzeni publicznej w zakresie zgodnym ze strategią rozwoju gminy,
- w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego obejmujących strefy istniejących terenów zurbanizowanych gminy i miasta Sośnicowice oraz strefy terenów ofertowych, określone zostaną warunki dla adaptacji istniejących podziałów nieruchomości oraz warunki dla obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości,
- w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego obejmujących strefy istniejących terenów zurbanizowanych gminy i miasta Sośnicowice oraz strefy terenów ofertowych, zapewnia się warunki utrzymania równowagi przyrodniczej i racjonalną gospodarkę zasobami środowiska,
określając w Studium strefy terenów ofertowych wskazuje się na potrzebę kontynuacji prac dla ciągłego uzupełniania informacji o tych terenach i tworzenia w ten sposób banku danych i materiałów promocyjnych – ofertowych.
§ 11
Przyjmuje się zasadę, że użytkowanie obszarów leśnych i rolniczej przestrzeni produkcyjnej może się od bywać w sposób chroniący ich wartości i znaczenie dla głównych funkcji gminy Sośnicowice. Zgodnie z tą zasadą obowiązuje treść poz. III legendy i odpowiadająca jej treść rysunku na mapie nr 11;
- w kierunkach i zasadach kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej dopuszcza się możliwość zabudowy zagrodowej
rozumianej jako budynki mieszkalne, gospodarcze i inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych, w tym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, o których mowa w przepisach odrębnych tego dotyczących, gdy powierzchnia działki rolniczej jest równa lub większa od powierzchni średniego gospodarstwa na terenie gminy Sośnicowice, przy spełnieniu warunku równoczesnej realizacji na terenach rolnych budynków mieszkalnych i pozostałej zabudowy zagrodowej oraz przy spełnieniu warunków i ograniczeń określonych w przepisach ustawy i przepisach odrębnych,
dopuszcza się możliwość zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i gruntów leśnych na cele nierolnicze i nieleśne jedynie w granicach terenów wyznaczonych niniejszą zmianą studium.
Rozdział 4
Obsługa komunikacyjna i inżynieryjna
§ 12
Istniejący układ dróg krajowych i wojewódzkich w obszarze gminy Sośnicowice wymaga modernizacji, a system komunikacyjny rozbudowy o układ dróg rowerowych. Odniesione do tego systemu kierunki i zakres działań określa treść poz. I i VII legendy i odpowiadającej jej treści rysunku na mapie nr 12;
- aktualizacji zgodnie z przepisami odrębnymi podlegają dotychczasowe oznaczenia dróg: przez określenie "drogi krajowe" - należy rozumieć "drogi wojewódzkie", przez określenie "drogi wojewódzkie" - należy rozumieć "dro
gi powiatowe",
na rysunku Studium i zmiany studium, na mapie nr 11: Zasady polityki przestrzennej warunkujące realizację proekologicznej strategii rozwoju - wprowadza się korektę układu komunikacyjnego Miasta i Gminy Sośnicowice, oznaczoną na rysunku zmiany studium linią przerywaną w kolorze czerwonym.
§ 13
Realizacja proekologicznej strategii rozwoju gminy Sośnicowice wymaga rozbudowy systemów technicznej obsługi terenów według kierunków i w zakresie określonym treścią poz. II i III legendy i odpowiadającej jej treści rysunku na mapie nr 13.
Rozdział 5
Planowanie miejscowe
§ 14
Obszary, dla których sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego jest obowiązkowe oraz obszary, dla których obowiązek ten powstaje w związku z takim ustaleniem w Studium są oznaczone w poz. V legendy i odpowiadającej jej treści rysunku na mapie nr 11. Obejmują one:
- obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych,
obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2.000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej oznaczone są na jednolitym rysunku zmiany studium symbolem graficznym (linią przerywaną - kolor czarny) w granicach Planów Nr 1 do Nr 11, określających granice terenów zurbanizowanych miasta i gminy Sośnicowice, wyznaczonych do objęcia miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego obszarów wyznaczonych w Studium jako "tereny istniejącej zabudowy z rezerwami rozwojowymi do objęcia planami miejscowymi, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby",
obszary górnicze kopaliny pospolitej i wydobywania węgla znajdującego się w odpadach na składowisku Smolnica w Trachach, dla których jak wyżej powstaje obowiązek sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obszaru funkcjonalnego; w przypadku, jeśli przedsiębiorcy górniczy wykażą, że eksploatacja w tych obszarach nie spowoduje ujemnych wpływów na środowisko,
obszary, dla których Studium wyznacza obowiązek sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ze względu na uwarunkowania szczególne,
strefy terenów ofertowych według zasad określonych w § 10 pkt 4,
obszary obejmujące tereny istniejącej zabudowy z rezerwami rozwojowymi, dla których Studium wskazuje potrzebę sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego tylko w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby w okresowej ocenie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym lub na podstawie analizy zgłoszonych w tej sprawie wniosków.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 15
Zobowiązuje się Burmistrza do:
- sporządzenia wieloletnich – strategicznych i kilkuletnich – operacyjnych programów działań dla realizacji postanowień uchwały,
- zapewnienia w projekt
ach budżetu gminy środków finansowych na sporządzanie i realizację programów, o których mowa powyżej,
- przedstawiania Radzie Miejskiej dwukrotnie – w pierwszym i ostatnim roku jej kadencji – wyników oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy wraz ze
stosownymi wnioskami o stanie realizacji postanowień niniejszej uchwały,
- przekazania Wojewodzie Śląskiemu załączników, o których mowa w § 2 pkt.7 wraz z niniejszą uchwałą oraz z odpowiednim wystąpieniem o uwzględnienie w programach rządowych ponadlokalnych zadań służących realizacji celów publicznych na obszarze gminy Sośnicowice,
- przekazywania treści uchwały i materiałów wynikowych Studium do wiadomości publicznej mieszkańcom gminy Sośnicowice oraz podjęcia polityki promocyjnej gminy, w celu aktywizacji jej rozwoju według kierunków określonych w Studium.
§ 16
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Sośnicowice.
§ 17
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń.
.
Przewodniczący Rady Miejskiej
U Z A S A D N I E N I E
Zmiany s tudium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Sośnicowice w zakresie objętym niniejszą uchwałą polegają na uzupełnieniu studium o pojedyncze ustalenia, zgodnie z przepisami, o których mowa w § 8. 1-3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233).
Konieczność opracowania zmiany studium wynikła z rozpatrzenia aktualności sporządzonego przez Zarząd Gminy Sośnicowice w latach 1994 – 1996 „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Sośnicowice” oraz przeprowadzenia analizy zasadności wykonania zmiany studium. Sporządzenie zmiany studium podyktowane było także koniecznością dostosowania Studium do zmienionych przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisów odrębnych (określenie lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, korekta układu komunikacyjnego, którego realizacja jest gwarancją zrównoważonego rozwoju Gminy i Miasta Sośnicowice, wyznaczenie nowych terenów służących realizacji celu publicznego, w tym oczyszczalni ścieków, nowych terenów usług i działalności usługowo-wytwórczych, służących aktywizacji gospodarczej gminy, wyznaczenie nowych terenów umożliwiających rozwój budownictwa mieszkaniowego i rekreacyjnego wraz z nieuciążliwymi usługami, z zachowaniem ładu przestrzennego, ochroną i wzbogaceniem wartości przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych).
Wprowadzona w niniejszej zmianie studium korekta układu komunikacyjnego Miasta i Gminy Sośnicowice ma na celu usprawnienie układu komunikacyjnego i przywrócenie obwodnicowego przebiegu dróg funkcjonujących w dotychczasowych opracowaniach planistycznych Gminy Sośnicowice. Przede wszystkim jednak korekta ta spowoduje oczekiwaną przez mieszkańców zmianę organizacji ruchu w obszarze centrum Sośnicowic, zmieniając charakter rynku miejskiego z węzła drogowego na kameralną, właściwą dla skali miasta przestrzeń publiczną - wpływając tym samym na poprawę jakości zamieszkania, jakości środowiska oraz ochronę zabytkowego układu urbanistycznego centrum Sośnicowic.
W związku z utratą ważności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w gminie Sośnicowice, zmiana studium stanowi także szansę na włączenie do granic opracowania nowego planu miejscowego fragmentów terenów już zabudowanych i uzbrojonych (bezpośrednio przyległych do terenów zainwestowanych) dla wyznaczenia obszarów wymagających sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów zurbanizowanych, które w Studium stanowiły tereny istniejącej zabudowy z rezerwami rozwojowymi.
Ustalenia niniejszej uchwały wpłyną na usprawnienie i poprawę jakości dotychczasowych opracowań planistycznych a ich realizacja przyczyni się do poprawy ładu przestrzennego, zapewniając warunki skutecznej ochrony wartości środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz zrównoważonego rozwoju przestrzennego i społeczno-gospodarczego Gminy i Miasta Sośnicowice, zgodnie z intencją us tawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
|